Csehország egyik leggazdagabb embere áll mögöttük, valamint a Metrótól is egyre stabilabb hátteret kapnak. Így venné nyakába a régiót a cseh Kifli vetélytársa, a Košík – ha minden jól megy, még akár Magyarországot is. Mit kell róluk tudni?
Két fontos cseh online szupermarket ellentétes irányba kezdett terjeszkedni Európában. A cseh unikornis, a Rohlik csoport, ami Magyarországon Kifli.hu-ként üzemel – és melynek vezetői székében itthon nemrég váratlan csere történt –, nyugatra indul. Vetélytársa, a Košík keletre. Nevük azt jelenti, „kosár” – és ne lepődjünk meg, ha egy szép napon itthon is megjelenik a márkanév. Bár egyelőre hivatalosan még csak a bolgár és a szlovák piacra terveznek rövid távon, a Forbes.hu megkeresésére elmondták: bőven látnának potenciált a magyar indulásban is. Mint ahogy a cseh online titánok közül egyre többen.
Mit mondanak?
„A magyar piac természetesen nagyon vonzó számunkra – írja a Forbes.hu kérdésére Ivan Utěšil, a Košík.cz vezérigazgatója. – A helyi háztartások vásárlási szokásai hasonlítanak Csehországéhoz, és már az online szupermarketes piaccal szemben is egyértelmű elvárásaik vannak.
Ebből a szempontból örömünkre szolgálna Magyarországra olyan szolgáltatással készülni, amit majd ott is értékelni tudnak.”
Utěšil válaszában azt is kifejti, hogy cégük értékajánlata – hogy kiszállításban és termékkínálatban „a leggyorsabb, egyben legolcsóbb” szolgáltatást igyekeznek létrehozni „a nagyvárosok és azok vonzáskörzetében egyaránt” – szerinte „Magyarországon is kedvező visszhangra talál majd, ahol a háztartások árérzékenysége már régóta növekvő tendenciát mutat”. A cégvezér úgy zárja válaszát, hogy „a keleti terjeszkedés további konkrét terveit azonban csak később, még idén tervezik bejelenteni.”
A Košík
A Košíkot 2015-ben alapították, a cseh mellett már a bolgár piacon is jelen van, fulfillment központját Prágában üzemelteti. Jelen pillanatban 190 ezer ügyfelet szolgálnak ki Csehország-szerte napi körülbelül 6 ezer teljesített rendeléssel. Már nemcsak következő napi, de aznapi, akár két órán belüli szállítást is vállalnak.
A Košík többségi tulajdonosa az EC Investments, a holdingcég Daniel Křetínský cseh milliárdos érdekeltségébe tartozik. Többek között ő a EPH nevű közép-európai energiaóriás tulajdonosa is, a cseh Forbes legutóbbi milliárdoslistáján a negyedik volt, vagyonát 118,6 milliárd koronára becsülték (a lista megjelenésekor ez 1972 milliárd forintot jelentett).
Együttműködés a Metróval
A cseh online szupermarket üzemeltetőjében januárban vásárolt 25 százalék részt a német cash-and-carry óriás, a Metro.
A két cég közti szoros együttműködés már 2020 augusztusa óta tart.
- Először a České Budějovice-i Makro üzletükben dedikáltak 170 négyzetméternyi helyet és kínáltak mintegy 16 ezer darab tételből álló kínálatot a Košíknak.
- Ezt a koncepciót azóta a brnói, ostravai, olmützi és zlíni Makro üzletekre is kiterjesztettek. Később Csehország határait átlépve Bulgáriában, a Metro szófiai egységében is hasonló együttműködés jött létre.
A 25 százalék részért cserébe a Košík teljes hozzáférést kapott a Metro beszerzési forrásaihoz, illetve és bolthálózatához. A megállapodás része az is, hogy ha a Metro együttműködésével a Košík megkezdi tervezett kelet-közép-európai terjeszkedését, akkor a Metro tulajdonrésze 30 százalékig emelhető. Křetínskýnek a Metróban szintén többségi tulajdonrésze van.
Merre tovább?
Utěšil a Dnes nevű cseh üzleti napilapnak nyilatkozott tavaly decemberben arról, hogyan teheti lehetővé a Metro a külföldi terjeszkedést.
A cégvezér elmondta, hogy az együttműködés nyilván könnyebbé és költséghatékonyabbá teszi számukra a folyamatot. Szófiában több mint egy éve tesztelt modellük, ha kicsiben is, de már most segít nekik megérteni, mivel lesz érdemes számolniuk külföldön. Legyen szó akár a nyelvi korlátok leküzdéséről, akár a megbízható helyi munkaerő megtalálásáról, és persze a megfelelő termékkínálat kialakításáról. Viszont mindezt úgy, hogy még nem élesben, és túl nagy kockázatokat sem vállalva feleslegesen.
„Nem akarunk úgy fejest ugrani és egy év alatt ott lenni mindenhol, hogy tele vagyunk problémákkal. Jól akarjuk csinálni a külföldi terjeszkedést, nem menet közben akarjuk megoldani a kulcsfontosságú dolgokat”
– fogalmazott Utěšil.
Utěšil nemrég a Reutersnek árulta el, hogy körülbelül egy éven belül a bulgáriai bővítés mellett Szlovákiában indulnának el. Amellett persze, hogy Magyarország is csábító lenne számukra, ahogy azt már a Forbes.hu érdeklődésére fejtette ki. A terjeszkedést és az organikus növekedést is figyelembe véve Utěšil 30–40 százalékos éves átlagnövekedést jósol a cégnek.
És a Kifli?
Mindeközben a vetélytárs, a Rohlik nem Kelet-, hanem Nyugat-Európára fókuszál. Ahogy azt a cseh e-ker óriás alapító-vezérigazgatója, Tomáš Čupr szintén a Reutersnek kifejtette, újraterveztek a jelenlegi gazdasági helyzetben, a korábban tervezett új országok (Olaszország, Spanyolország) helyett egyelőre Németországban erősítenék tovább a szolgáltatásukat. Čupr és a Rohlik sztoriját az októberi Forbesban írtuk meg.
A Rohlik alá tartozó Kifli.hu a GKID 2021-es forgalmi becslése szerint már Magyarország második legnagyobb forgalmú online FMCG-áruháza. Mindezt úgy, hogy a hazai vásárlók többsége tényleg azt gondolja róluk, hogy teljesen magyarok.
Bajban a magyar piac?
A GKID és az Árukereső.hu közös kutatása két szupererős év után 2022-re jóval szerényebb, csupán 8–10 százalék körüli növekedést jósol a magyar online kiskereskedelemben. Ami azt illeti, az inflációt is figyelembe véve lényegében visszaesés várható 2021-hez képest.
Persze, ez nem jelenti azt, hogy a legendásan jól pörgő cseh e-kereskedelmi titánok emiatt elfordultak Magyarországtól, sőt.
- Az elmúlt pár hónapban olyan szolgáltatások indultak el nálunk, mint például a Pilulka, ami a magyar online gyógyszer-kereskedelem romjain, némi újrahangolással a DM-et és a Rossmannt vette célba az e-drogériapiacon.
- Vagy ott az Adam nevű platform, melynek alapítói a Bolt felsővezetését voltak képesek otthagyni, csak hogy megoldják az építőipar és a lakásfelújítás legégetőbb problémáit.