Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

A magyar top startupok köszönik szépen, jól vannak – kik nyertek nagyot a válsággal?

A piac éveket lépett előre az időben Magyarországon is, noha több nyertese is volt a hazai top befektetők által finanszírozott startupok közül a koronavírus-járvány miatti leállásnak, az e-kereskedelem magasan kiemelkedik az összes többi terület közül.

A 2008-as válság idején sokat hangoztatott tétel volt, hogy amikor a nagy cégek megroppannak, akkor jön el a kis, mozgékony és gyors döntéshozatalra képes cégek ideje: vagyis az ilyen turbulens időszakok kedvezhetnek a startupoknak. Kétségtelen, sok hazai vállalkozás története indult el akkor.

A mostani válság ugyanakkor egy ún. fekete hattyú jelenség, vagyis nem egy strukturális probléma okozta, hanem egy előre nem látható esemény borított mindent. A koronavírus-járvány okozta gazdasági leállás visszafogta a globális startupvilágot is, a legtöbb nagy ökoszisztémában egy időre elhalasztották a befektetési döntéseket, kevesebb kockázatitőke ömlött a cégekbe.

A Forbes újra összeállította a startupjelentését, ebből kiderül, hogyan érintette a járványhelyzet a hazai ökoszisztémát. A teljes jelentés a magazin nyomtatott számában jelent meg.

Legfrissebb, éves riportunkban megkérdeztük azokat az alapkezelőket, akik a piacról is képesek voltak befektetői forrásokat bevonni, hogy mely portfóliócégük teljesített kiemelkedően a karantén időszak alatt. Ezek alapján elég egyértelműnek tűnik, hogy az e-kereskedelem az időszak nagy nyertese.

Ennél többet azonban nehéz következtetésként levonni. Egyrészt azért, mert nem tudni, milyen korlátozó intézkedésekre lesz szükség ősszel, ha a járvány terjedése újra fellángol, és hogy ez mennyire fogja majd vissza a fogyasztást (ami lassíthatja a startupok skálázódását). Az élet visszarendeződésével nagy kérdés, a karantén alatt működő megoldások mellett mennyire maradnak majd meg az emberek: továbbra is online vesszük majd a majonézt?

Az e-kereskedelem nagyot nyert

Arról a Forbes.hu-n is írtunk, hogy gyors profilváltással sokan nyertek azzal, hogy az emberek online kezdtek el vásárolni.

Az online csatorna súlya folyamatosan nőtt a kereskedelemben – Magyarországon is. Ez a trend gyorsult fel brutálisan márciust követően. A CB Insights amerikai kiskereskedelmi adatai mutatják, milyen erős katalizátor szerepe volt a bezárkózásnak.

Az online kereskdelem részesedésének változása a teljes kereskedelmen belül az Egyesült Államokban a koronavírus-járvány kitörése után.

Ezt a statisztikát veszi elő Tánczos Péter, az Euroventures partnere is. „Az Egyesült Államokban 10 év kellett ahhoz, hogy a kiskereskedelmi értékesítésben az online részesedés 10 százalékpontot nőjön. Most ehhez elég volt 8 hét.” Egyelőre magyar adataink nincsenek, de a piac itt is felpörgött. „Hasonló trendek pozitív hatását tapasztalja a kiszállítási (last mile delivery) szolgáltatások területén a Fürgefutár.” A cégbe az Euroventures még az előző, IV-es alapjából szállt be, a nemrég indított alapból is látszik már egy győztes. Nem meglepő, szintén az e-kereskedelmi szektorban aktív Prefixbox.

Az OXO Csoport portfóliójából Oszkó Péter több céget is kiemelt. Érettebb cégek közül ilyen a Gravity R&D, amely ajánlórendszer-motort működtet e-kereskedelmi és online tartalomszolgáltató felületeken, illetve a Servergarden, aki általában szerverhosztinggal és felhőszolgáltatásokkal foglalkozik.

„Korai fázisú cégek közül nagyot ment a Blue Colibri, aminek a szolgáltatási területe a belső vállalati kommunikáció vagy például az OmniCoach, aki e-gaming és e-sport területen biztosít AI-alapú online coachingot és tréningeket” – mondta Oszkó.

Jó évet zártak a járvány ellenére a legforróbb magyar startupok

A DayOne Capital is az e-kereskedelemben újító, tavaly a legforróbb magyar startupok listáján előkelő helyen szereplő portfóliócégét, a Recartot említette meg, mint a válsághelyzetben rövid távon is nagyot nyerő cég. Weiszbart Zsolt szerint is egyértelmű, hogy a szektor köszönheti a legtöbbet a válságnak, mint mondja, bizonyos tanulmányok szerint öt évet ugrottunk előre az időben ezen a területen. A DayOne mellett a legutóbbi befektetési körben a Fehér Gyula és Pistyur Vera vezette Okotogon Ventures is beszállt a startupba, ők is a Recartot emelték ki. „A Black Friday és a karácsonyi időszakhoz hasonló eredményeket mutatnak a számok” – mondja Pistyur.

Az amerikai magánbefektetői forrásokat kezelő, budapesti központtal működő iEurope Capitaltől Czirják László alapító-partner a Kontakt.io-t emelte ki a Forbes kérdésére. Az amerikai bejegyzésű cég, melynek van egy lengyel K+F leánycége, az IoT területre fókuszál, helymeghatározási megoldásai iránt nőtt meg a kereslet (a járványügyi védekezésben több ország is próbálta appokkal vagy más technológiai megoldással lekövetni az emberek mozgását). A cég eddig 10 millió dollárnyi tőkét vont be az iEurope mellett a cseh Credo Ventures és a Heartcore Capital szállt be a Series A fordulóban.

A júniusi számban immár negyedik alkalommal jelentettük meg a Forbes startupjelentését, amiben végigvettük, miként hatott a márciusi-április beszakadás az árazásra, hogyan teljesített a magyar ökoszisztéma az elmúlt évben és milyen trendek várhatóak a következő évben.

A Forbes kétévente állítja össze a legforróbb startupok listáját, a tavaly készített lajstrom szereplőit is végignéztük a jelentésben, többségük képes volt arra, hogy millió euró feletti befektetést húzzon be, de a 15 cégből egy földbe állt. Részletek a júniusi lapszámban.

Borítókép: Tóth Soma, a Recart ügyvezetője és társalapítója. Fotó: Orbital Strangers.

Oszd meg!