A Cápák között milliókban piszkálta fel a vállalkozói vénát, befektetőinek országos ismertséget és jó néhány nagy üzletet adott – na meg néhány erős tanulságot. Az ötödik évad apropóján ideje megnézni, mi valósult meg és mi nem az előző évadok legnagyobb befektetéseiből. Első rész.
A Cápák között 2019-es indulásakor új minőséget hozott a kereskedelmi televíziózásba. Az RTL és a gyártók küldetése eleve az volt, hogy olyan nézőket szólítsanak meg a cápákkal, akiket jó ideje nem ültetett tévé elé a csatorna. A műsort Máté Krisztina produkciós cége gyártotta, aki mögött már volt egy sikeres, üzletemberekről szóló műsor. Az első millióm története 2013-ban, ami három évadot élt meg, Krisztina számára pedig kiderült, hogy sok olyan üzletember van, akit érdemes megmutatni már csak azért is, hogy a vállalkozó képéhez végre ne az ügyeskedő simlis képe kapcsolódjon. A BBC Dragon’s Den formátumának megvásárlásával és magyar nézőre hangolásával sikerült kitalálni egy elég hatékony receptet:
- A műsorban olyan üzletek hátterébe látnak bele a nézők, amiket eddig zárt tárgyalótermekben vagy üzleti vacsorákon ütöttek nyélbe.
- A vállalkozó annak reményében áll a cápák elé, hogy így vagy úgy, de megváltozik az élete.
- A cápák saját pénzüket kockáztatják.
- Mindenki láthatja, milyen ember áll a boltokból, utcáról ismert márkák mögött, és hogy milyen a humora, mikor lesz dühös, milyen ember általában az ember a Szentkirályi ásványvíz mögött.
A nagy számok és a kisemberek találkozásán alapuló műsor elég jó lett ahhoz, hogy lassan, de biztosan megtalálja nemcsak a saját, üzleti életben érdekelt közönségét, hanem leültesse a Való Világtól elhidegült nézőket is. Ahogy Máté Krisztina összefoglalta egy korábbi interjúban a Forbes.hu-n:
„ez kőkemény üzlet. A cápák üzletelnek, mi meg nézhetjük.”
Senki sem táncol flitteres bugyiban
A 2019 februárjában indult első évad tisztes közepes nézettséggel indult, 150-250 ezer nézőt ért el 10-15 százalék körüli közönségaránnyal a legfontosabb, 18-49-es korosztályban, hétfő esti sávban. A műsor aztán folyamatosan lett egyre sikeresebb. Először péntekre, majd vasárnapra került, egyre közelebb a főműsoridő legértékesebb részéhez, a negyedik évadra pedig az RTL egyik legsikeresebb műsora lett, és többször átlépte a 20 százalék fölötti közönségarányt.
„A Cápák közöttben senki nem táncol flitteres bugyiban, mégis szeretik a nézők. Ebben a műsorban nem lesz senki nevetséges. Szurkolunk valakinek, vagy aggódunk érte, tanulunk az esetéből, vagy tőle, a lényeg, hogy érdekes, izgalmas legyen, ami a képernyőre kerül. Mindenki önmagát adja, a vállalkozók is, a cápák is, nincs ebben nagy titok. Ha érdekes, nézik, ha nézik, érdekes” – foglalta össze Máté Krisztina a Pénzcentrumnak.
Cápaként megfordult a műsorban Apró Anna (egy évad), Fehér Gyula (két évad), Lakatos István (három évad), Tomán Szabina (négy évad), három cápa pedig a kezdetektől ott ül a főnökfotelben, ők Balogh Petya, Balogh Levente és Moldován András. Az ötödik évad Lakatossal, Tománnal és a három őscápával jelenleg is fut vasárnap esténként, és az öt évad alatt elég tanulság felhalmozódott ahhoz, hogy érdemes legyen megnézni, mi történt a műsorban látott legnagyobb sztorikkal.
