A Facebook, avagy Meta marketingesei arról győzködték a sajtót, hogy nem lehet nem tudomást venni a metaverzumról – hogy utána korábbi esettanulmányokat és hagyományosabb social media marketingeszközöket mutogassanak, mintsem tudomást vegyenek a metaverzumról.
A közel kétórás, online sajtóeseményen, amin a Forbes.hu is részt vett, a cég EMEA (Európával, a Közel-Kelettel és Afrikával foglalkozó) részlegének korábbi alelnöke, Nicola Mendelsohn, aki immáron a vállalkozásoknak tartalmi, hirdetési és értékesítési megoldásokat nyújtó Global Business Group friss alelnöke, más magas beosztású marketingesekkel egyetemben beszélt 2022-es közösségimédia-marketinges trendekről, lehetőségekről, némi metaverzummal meghintve.
A felvezetésben Mendelsohn nem nagyon lépett túl a közelmúlt bejelentésein, történésein:
- hogy az elkövetkezendő öt évben 10 ezer európai munkavállalót vennének fel saját, októberben bejelentett metaverzumuk megépítéséhez;
- hogy az ellenük való jogos kritikákat meg kell vizsgálni, a jogtalan támadásokat meg vissza kell verni – utalva ezzel ugye Mark Zuckerberg nyilatkozataira is, aki a szivárogtatási balhéik közepette állította többször is, hogy igazából hamis képet festenek róluk;
- hogy jövőre a videók és Tiktok-riválisuk, a Reels központibb szerephez jut, mert hát nyitni kell a fiatalok felé;
- plusz nevén lett említve első generációs okosszemüvegük, a Ray-Ban Stories, az Észak-Amerikában már béta verzióban elérhető VR közösségi platform, a Horizon Worlds, és a többi.
Mendelsohn szerint átlag most már havi 3,6 milliárd ember használja legalább egy szolgáltatásukat, számításaik szerint a fogyasztók kétharmada social media nélkül már nem is dönt vásárlásról,
sőt a 18-34 közöttiek 63 százaléka már jobban hisz egy influenszernek, tartalomgyártónak abban, amit egy márkáról mond, mint az adott márkának.
Az „ingyenes” platform
Ahogy a marketingspecialista korábbi nyilatkozataiban már többször ellőtte, mindig 10-15 évente jönnek a nagyobb technológiai innovációk, most épp egy ilyen az okostelefonról metaverzumra váltás. Persze, többször kiemelte, hogy ennek kiépítésén nem egyedül kell dolgozniuk: nyilván más techóriások, cégek is belevágtak már, emellett kormányokat, iparágakat és a tudományt is be kell vonni az etikus felépítéshez. Ők maguk két éven belül 50 millió dollárt szeretnének elkülöníteni kutatási célra a metaverzum jelentette adatvédelmi, gazdasági, társadalmi és biztonsági aggályokról.
„A technológia már úton, nem vehetjük semmibe, nem dughatjuk előle homokba a fejünket” – mondta Mendelsohn a fogyasztói belépési korlátokról. Ettől még állítja: a metaverzum nem a valós interakciókat váltja le, hanem az online kapcsolattartást forradalmasítja, és ehhez sem kell majd feltétlen mindenkinek VR- és AR-headseteket a fejére pakolnia, rugalmas megoldásokat fognak kínálni.
Szóba jött még, hogy Bill Gates jóslata, miszerint az online értekezletek nagy részét három éven belül a metaverzumban, VR-headsetekkel és virtuális avatárokkal tarthatják, kicsit merész, a Metánál a széles körű elterjedést inkább 5-10 éven belül látják.
Emellett, aki akar, tartalomgyártóként vagy kereskedőként pénzt kereshet majd a metaverzumban, a felhasználók meg vagy költenek benne, vagy ingyen használják. Már amennyire egy közösségimédia-platformot adataink leprofilozása után úgymond „ingyen” használhatunk: nyilván a metaverzumban is lesznek majd mindenféle hirdetési formátumok, noha konkrétumok erről sem hangzottak el.
Csak a képzelet és a marketingprezi szabhat határt
Visszatérő motívuma volt a prezentációnak az „elképzelni se tudjuk, mekkora élmény a Holdon értekezletet tartani” típusú kijelentések. Nos, tényleg nem tudjuk, ha most is Zoomon tartották az eseményt, és hát a Meta minden eddigi marketingkommunikációjában maximum csak gyermekded minőségű animációkban láttuk megelevenedni a koncepciót.
Az esemény hátralevő része sem segített közelebb jutni az átadni kívánt érzéshez, sőt. Helyette az elmúlt évből mutogattak monetizációs, AR-filteres vagy e-kereskedelmi példákat, esettanulmányokat, bizonyítva amúgy, hogy a metaverzum-koncepció elemekre bontva valójában már jó ideje életünk része. Joggal tehetnénk fel ezután a kérdést: biztos, hogy a fogyasztók életét is fenekestül fel fogja forgatni a szép új világ, nem pedig csak a multikét és részvényesekét?
A már bevezetett, metaverzumtól független szolgáltatások kapcsán többek közt arra tértek még ki, hogy már olyan hirdetési funkciókat is tesztelnek, amivel a hirdető eldöntheti, meg szeretne-e jelenni politikai tartalmú posztok, vitatott társadalmi témák vagy tragikus hírek mellett. Továbbá, ahogy azt még a nyáron bejelentették, 2023-ig semennyit nem csippentenek le a tartalomgyártók keresetéből, amit a Meta új tartalomgyártói eszközeiből keresnek (pl. a rajongói előfizetésekből vagy a fizetős online eseményekből), és utána is a konkurencia 30 százalékos átlag részesedési aránya alatt fognak maradni.
8 ezer milliárd dollárnyi kérdőjel
Azt nyilván a Meta is tudja, hogy nem egyedül ők szemeznek a 8 ezer milliárd dollárosra becsült metaverzumpiaccal. Csak néhány példa:
- Zuckerberg kvázi ősnemezisei, a Winklevoss ikrek nyílt forráskódú, szabad metaverzumról álmodnak, ahol a kriptodeviza olyan lesz, mint az autóban a benzin;
- épül a magyar metaverzum is, az NFT-lázat meglovalogó Next Earth;
- a nagyobb márkák is elkezdtek kapcsolni, pl. az Inditex-féle Zara;
- sőt, vegyük emberszámba a már létező, de még korlátozott metaverzumnak tekinthető platformokat is, mint amilyen a fiatalabbakra lövő Fortnite, Minecraft vagy Roblox.
Mire ez a nagy rohanás a Meta bejelentése óta? Ahogy azt az Axios is összefoglalja: az iparági elemzők szerint a virtuális és kiterjesztett valóság fejlődése pillanatok alatt boríthatja fel az internetpiacot, most nyilván minden szereplő a részese akar lenni az őrületnek. Legalábbis vállalati és márkaoldalról.
Merthogy hiába nem új a technológia, becslések szerint 2021-ben az amerikaiak csupán kevesebb mint 20 százaléka használ legalább havi egyszer VR-eszközt.
A kereslet fellendítésén nyilván nem segítenek a ködös megfogalmazások sem. Lássuk be, ahhoz képest, hogy Steve Jobs 14 éve megjelent egy színpadon az Iphone-nal, hogy évtizedekre fektesse le a mai fogyasztói elektronika alapjait, az eddigiekből egy átlagfelhasználó joggal nem értheti, miért lesz neki feltétlenül jó a metaverzum.
Borítókép: a Meta 2021. októberi Connect eseménye