Tényleg újrahasznosítható, mentes, bio, vagy épp lebomló a termék? – ez a kérdés nemcsak a tudatos fogyasztókban, hanem a zöld vagy annak mondott termékeket reklámozó vállalkozásokban is felmerül. Íme 10+1 jó tanács a korrekt zöld marketinggyakorlat érdekében.
A GVH – ajánlás jelleggel – külön iránymutatást készített a vállalkozásoknak arról, hogy mire kell figyelni a zöld marketingnél, hogy elkerüljék a “greenwashing” jelenségét, vagyis az olyan marketing- vagy PR-stratégiát, amely az adott vállalatot környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében. A versenyhatóság szerint a tájékoztatóban foglalt tanácsok, javaslatok figyelembe vétele segíthet elkerülni azt, hogy az alkalmazott vagy alkalmazni tervezett környezeti állítás megtéveszthesse a fogyasztókat.
A GVH ajánlásából szemezgetve íme tíz jótanács arról, hogy mikor állják meg a helyüket a gyakran használt zöld állítások.
1. Újrahasznosítható
A termék újrahasznosíthatóságára vonatkozó állítások esetén az újrahasznosítás módjáról, lehetőségeiről is javasolt tájékoztatni a fogyasztókat. Ha a termék technikailag, anyagában ugyan újrahasznosítható, de a ténylegesen nem lehet újrahasznosítani az ilyen létesítmények hiánya vagy távolsága, vagy éppen az újrahasznosítás szervezetlensége miatt, akkor a termék újrahasznosíthatóságára vonatkozó állítás megtévesztő lehet. Külön jelezni kell a fogyasztók számára, ha a terméket újrahasznosítás céljából csak speciális helyen lehet elhelyezni.
Az újrahasznosítás módjáról is tájékoztatni kell. Forrás: Unsplash // Nick Fewings
2. Újrahasznosított
A fogyasztók számára az „újrahasznosított” szó azt jelentheti, hogy a termék egy életciklust már megjárt termék(ek)ből keletkezett. Ha azonban termékek előállítása során keletkezett hulladékból készül új termék, ez nem jelent újrahasznosítást. Éppen ezért csak akkor javasolt a terméket (vagy annak egy részét) újrahasznosítottnak minősíteni, ha az újrahasznosítás hiányában a termék hulladékként végezte volna. A fogyasztók felé fontos jelezni, hogy a termék csomagolása, annak bizonyos részei, vagy a termék maga készült-e újrahasznosított anyag(ok)ból, esetleg mindkettő.
3. Újratölthető
Ha a vállalkozás arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy a termék újratölthető, a fogyasztót az újratöltés módjáról is javasolt tájékoztatni. Egy borosüvegről például megtévesztő lehet azt állítani, hogy „újratölthető”, ha nincsenek
megfelelő létesítmények vagy eljárások a borosüvegek összegyűjtéséhez és újratöltéséhez. Pusztán azért újratölthetőnek minősíteni, mert a borosüveg a háztartásban vízzel megtölthető, megtévesztő lehet.
Zöld és fenntartható megoldás az elviteles ételre, amivel a vendég még spórol is
4. Mentes
A vállalkozások rendszeresen használnak olyan állításokat, melyek az adott termék bizonyos összetevőktől vagy technológia használatától „mentes” jellegét hangsúlyozzák. Ez az állítás megtévesztő állításnak minősülhet, ha a termék más összetevői ugyanazt a (környezeti) hatást fejtik ki, mint a mentesnek jelzett összetevő. Akkor is megtévesztő lehet az állítás, ha a „mentes”-nek jelzett összetevőt általában más hasonló termékek sem tartalmazzák. Emellett megtévesztő lehet az állítás, ha az adott
összetevő bár magában a termékben nem fordul elő, de a csomagolásában igen. Ha kiemeli a kommunikáció azt, hogy az adott termék egy bizonyos összetevőtől „mentes”, azonban azt az összetevőt más olyan anyaggal helyettesíti, amely a környezetre legalább ugyanolyan ártalmas, szintén megtévesztő lehet a fogyasztó számára.
5. Organikus, bio
Az „organikus” vagy „bio” jelző használata a fogyasztók számára azt üzenheti, hogy a termék kizárólag természetes vagy „bio” összetevők, módszerek alkalmazásával készült, ideértve a gyártási és a termelési folyamatot is.