It’s a match
A dealek sikerét és utóéletét a műsoron számon kérni nem lehet. A műsorban gentlemen’s agreement születik a kézfogással, de tízmillió forint sorsáról senki sem dönt fél óra alatt. (A műsor felvételein a pitchek és az azt követő tárgyalás fél-egy órát vesz igénybe, ennek ötperces kivonatát szerkesztik a műsorba) De ha a cápák sokszor visszatáncolnak egy dealtől, vagy utólag jelentősen változtatnak az elhangzott feltételeken, az az ők és a műsor hírnevének is árt.
Balogh Petya a Forbes.hu-nak elmondta, hogy nála az az alap elvárás, hogy az alapítók megtízszerezzék a befektetett pénzét. Abban rugalmas, hogy ez exit vagy osztalékfizetés formájában történjen, a nyomás inkább ott jelentkezik, hogy állandó növekedést vár el. „Amíg növekedést látok, nincs bennem türelmetlenség” – mondta Petya.
Moldován András azonban más típusú befektető. „Én egy oldschool pali vagyok. Nem hiszek a profit nélküli növekedésben” – mondta Moldován a Forbesnak, ezért részéről elvárás, hogy az alapítók két év után már osztalékot fizessenek.
A legaktívabbb befektető címe is Balogh Petyáé lett, aki a négy évad alatt összesen 18 ajánlatot tett, amiből 13 meg is valósult.
1. évad
Nauty Lollipops
Foltin András és Régi Tamás nyalókabiznisze nagy növekedésen van túl, a nyalókákat gyártó F&F Kft. 2021-ben elérte a 245 millió forintos árbevételt. Az első évad egyik legnagyobb dealjében Balogh Levente, Fehér Gyula és Moldován András szálltak be 50 millió forintért összesen 30 százalék tulajdonrészért. Ez a felállás a műsor után úgy módosult, hogy Levente és Gyula 18 százalékos tulajdonrészét Moldován András vette meg tőlük, így a hosszú távú munkát csak Andrással folytatták a tulajdonosok.
2022-ben aztán Andrást is kivásárolták, miután a vállalat olyan növekedés kapujában állt ahonnan az alapítók úgy érezték, hogy már egyedül is célba érnek.
„Nagyon közel maradtunk egymáshoz az alapítókkal, rendszeresen beszélünk egymással és továbbra is jönni fognak az éves céges összejövetelre. Ráadásul Régi Tomi az egyik első ember volt, aki megvette a kurzusomat. Szerinten a Nauty 2024-ben el fogja érni az egymilliárd forintos árbevételt.”
Smartkosár
A ma már Rokshként ismert élelmiszer-házhozszállítással foglalkozó cég is nagy növekedési pályán van túl, amiben Balogh Levente a Cápák Invest Kft.-n keresztül, Balogh Péter pedig a Baconsultön keresztül segíti Kövesdi Áron alapítót a mai napig. A műsorba még termékösszehasonlító oldalként jöttek, volt egy 200 milliós befektetőjük,, és Áron mellett a másik pitchelő Wettstein Albert volt, aki azóta kiszállt, és a Munch ételmentő appból csinált sikersztorit a cápákon innen és túl.
A covid alatt gondoltak egy nagyot, és akkor kezdtek el élelmiszer-házhozszállítással foglalkozni, amikor látták, hogy sehol sincs szabad kiszállítási időpont. Ők másnapi kiszállítást ígértek. Az Aldi velük indította el online rendelését az országban, de házhoz szállítják a Toman Diet, a Penny és a Beerselection áruját is.
„Valószínűleg ez az egyetlen beszállásom önmagában vissza fogja hozni az összes többi cápás befektetésemet”
– mondta Petya.
Jógakaland
Balogh Petya szállt be Bánhidi Dóra és Salinger Richárd jógatanító mesekönyves cégébe, amiről Petya elismerően nyilatkozott a Forbes.hu-nak. Ötmillió forintért és két év mentorálásért 20 százalék tulajdonrészt kapott. A mentorálás azóta is tart, és míg 2019-ben egymillió forintos árbevételnél tartottak, 2021-ben 11 millió forinttal zártak.
