A Facebook, avagy Meta marketingesei arról győzködték a sajtót, hogy nem lehet nem tudomást venni a metaverzumról – hogy utána korábbi esettanulmányokat és hagyományosabb social media marketingeszközöket mutogassanak, mintsem tudomást vegyenek a metaverzumról.
A közel kétórás, online sajtóeseményen, amin a Forbes.hu is részt vett, a cég EMEA (Európával, a Közel-Kelettel és Afrikával foglalkozó) részlegének korábbi alelnöke, Nicola Mendelsohn, aki immáron a vállalkozásoknak tartalmi, hirdetési és értékesítési megoldásokat nyújtó Global Business Group friss alelnöke, más magas beosztású marketingesekkel egyetemben beszélt 2022-es közösségimédia-marketinges trendekről, lehetőségekről, némi metaverzummal meghintve.
A felvezetésben Mendelsohn nem nagyon lépett túl a közelmúlt bejelentésein, történésein:
- hogy az elkövetkezendő öt évben 10 ezer európai munkavállalót vennének fel saját, októberben bejelentett metaverzumuk megépítéséhez;
- hogy az ellenük való jogos kritikákat meg kell vizsgálni, a jogtalan támadásokat meg vissza kell verni – utalva ezzel ugye Mark Zuckerberg nyilatkozataira is, aki a szivárogtatási balhéik közepette állította többször is, hogy igazából hamis képet festenek róluk;
- hogy jövőre a videók és Tiktok-riválisuk, a Reels központibb szerephez jut, mert hát nyitni kell a fiatalok felé;
- plusz nevén lett említve első generációs okosszemüvegük, a Ray-Ban Stories, az Észak-Amerikában már béta verzióban elérhető VR közösségi platform, a Horizon Worlds, és a többi.
Mendelsohn szerint átlag most már havi 3,6 milliárd ember használja legalább egy szolgáltatásukat, számításaik szerint a fogyasztók kétharmada social media nélkül már nem is dönt vásárlásról,
sőt a 18-34 közöttiek 63 százaléka már jobban hisz egy influenszernek, tartalomgyártónak abban, amit egy márkáról mond, mint az adott márkának.
Az „ingyenes” platform
Ahogy a marketingspecialista korábbi nyilatkozataiban már többször ellőtte, mindig 10-15 évente jönnek a nagyobb technológiai innovációk, most épp egy ilyen az okostelefonról metaverzumra váltás. Persze, többször kiemelte, hogy ennek kiépítésén nem egyedül kell dolgozniuk: nyilván más techóriások, cégek is belevágtak már, emellett kormányokat, iparágakat és a tudományt is be kell vonni az etikus felépítéshez. Ők maguk két éven belül 50 millió dollárt szeretnének elkülöníteni kutatási célra a metaverzum jelentette adatvédelmi, gazdasági, társadalmi és biztonsági aggályokról.
„A technológia már úton, nem vehetjük semmibe, nem dughatjuk előle homokba a fejünket” – mondta Mendelsohn a fogyasztói belépési korlátokról. Ettől még állítja: a metaverzum nem a valós interakciókat váltja le, hanem az online kapcsolattartást forradalmasítja, és ehhez sem kell majd feltétlen mindenkinek VR- és AR-headseteket a fejére pakolnia, rugalmas megoldásokat fognak kínálni.
Nicola Mendelsohn, a Meta Global Business Groupjának alelnöke
Nicola Mendelsohn, a Meta Global Business Groupjának alelnöke
Szóba jött még, hogy Bill Gates jóslata, miszerint az online értekezletek nagy részét három éven belül a metaverzumban, VR-headsetekkel és virtuális avatárokkal tarthatják, kicsit merész, a Metánál a széles körű elterjedést inkább 5-10 éven belül látják.
Emellett, aki akar, tartalomgyártóként vagy kereskedőként pénzt kereshet majd a metaverzumban, a felhasználók meg vagy költenek benne, vagy ingyen használják. Már amennyire egy közösségimédia-platformot adataink leprofilozása után úgymond „ingyen” használhatunk: nyilván a metaverzumban is lesznek majd mindenféle hirdetési formátumok, noha konkrétumok erről sem hangzottak el.