Bio, nem bio? Forrás: Unsplash // Anastasiia Ostapovych
Ha a vállalkozás azt állítja, hogy egy termék „organikus” vagy „bio”, figyelemmel kell lennie arra, hogy a termék és a termékhez felhasznált alapanyagok igazolhatóan organikusak-e, valamint hogy valamennyi összetevő rendelkezik-e „bio” minősítéssel.
6. Megújuló energia felhasználásával készült
A megújuló energia felhasználásáról való tájékoztatáskor figyelni kell arra, hogy a fogyasztók felé kommunikált állítások (például a napenergia felhasználása által megtakarított költségek, a napelemekkel elérhető energiatermelés mértéke, vagy egyéb környezeti előnyök) megfelelnek-e a valóságnak.
7. Tartósság, élettartam
Előfordulhat, hogy a vállalkozások a termék környezetbarát jellegét a termék hosszú élettartamával, tartósságával összefüggésben népszerűsítik.
Amennyiben a teljes termék nem, csak annak részei készültek tartós, illetve környezetbarát anyagból, úgy ezt fel kell tüntetni a kommunikációban.
A termék tartósságára, illetve élettartamára vonatkozó állítások esetén a vállalkozásnak el kell látnia a fogyasztókat mindazon információkkal, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az ígért környezeti előny ténylegesen elérhető legyen. Ha a termék élettartamát a vállalkozás meghatározza, figyelnie kell arra, hogy az állítást megfelelően igazolni tudja.
Nyártól itthon is lőttek az egyszer használatos műanyagoknak
8. Karbonsemleges
A szén-dioxid kibocsátással kapcsolatos jellemző állítás, hogy a termék, szolgáltatás vagy a vállalkozás működése karbonsemleges. Ez az állítás a fogyasztók számára azt is jelentheti, hogy a termék teljes életciklusa (pl. gyártás, használat, ártalmatlanítás) alatt, valamint a vállalkozás által végzett bárminemű tevékenysége során szén-dioxid kibocsátásra egyáltalán
nem kerül sor. Egy termékről nem állítható például, hogy karbonsemleges, ha az csak az előállításakor kibocsátott szén-dioxid mennyiségre vonatkozik, de a termék használata további kibocsátással jár.
9. Lebomló
A termékről akkor állítható, hogy lebomló, ha ésszerű időn belül teljes mértékben lebomlik és visszatér a környezetbe. A vállalkozásnak egyértelműen a fogyasztók tudomására kell hoznia, hogy a termék az általános ártalmatlanítási helyén milyen mértékben bomlik le. A vállalkozás nem használhat lebomlásra utaló zöld állítást, ha a termék lebomlása során a termék a környezetre kártékony anyagokat bocsát ki magából.
10. Komposztálható
Ha a vállalkozás azt állítja a termékről, hogy komposztálható, akkor azt is tudnia kell igazolni, hogy a termék valóban lebomlik felhasználható komposzttá, illetve, hogy ehhez ipari vagy háztartási körülmények szükségesek-e. Ha a termék a fogyasztó háztartásában nem, csak az arra kijelölt helyen komposztálható, vagy a terméknek csak egy része komposztálható, ezt a fogyasztónak jelezni kell. Ezzel
összefüggésben a vállalkozásoknak érdemes szem előtt tartaniuk, hogy a fogyasztó rendelkezésére állnak-e a komposztálás feltételei (érdemes például arra utalni, hogy hol vannak a közelben komposztáló létesítmények).
+1 Tanúsító címkék
A tanúsító címkék használata általában valamely kritériumrendszernek való megfelelés mellett lehetséges, ahol a kritériumoknak ellenőrizhetőnek és ellenőrzöttnek kell lenniük. Fontos, hogy a vállalkozás által közvetített reklámüzenet ne terjeszkedjen túl azon, amit a tanúsító címke igazolni hivatott. Megtévesztő lehet például, ha a vállalkozás valamennyi terméke vonatkozásában hivatkozik a tanúsító címkére, holott csak egy vagy néhány termék volt érintett a tanúsítási vagy egyéb eljárásban.
Borítókép: Unsplash // Bee Naturalles