Összejött, de mégsem
Gulyásbomba
Balogh Levente és Balogh Petya 20 millió forintért a kiflibe töltött pörköltes cég 49 százalékát vitték, ám ahogy Petya a Minner.hu-nak korábban elmondta, küszködős volt nullszaldóig eljutni. A tervük az volt, hogy nyitnak egy budapesti egységet a gödöllői mellé, majd franchise partnerekkel terjeszkednek. Nem volt jól marketingelhető a pörköltes kifli, az alapító, Ponyiczky László végig főállásban maradt a vállalkozása mellett, a covid pedig megadta a kegyelemdöfést. „Volt belőle tanulság bőven, de nincs harag” – mondta Petya..
Enduraid
Az első évadban Fehér Gyula és Balogh Péter 20 millió forint befektetésért 20 százalékos tulajdonrészt kért a futáshoz használt frissítéstervező applikációból, amit az alapítóházaspár Kindl Gábor és Kiss Melinda munka mellett fejlesztett. A deal létrejött, a két cápa beszállt az Enduraid Kft.-be, de szignifikáns növekedés 2020 óta nem látható a cégnél. I-Am néven táplálékkiegészítő webshopot indítottak, de árbevételük évek óta egymillió forint körül stagnál. Balogh Petya azt mondta a Forbes.hu-nak, hogy amíg az alapítók nem adják fel, ő sem fogja, de tény, hogy megállt a dolog.
Alkoholos fagyi
A műsorban látott megegyezés után átlagosan 2-3 hónapig húzódik a valódi tárgyalás, ahol a felek meggyőződnek arról, hogy minden rendben van mindkét oldalon. „Előfordul, hogy a vállalkozó oldaláról nem minden úgy van, ahogy a műsorban elhangzott, és ilyenkor ez veszélyeztetheti a befektetést is” – mondja Petya. Ilyen volt például az alkoholos fagyi, amibe eredetileg csak Levente akart beszállni, de a műsor után Petya és Gyula is lehetőséget láttak a felnőtteknek szóló fagyiban.
„A srácokkal az első találkozón kiderült, hogy háromból csak ketten tulajdonosok, az üzlethelyiséget a céggel együtt eladták, a recept sosem volt a cégben és a három srác teljesen máshogy képzelte a közös munkát. De mi nem elsétáltunk, hanem kitaláltuk az új, marketingelhető nevet (Iceshot), alapítottunk céget és befektettünk. De az üzlet nem ment, a covid nagyon meggyötörte, kiszálltunk, és azóta sajnos csődbe is mentek” – részletezte a deal utóéletét Petya.
„Miről ismered fel a szélhámost?”
Amióta tart a műsor, egyre gyakoribb, hogy egyes vállalkozók nem befektetőért, hanem a kereskedelmi csatorna főműsoridejének hírveréséért mennek pitchelni. Petya és András is elismerte, hogy találkoztak ilyen vállalkozókkal.
Az első évad egyik emlékezetes esete volt Tipton Zakariás, aki minden vállalkozónál jobban felkeltette a cápák érdeklődését bakelitlemezekből készült szemüvegeivel. 105 millió forintos befektetésért érkezett, amiért 20 százalékos tulajdonrészt ajánlott, és ahogy a cápák felidézik, ez volt a leghosszabb az első évad felvételei közül, közel két órán át egyezkedtek. Tipton külföldi boltok nyitására, új cégbe kérte a befektetést, de a cápák a már meglévő, 280 millió forintos forgalmú cégbe akartak beszállni. Tipton végül Moldován András 60 millió forintját fogadta el a cég 25 százalékáért, de nem sokkal a műsor után értesítette a cápát, hogy elállna a befektetés lehetőségétől.
„Ügyes – így kommentálta Moldován András azokat a vállalkozókat, akik a reklámért jönnek, nem a befektetésért. –
Miről ismered fel a szélhámost? Arról, hogy nem ismered fel. Mi nem ismertük fel, hogy Tiptonnak nincs igazán szüksége a mi segítségünkre, van ilyen.”
Tiptonnak azonban más az álláspontja: „Kerestünk egy befektetőt jó szaktudással. Mert már sok ajánlatot kaptunk előtte. De a pénzen kívül ők mást nem kínáltak.”*
Petya is megengedő az opportunista vállalkozókkal szemben. „Belefér, én csak akkor vagyok dühös, ha a bekerülésért csúsztat, nagyot mond a kiválasztási folyamat során. Mert akkor olyan vállalkozóktól veheti el a lehetőséget, akik esetleg tényleg befektetőért jönnek” – mondja Petya.
