Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Hétmilliárdos árbevételű cseh futárcég jelent meg észrevétlenül a magyar házhozszállítási piacon

2019 és 2020 között megduplázta árbevételét a Dodo nevű startup, hasonlóra készül idén is: ha összejön, 14 milliárd forinttal zárhatják 2021-et. A cég tesztjelleggel egy éve jelen van a hazai piacon, mostantól viszont kiszélesítik ügyfélkörüket és szolgáltatásukat is. Mutatjuk, mit érdemes tudni a rohamtempóban növekvő cseh startupról.

Van egy cseh startup, ami már 150 embert foglalkoztat Magyarországon, mégis keveset tudunk róla: a Dodo egy éve kilenc autóval kezdte meg működését idehaza, ma már több mint 70 autóval veszi ki részét a házhozszállítási piacból. Budapest mellett Miskolcon, Debrecenben, Egerben, Szolnokon, Szegeden, Békéscsabán, Pécsett, Kaposváron, Zalaegerszegen, Szombathelyen, Győrben, Tatabányán, Veszprémben és Székesfehérváron is végez kiszállítást, de nem meglepő, ha mégsem mond semmit a nevük. A startup a napokban jelentette be hivatalosan, hogy az egyéves csendes működés után megérkezett a hazai piacra.

Az itthoni indulásra az anyacég 400 ezer eurót költött.

A DoDo egy egyedi logisztikai platformot fejlesztett ki. „Saját fejlesztésű, adatvezérelt platformunk, a GAIA az adatok elemzésével és mesterséges intelligencia alkalmazásával képes minden eddiginél hatékonyabban optimalizálni a rendelések teljesítését – mondja a Forbes megkeresésére Sáfár Károly, a startup magyarországi képviselője. – Kiszámítja a legjobb útvonalat, a járművek optimális kihasználtságát, reagál a forgalmi adatok változására és a sofőrök vezetési stílusát is folyamatosan elemzi.

Ez a platform egyben olyan valós idejű adatforrást biztosít az ügyfeleknek, amelyek segítik a vásárlói preferenciák alakulásának állandó nyomon követését, amelyekre gyorsabban tudnak reagálni. Ebben a technológia mellett fontos szerepet játszanak a kisebb távolságokra, jellemzően az utolsó két kilométerre fókuszáló szállítások. Ennek köszönhetően egy járművel, egyidejűleg a korábbinál több vásárlót tudunk kiszolgálni. A GAIA a mesterséges intelligenciának köszönhetően a diszpécser folyamatokat is javítja.”

Sáfár magyarázata szerint az elmúlt egy év a hazai piac megismerésével és felmérésével telt, az „egyik legnagyobb nemzetközi kiskereskedelmi vállalattal” folytattak tesztüzemmódot, mostantól viszont kiszélesítik ügyfélkörüket és szolgáltatásukat. 

A Dodo a cseh és a magyar piacon túl jelen van Szlovákiában és Lengyelországban is, és még idén tervezi a bulgáriai piacra lépést. Nemzetközi ügyfelei között megtalálható a Nespresso, a KFC és a Kifli.hu anyacége, a Rohlik, itthon május elejétől az Amrest (KFC) és a Falatozz.hu tartozik közéjük. Nem csak élelmiszereket és készételeket szállítanak ki, a cseh piacon szállítanak

vágott virágot vagy az ünnepek előtt karácsonyfát, de divatmárkákkal, állateledel kereskedéssel és orvosi laboratóriummal is együttműködnek – utóbbi PCR-teszteket kínál, amit a futár nemcsak eljuttat a vevőhöz, de vissza is szállítja a laborba.

A Dodó 2015-ben jött létre, egy évvel később a Michal Mensik tulajdonában lévő INVEO vásárolta fel az akkor még két autóval és 10 futárral rendelkező céget. Tavaly a közép-európai régió második leggyorsabban növekvő vállalata lett a Deloitte Technology Fast 50 listáján. Jelenleg összesen több mint 600 autóval és 1200 futárral rendelkezik 50 városban.

A cég árbevétele 2020-ban elérte az 500 millió cseh koronát (közel 7 milliárd forint), az idei cél ennek kétszerese. (2019 és 2020 között szintén duplázott a startup.)

Borítókép: Dodo 

Oszd meg!