Anekdoták helyett valójában tudhatnánk sokkal többet is a magyar startup ökoszisztémáról – írja vendégcikkében a Startup Hungary vezetője, Biás Csongor. Eddig példátlan kutatás készül a hazai ökoszisztémáról, de miért van erre szükség, ha a csapból is startupok folynak?
Már a Startup Hungary 2020-as alapításakor is egyértelmű célkitűzés volt, hogy a szervezet rendszeresen éves jelentést készítsen a magyarországi startup szektor helyzetéről a hazai ökoszisztéma szereplőinek bevonásával.
Az első felmérés már készül: a startupoktól már várjuk a kérdőív kitöltését, a végeredményt pedig idén márciusban hozzuk nyilvánosságra.
A Startup Hungary kuratóriumi tagjai (Halácsy Péter, Pistyur Vera és jobbra Györkő Zoltán), valamint vezetője, Biás Csongor (hátul, középen). Fotó: Forbes archív / Sebestyén László
Csak azt lehet fejleszteni, amit mérsz is: ebből az alapvetésből indultunk ki. Jelenleg leginkább anekdoták adják az alapját annak, amit a hazai ökoszisztémáról gondolunk, és csak feltételezzük, mi szükséges a több sikersztorihoz. Olyan dokumentumot szeretnénk létrehozni, amelynek segítségével meghatározhatjuk, mitől működne hatékonyabban a szektor. Tényekkel, tudatos brandépítéssel nemzetközileg is könnyebb lesz pozícionálni a magyar startup szcénát, és a hazai döntéshozók helyzetét is megkönnyíthetjük ezzel.
A cél nem csupán az adott év startupjainak felkutatása, hanem következtetések és ajánlások megfogalmazása is azzal kapcsolatban, hogyan fejlődik és fejlődhetne itthon az iparág. A jelentés a nemzetközi piac számára szintén láthatóbbá és vonzóbbá kívánja tenni a hazai startupokat.
A hazai ökoszisztéma kétségtelenül fejlődik – a 2020-as évet kifejezetten sikeresen zárta: a Banzai Cloud és Drops exit mellet a Turbine.AI is bejelentette, hogy az Accel vezetésével zárt befektetési kört – viszont a startupokkal kapcsolatban olyan alapvető kérdésekre is nehéz jelenleg választ adni, mint hogy hány szereplő létezik a piacon, azok milyen iparágban tevékenykednek és melyek a legeredményesebb hazai vállalkozások vagy hogy hogyan teljesítünk régiós összevetésben.
Gyakran elavult és nem konzisztens adatokkal dolgozik a szektor, ráadásul nem is minden információ fellelhető és sok torzító elem játszik közre.
Ezt a rizikót a gyógyszergyárak nem vállalják – újabb befektetést kapott a magyar Turbine AI
A kitöltők között már olyan ismertebb startupok is megtalálhatók, mint például a Recart, a Shapr3D, az Antavo, a Turbine.AI és a Barion. A végső cél a lehető legnagyobb lefedettség.
A Startup Hungary szeretné elérni, hogy alig legyen olyan hazai startup, amely nem válaszolt a kb. 30 percet igénybe vevő, alapos, átfogó kérdéssorra, mely az alapítók hátterétől kezdve, a startupok teljesítményén és kihívásain át kitér a covid időszakban szerzett tapasztalatokra is. Arra buzdítjuk a vállalkozókat, hogy mondják el véleményüket, ezzel lehetőséget adva a minél pontosabb érdekképviseletükre. Az adatokat kizárólag anonim módon használjuk fel a jelentésben.
Most megyünk végig a pubertáson – az egyik legforróbb startup, a Shapr3D háromszoros árbevételt vár 2021-re
Tizenkét ismert magyar startup alapítója a Google, az IVSZ és a Design Terminal támogatásával hívta életre 2020 nyarán a Startup Hungary-t annak érdekében, hogy több nemzetközileg is sikeres startup jöjjön létre, működjön és növekedjen Magyarországon. Az alapítók a szervezet fő tevékenységeként a közösségépítést, a szemléletformálást és az érdekképviseletet határozták meg.
Az idei évben új partnerek is csatlakoztak a Startup Hungary-hez. A Microsoft és a PortfoLion stratégiai partnerként támogatja a szervezet célkitűzéseit, mellettük pedig a LeadVentures, a Day One Capital és a Citibank is csatlakozik támogató partnerként.
A kutatás szakmai együttműködő és exkluzív médiapartnere a Forbes.
Biás Csongor,
a Startup Hungary vezetője