A Tipton egyébként a műsor óta is töretlenül sikeres, 2021-ben 306 millió forint árbevételt ért el.
2. évad
Snack Garden
Janklovics Iván egészséges zöldségchipseket gyártó cégébe Balogh Levente szállt be 15 millió forintos befektetéssel, amiért 10 százalék tulajdonrészt kapott. A befektetésnek a cégadatokban is nyoma van, a közös munka azóta is zajlik. Mezőszemerén új gyártóüzemet indítanak, és a zöldségchipseket országszerte több mint 200 helyen lehet kapni, ami 50 százalékos növekedés azóta, hogy a műsor lement.
Imagilabs
Pálfi Dóra Svédországban vezeti a cégét, ami lányokat tanít programozni programozható kütyüjükkel, az Imagicharmmal. Balogh Petya és a második évadban Apró Annát váltó Tomán Szabina szállt be a vállalkozásba 10-10 millió forinttal, 4-4 százalék részesedéssel. A cégről többször írtunk a Forbes.hu-n is, Dóra 2020-ban felkerült a 30 sikeres magyar 30 alatt listánkra, majd 2021-ben az amerikaira, és a cég azóta is növekszik. Petya erre a vállalkozásra az egyik legbüszkébb a portfóliócégei közül, dacára annak, hogy a befektetés végül nem valósult meg – legalábbis nem úgy, ahogy megegyeztek.
A cég már meglévő befektetői miatt nem szálltak be pénzzel, de Petya tanácsadói pozíciója miatt jelképes tulajdonrészt kapott a cégből. Máig segíti őket tanácsaival tőkeemelésről, üzletfejlesztésről, sőt kódolásról is.
Égboltkép
6 millió forinttal 33 százalékért szállt be Balogh Petya Lukács Áron ötletébe. Az égbolt adott pillanatban, adott helyszínen látott csillagállását mintázó egyedi plakátokkal egy sor befuccsolt vállalkozásötletét akarta megváltani, és a print-on-demand üzleti modellben látta meg a potenciált. A piacon sok hasonló cég van jelen, és ez nem tett jót az Égboltképnek, ahová Petya vitt még egy mentort, és átadott neki némi tulajdonrészt is. A cégbe aztán befektetett a Hiventures, de Petya kiszállt, mert úgy látta, az Égboltképhez hasonló cégeknek napi szinten meg kell dolgoznia a profitért, és nem nagyívű stratégiák mentén tudnak üzletet fejleszteni, ez pedig tőle távol áll.
Tebe
Tomán Szabina 15 millió forinttal szállt be a lótenyésztőből vállalkozóvá avanzsált Pocsaji Csilla csomagolásmentes bolthálózatába, amiért 25 százalék tulajdonrészt vihetett. A cég egyetlen Békés megyei bolttal indult, és azóta kilenc másik városban és két budapesti kerületben nyitottak Tebe boltot, és a webshopos értékesítés is elindult. A Tebe Reform Kft. 36 millió forint árbevételnél tartott 2021-ben.
Campsule
Pahor Richárd és Pahor Zsolt mobil szálláshelyeibe Moldován András megadta a 30 milliós befektetést, cserébe a cég negyedét, 25 százalékot kért az elsőre felajánlott 5 százalék helyett. „Jó ötletnek tűnt, rajongtam az apa-fia vállalkozásért, de minél mélyebbre mentünk a
számokban annál kevésbé állt össze a kép. „Voltam az üzemben, próbáltam megérteni, amit
csinálnak és nagyon szerettem volna megérteni az egészet, de akkor nem sikerült és végül
elmaradt a befektetés” – mondta Moldován a befektetésről.
A 3. és 4. évad befektetéseinek utóéletéről szóló cikkel jövő héten jelentkezünk!
*A cikket utólag kiegészítettük Tipton Zakariás kommentjével.
Borítókép: a Cápák között ötödik évadának befektetői (balról jobbra) Lakatos István, Balogh Levente, Balogh Péter, Moldován András, Tomán Szabina. Fotó: RTL