A koronavírusjárvány óta különösen nagy menetelésben van az egész internetes kereskedelem, a magyar fogyasztók is napi rendszerességgel vásárolnak online. És talán nem is tudják, hogy a legtöbbször egy cseh vállalkozástól rendelnek. Mutatjuk, ki áll a Notino, az Alza, a Kifli vagy a Bonami mögött.
A friss hír: Európa legnagyobb internetes kozmetikai és parfümáruház-lánca 2021-ben 35 százalékkal növelte forgalmát, így árbevétele 545 millió euróról 737 millió euróra emelkedett – ez mostani árfolyamon 262 milliárd forintnak felel meg. A szóban forgó üzletlánc a Notino, amely
- 28 európai piacon működik,
- online boltjai mellett 26 saját üzletet is üzemeltet,
- a világ legnagyobb szépségápolási márkáinak, mint a DIOR, Lancôme, Gucci, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Chloé, Estée Lauder és sok más brand hivatalos partnere,
- több mint 1500 márka 83 000 termékét értékesíti,
- vevőinek száma meghaladja a 20 milliót, csak tavaly 4 millió új ügyfél vásárolt a webáruházban.
Az egyik legfiatalabb cseh milliárdos
És ami a hír mögött van: a több mint húsz éve Magyarországon is elérhető online boltról talán kevéssé közismert, hogy egy cseh alapítású cégről van szó, amit 2004-ben az akkor 21 éves Michal Zámec indított Brnoban. A Notino azóta mutatott terjeszkedése és sikere Zámecet Csehország egyik legfiatalabb milliárdosává tette: a cseh LP-Live-cz listáján, ami a legfiatalabb cseh milliárdosokat szedte össze tavaly, a maga 37 évével és 3,5 milliárd koronára becsült vagyonával (50 milliárd forint) a második helyre került. Zámec a cseh Forbes százas gazdaglistájára is több éve felfér: a legfrissebb, 2021-es rangsorban már 5 milliárd koronával a 65. helyen állt – egy év alatt 1,5 milliárd koronával gazdagodott.
A Notino Parfums.cz néven indult, és Zámec azzal adta meg neki a kezdő lendületet, hogy 200 ezer koronáért vásárolt hirdetési felületet egy cseh életmód magazinban. Kifizetődött: az üzlet beindult, a több egyedi online kisbolt fejlődni kezdett, amiket Zámec egy idő után Notino néven egyesített.
A 2004-es első csehországi internetes boltnyitás után Zámec igen hamar léptéket váltott, szinte minden évben belépett egy új piacra, így mára 1-2 kivétellel a kontinens minden országában jelen van.
Érdekes megnézni a szisztematikus terjeszkedés irányait és lépéseit:
- a cég előbb a szomszédos országokra, Közép- és Kelet-Európára koncentrált (Szlovákia, Lengyelország, Németország, Ausztria, Magyarország, Románia, Ukrajna, Bulgária, Szlovénia),
- majd elindult Dél- és Nyugat-Európában (Spanyolország, Portugália, Nagy-Britannia, Belgium, Horvátország, Dánia, Finnország, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Svédország, Görögország, Svájc),
- ezután még távolabbi piacokon megjelent (Oroszország, Írország),
- és végül a Baltikum felé is nyitott (Észtország, lettország, Litvánia).
Ma európai szinten is a szépségipar egyik legerősebb e-kereskedelmi szereplője – úgy, hogy földrajzilag valójában már rég kinőtte Európát, hiszen Oroszország legkeletibb pontjaira, például a Bering-tenger partjára, Anadirba is szállít. Ehhez Európa több pontján elosztóközpontokat üzemeltet, valamint évek óta fizikai boltokat is fenntart több európai városban (Budapesten is): a legnagyobb – 850 m²-es – Notino üzletet, és egyben Csehország legnagyobb parfümériáját tavaly nyitották meg. Természetesen Brno központjában, ahonnan az egész üzlet elindult.
Magyarországon 2008 óta van jelen, és bár itt is erősödik az értékesítése, mi viszonylag kis piacnak számítunk. A tavalyi forgalomhoz a magyarországi tranzakciók 4,45 százalékkal járultak hozzá.
2021-ben a legerősebb piacuk Nagy-Britannia volt (106 százalékos növekedés), utána Olaszország (+72%), Bulgária (+70%) és Franciaország (+47%). A webáruház forgalma a Cseh Köztársaságban 30 százalékkal, Magyarországon 32 százalékkal haladta meg az előző évit. A teljes forgalom 16 millió megrendelésből és 77 millió eladott termékből jött össze – ez 22 millióval több, mint egy évvel korábban –, miközben regisztráltak pár izgalmas rekordot:
- A tavalyi Black Friday-en egy nap alatt 182 000 megrendelést kaptak, és 570 000 terméket adtak el (átlagosan 6,5 terméket másodpercenként).
- Hasonlóan erős a karácsonyi szezon is: volt, hogy egy nap alatt 180 000 csomagot is kiküldtek.
Csehország mint iparági keltető
A Notino friss számai csak erősítik a tényt, hogy a cseh e-kereskedelmi piac a legerősebb a térségben. Nem a legnagyobb, de az egyik leggyorsabban növekvő, és amolyan iparági keltető: sok domináns európai e-kereskedő szülőhazája. A Growwwdigital egy nemrégiben készített elemzése szerint az egy főre jutó internetes boltok száma itt a legmagasabb: 2021-ban több mint 40 ezer, és csak 2020-ban 8000 új online üzlet nyitott. Vagyis annak ellenére, hogy a piac elég telített (sok éve rengeteg szereplő versenyzik egymással), még mindig kétszámjegyű tempóban növekszik.