Csak a képzelet és a marketingprezi szabhat határt
Visszatérő motívuma volt a prezentációnak az „elképzelni se tudjuk, mekkora élmény a Holdon értekezletet tartani” típusú kijelentések. Nos, tényleg nem tudjuk, ha most is Zoomon tartották az eseményt, és hát a Meta minden eddigi marketingkommunikációjában maximum csak gyermekded minőségű animációkban láttuk megelevenedni a koncepciót.
Az esemény hátralevő része sem segített közelebb jutni az átadni kívánt érzéshez, sőt. Helyette az elmúlt évből mutogattak monetizációs, AR-filteres vagy e-kereskedelmi példákat, esettanulmányokat, bizonyítva amúgy, hogy a metaverzum-koncepció elemekre bontva valójában már jó ideje életünk része. Joggal tehetnénk fel ezután a kérdést: biztos, hogy a fogyasztók életét is fenekestül fel fogja forgatni a szép új világ, nem pedig csak a multikét és részvényesekét?
Editorial use only. HANDOUT /NO SALES
Mandatory Credit: Photo by META HANDOUT/EPA-EFE/Shutterstock (12577463c)
A handout photo made available by Meta showing a framegrab from the keynote speech about the new company brand announced by Facebook CEO Mark Zuckerberg during the virtual Connect 2021 Conference in Menlo Park, California, USA, 28 October 2021. Zuckerberg stated Meta brings all their company apps and technolgies under one new brand.
Facebook introduces new company brand Meta, Menlo Park, USA – 28 Oct 2021
A Meta 2021. októberi Connect eseménye
A már bevezetett, metaverzumtól független szolgáltatások kapcsán többek közt arra tértek még ki, hogy már olyan hirdetési funkciókat is tesztelnek, amivel a hirdető eldöntheti, meg szeretne-e jelenni politikai tartalmú posztok, vitatott társadalmi témák vagy tragikus hírek mellett. Továbbá, ahogy azt még a nyáron bejelentették, 2023-ig semennyit nem csippentenek le a tartalomgyártók keresetéből, amit a Meta új tartalomgyártói eszközeiből keresnek (pl. a rajongói előfizetésekből vagy a fizetős online eseményekből), és utána is a konkurencia 30 százalékos átlag részesedési aránya alatt fognak maradni.
8 ezer milliárd dollárnyi kérdőjel
Azt nyilván a Meta is tudja, hogy nem egyedül ők szemeznek a 8 ezer milliárd dollárosra becsült metaverzumpiaccal. Csak néhány példa:
- Zuckerberg kvázi ősnemezisei, a Winklevoss ikrek nyílt forráskódú, szabad metaverzumról álmodnak, ahol a kriptodeviza olyan lesz, mint az autóban a benzin;
- épül a magyar metaverzum is, az NFT-lázat meglovalogó Next Earth;
- a nagyobb márkák is elkezdtek kapcsolni, pl. az Inditex-féle Zara;
- sőt, vegyük emberszámba a már létező, de még korlátozott metaverzumnak tekinthető platformokat is, mint amilyen a fiatalabbakra lövő Fortnite, Minecraft vagy Roblox.
Mire ez a nagy rohanás a Meta bejelentése óta? Ahogy azt az Axios is összefoglalja: az iparági elemzők szerint a virtuális és kiterjesztett valóság fejlődése pillanatok alatt boríthatja fel az internetpiacot, most nyilván minden szereplő a részese akar lenni az őrületnek. Legalábbis vállalati és márkaoldalról.
Merthogy hiába nem új a technológia, becslések szerint 2021-ben az amerikaiak csupán kevesebb mint 20 százaléka használ legalább havi egyszer VR-eszközt.
A kereslet fellendítésén nyilván nem segítenek a ködös megfogalmazások sem. Lássuk be, ahhoz képest, hogy Steve Jobs 14 éve megjelent egy színpadon az Iphone-nal, hogy évtizedekre fektesse le a mai fogyasztói elektronika alapjait, az eddigiekből egy átlagfelhasználó joggal nem értheti, miért lesz neki feltétlenül jó a metaverzum.
Borítókép: a Meta 2021. októberi Connect eseménye