Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

A Meta 2021. októberi Connect eseménye

Nem dughatjuk homokba a fejünket a metaverzum elől – mondta a Facebook és homokba dugta a fejét

A Facebook, avagy Meta marketingesei arról győzködték a sajtót, hogy nem lehet nem tudomást venni a metaverzumról – hogy utána korábbi esettanulmányokat és hagyományosabb social media marketingeszközöket mutogassanak, mintsem tudomást vegyenek a metaverzumról.

A közel kétórás, online sajtóeseményen, amin a Forbes.hu is részt vett, a cég EMEA (Európával, a Közel-Kelettel és Afrikával foglalkozó) részlegének korábbi alelnöke, Nicola Mendelsohn, aki immáron a vállalkozásoknak tartalmi, hirdetési és értékesítési megoldásokat nyújtó Global Business Group friss alelnöke, más magas beosztású marketingesekkel egyetemben beszélt 2022-es közösségimédia-marketinges trendekről, lehetőségekről, némi metaverzummal meghintve.

A felvezetésben Mendelsohn nem nagyon lépett túl a közelmúlt bejelentésein, történésein:

Mendelsohn szerint átlag most már havi 3,6 milliárd ember használja legalább egy szolgáltatásukat, számításaik szerint a fogyasztók kétharmada social media nélkül már nem is dönt vásárlásról,

sőt a 18-34 közöttiek 63 százaléka már jobban hisz egy influenszernek, tartalomgyártónak abban, amit egy márkáról mond, mint az adott márkának.

Az „ingyenes” platform

Ahogy a marketingspecialista korábbi nyilatkozataiban már többször ellőtte, mindig 10-15 évente jönnek a nagyobb technológiai innovációk, most épp egy ilyen az okostelefonról metaverzumra váltás. Persze, többször kiemelte, hogy ennek kiépítésén nem egyedül kell dolgozniuk: nyilván más techóriások, cégek is belevágtak már, emellett kormányokat, iparágakat és a tudományt is be kell vonni az etikus felépítéshez. Ők maguk két éven belül 50 millió dollárt szeretnének elkülöníteni kutatási célra a metaverzum jelentette adatvédelmi, gazdasági, társadalmi és biztonsági aggályokról. 

„A technológia már úton, nem vehetjük semmibe, nem dughatjuk előle homokba a fejünket” – mondta Mendelsohn a fogyasztói belépési korlátokról. Ettől még állítja: a metaverzum nem a valós interakciókat váltja le, hanem az online kapcsolattartást forradalmasítja, és ehhez sem kell majd feltétlen mindenkinek VR- és AR-headseteket a fejére pakolnia, rugalmas megoldásokat fognak kínálni.

Nicola Mendelsohn, a Meta Global Business Groupjának alelnöke
Nicola Mendelsohn, a Meta Global Business Groupjának alelnöke

Szóba jött még, hogy Bill Gates jóslata, miszerint az online értekezletek nagy részét három éven belül a metaverzumban, VR-headsetekkel és virtuális avatárokkal tarthatják, kicsit merész, a Metánál a széles körű elterjedést inkább 5-10 éven belül látják.

Emellett, aki akar, tartalomgyártóként vagy kereskedőként pénzt kereshet majd a metaverzumban, a felhasználók meg vagy költenek benne, vagy ingyen használják. Már amennyire egy közösségimédia-platformot adataink leprofilozása után úgymond „ingyen” használhatunk: nyilván a metaverzumban is lesznek majd mindenféle hirdetési formátumok, noha konkrétumok erről sem hangzottak el.

Csak a képzelet és a marketingprezi szabhat határt

Visszatérő motívuma volt a prezentációnak az „elképzelni se tudjuk, mekkora élmény a Holdon értekezletet tartani” típusú kijelentések. Nos, tényleg nem tudjuk, ha most is Zoomon tartották az eseményt, és hát a Meta minden eddigi marketingkommunikációjában maximum csak gyermekded minőségű animációkban láttuk megelevenedni a koncepciót.

Az esemény hátralevő része sem segített közelebb jutni az átadni kívánt érzéshez, sőt. Helyette az elmúlt évből mutogattak monetizációs, AR-filteres vagy e-kereskedelmi példákat, esettanulmányokat, bizonyítva amúgy, hogy a metaverzum-koncepció elemekre bontva valójában már jó ideje életünk része. Joggal tehetnénk fel ezután a kérdést: biztos, hogy a fogyasztók életét is fenekestül fel fogja forgatni a szép új világ, nem pedig csak a multikét és részvényesekét?

Metaverzum – Meta Connect 2021
A Meta 2021. októberi Connect eseménye

A már bevezetett, metaverzumtól független szolgáltatások kapcsán többek közt arra tértek még ki, hogy már olyan hirdetési funkciókat is tesztelnek, amivel a hirdető eldöntheti, meg szeretne-e jelenni politikai tartalmú posztok, vitatott társadalmi témák vagy tragikus hírek mellett. Továbbá, ahogy azt még a nyáron bejelentették, 2023-ig semennyit nem csippentenek le a tartalomgyártók keresetéből, amit a Meta új tartalomgyártói eszközeiből keresnek (pl. a rajongói előfizetésekből vagy a fizetős online eseményekből), és utána is a konkurencia 30 százalékos átlag részesedési aránya alatt fognak maradni.

8 ezer milliárd dollárnyi kérdőjel

Azt nyilván a Meta is tudja, hogy nem egyedül ők szemeznek a 8 ezer milliárd dollárosra becsült metaverzumpiaccal. Csak néhány példa:

Mire ez a nagy rohanás a Meta bejelentése óta? Ahogy azt az Axios is összefoglalja: az iparági elemzők szerint a virtuális és kiterjesztett valóság fejlődése pillanatok alatt boríthatja fel az internetpiacot, most nyilván minden szereplő a részese akar lenni az őrületnek. Legalábbis vállalati és márkaoldalról.

Merthogy hiába nem új a technológia, becslések szerint 2021-ben az amerikaiak csupán kevesebb mint 20 százaléka használ legalább havi egyszer VR-eszközt.

A kereslet fellendítésén nyilván nem segítenek a ködös megfogalmazások sem. Lássuk be, ahhoz képest, hogy Steve Jobs 14 éve megjelent egy színpadon az Iphone-nal, hogy évtizedekre fektesse le a mai fogyasztói elektronika alapjait, az eddigiekből egy átlagfelhasználó joggal nem értheti, miért lesz neki feltétlenül jó a metaverzum.

Borítókép: a Meta 2021. októberi Connect eseménye

Oszd meg!