Évek óta átlagosan 10-15 százalékkal bővül, amin a pandémia csak még egyet dobott. 2020-ban – a covidjárvány első évében – az e-kereskedelem teljes forgalma 7,5 milliárd eurót (2700 milliárd forintot) tett ki, ez 26 százalékos éves növekedés volt, és ahogy a Notino már ismert 2021-es számai sejtetik, valószínűleg a többi versenytárs is profitált a második covidévben is az online vásárlások tovább erősödésétől.
Ahogy sok más országban, a cseh piacon is hagyományosan a műszaki cikkek online kereskedelme a legerősebb. A kínálat már nem itt a legszélesebb (hanem a divatáruházakban, ezek adják a forgalom 19 százalékát), de az átlagos kosárméret még mindig a legmagasabb. 13 százalékos részt hasítanak ki a kertészeti és lakberendezési áruházak (a csehek átlagon felül imádnak kertészkedni), 8 százalékot az élelmiszerek és 6 százalékot a gyerekholmikat forgalmazó boltok.
Arra is vannak érdekes adatok, hogy a cseh vásárlók darabra lebontva miből vásárolnak a legtöbbet online: sorrendben telefonokat, kütyüket és – talán nem erre tippelne az ember – kerti úszómedencéket.
Ők is csehek?
Valószínűleg a magyar vásárlók közül sem mindenki tudja, hogy amikor online rendel, akkor sokszor egy cseh cégtől vásárol. A hazai piacon is népszerű láncok, márkák közül többet Csehországban alapították, csak mivel sokszor más, az adott célpiachoz igazodó néven terjeszkednek, ez nincs a homlokukra írva.
A Prágában alapított Alzát például aligha kell bemutatni, ez Csehország e-kereskedelmi óriása 37,3 milliárd koronás (540 milliárd forint) árbevétellel és 15 millió havi látogatóval. Alapítója, a most 45 éves és tavaly viszonylag zajosan elvált Aleš Zavoral a cseh Forbes szerint az ország 6. leggazdagabb embere, becsült vagyona 65 milliárd korona (943 milliárd forint). Kerüli a nyilvánosságot, de egy aprócska prágai üzletből felépített cégét és logóját ma a térségben mindenki jól ismeri – Csehország mellett a szomszédos Szlovákiában is piacvezető, 2016 óta Magyarországon is jelen van, a 3. legnagyobb online szereplő, amely tavaly automatás élelmiszerkiszállítással újított.
Cseh alapítású és egészen tavaly nyárig cseh tulajdonban volt a Mall Group is, mígnem a lengyel Allegro felvásárolta, és egyre jelentősebb szereplő (a top ötben a cseh bevételi rangsorban) az idehaza Kifli.hu néven ismert Rohlik csoport is. Ez ma már Európa egyik vezető online élelmiszer-kiszállítási vállalkozása – 2014-ben alapította Tomáš Čupr.
Neki olyannyira sikerült elkapnia a tempót, hogy tavaly a piac már 1 milliárd euróra értékelte a céget, és ezzel a Rohlik az unikornis startupok közé lépett.
2020-ban 300 millió eurót meghaladó árbevétele volt, három nemzetközi piacon több mint 750 000 ügyfelet szolgált ki, és folyamatos terjeszkedésben vannak. A magyar és az osztrák piacon elért sikerek után bejelentették, hogy célba veszik Németországot, Romániát, Olaszországot, Franciaországot és Spanyolországot. Itthon viszonylag gyorsan észrevétették magukat: tavaly már több mint 200 futárral dolgoztak, van egy 9000 négyzetméteres raktárjuk (nemrégen bejártuk), és gyógyszertől az újságig (Forbes is rendelhető) mindent kivisznek, akár napon belüli szállítással.
És van még néhány kevésbé ismert szereplő mint az online lakberendezési bolt, a Michal Jirák és Václav Strupl alapította Bonami, amely szintén nagyon jó éven van túl, 4 millió eurót fektetett tavaly a növekedésbe és négy új piacon jelent meg (Lettországban, Litvániában, Szlovéniában és Horvátországban). Ugyancsak cseh a parfümöket áruló Vivantis, és például a mesterséges intelligenciát alkalmazó okosfutár, a Dodo.
A 2015-ben alapított startup (2020-ban már 7 milliárd forintnak megfelelő árbevétellel) két éve szinte észrevétlenül jelent meg a magyar házhozszállítási piacon, és azóta lendületesen terjeszkedik. Tavaly majdnem hatszorosára növelte a kézbesített megrendelései számát, miközben több mint négyszeresére nőtt árbevétele elérte az 1,2 milliárd forintot. És bár még a nevét is alig jegyeztük meg, 2021-ben a Dodo által kézbesített megrendelések száma 486 százalékkal nőtt az előző évhez képest.
Ezzel a bővüléssel a cseh Dodo – a régió más országaihoz hasonlóan – Magyarországon is a házhozszállítási piac egyik legjelentősebb szereplőjévé vált.
Nyitókép: Zbyněk Kocián, a Notino vezérigazgatója / Fotó: Notino