Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Lukács Áron / Égboltkép / RTL Klub - fotó

Balogh Petya túlnyerte magát, meglepetésmentor lett a vége – bemutatjuk a Cápák között egyik első üzletének részleteit

Lukács Áron tavaly novemberben indította el Égboltkép nevű vállalkozásötletét, fél év alatt több mint ötmillió forint árbevételre tett szert az égboltot mintázó egyedi plakátokból. Áron stílusa megtetszett a Cápák között egyik befektetőjének is, hatmillió forintos ígérettel a „zsebében” térhetett haza.

Április 27-én elindult az RTL Klubon futó üzleti showműsor, a Cápák között második évada, ahol öt befektető pénzéért versenyeznek kezdő (vagy nem kezdő) vállalkozók. A Forbes.hu-n hétről hétre bemutatjuk egy-egy vállalkozó sztoriját: honnan jött az ötlet, mi történt a műsorban és hogyan alakult a deal azóta, hogy nyélbe ütötték. I. rész.


„16 éves koromban édesanyám azt mondta, lehet így is élni, de akkor a szülői oltalom nem létezik: ajtót mutatott.”

A 28 éves Lukács Áron tizenkét éve áll a saját lábán, miután idejekorán otthagyta a gimnáziumot. „Sok választásom nem volt ilyen szempontból, mert klasszikus értelemben véve nincs szakmám.” Fiatal kora ellenére hamar feltalálta magát: első állása nagybátyja futballmenedzser cégénél volt, ahol tolmácsként, asszisztensként, rendszergazdaként dolgozott. Később foglalkozott webfejlesztéssel, dolgozott borboltban és az Andrássy úti luxustelefonboltban, a Vertuban, később pedig beletanult az online marketingbe is. Az elmúlt években az Auróra és a Bánkitó fesztivál kommunikációsaként dolgozott – nagyjából fél évvel ezelőttig.

„Jófajta stresszre vágytam: azt szerettem volna, hogy olyasmi miatt dolgozzak hajnali 3-ig vagy keljek fel reggel hatkor, ami az enyém, amit magamnak csinálok.”

Az Égboltképbe tavaly ősszel vágott bele. Állandó munkahelyei mellett korábban is voltak vállalkozói szárnypróbálgatásai: volt videoklipeket gyártó produkciós cége, de működtetett dropshipping webáruházat is, ahol noteszt és kávét forgalmazott. Ezúttal viszont olyan webshopot akart létrehozni, ahol csak egyetlen termékre kell koncentrálnia, és magas a haszonkulcs. Így kötött ki a print-on-demand üzleti modellnél (azaz egy terméket a vásárló egyedi rendelése alapján gyártanak le).

Az Égboltképen a vásárló egy tetszőlegesen kiválasztott helyszín és dátum alapján tud égboltképet „készíteni”, amit aztán plakát formájában kaphat meg.

Másképp fogalmazva, az Égboltkép egy valósághű kép a csillagos égbolt állásáról választott időpontban és helyszínről nézve, melyet aztán nyomtatott formában, személyes üzenettel és képkerettel rendelhet meg a vásárló.

A Cápák is részt vesznek a Forbes online Legyél jobb! napján. Csatlakozz te is élőben a nappalidból!

Ilyen képeket tervezhet magának bárki Áronék oldalán // Fotó: Égboltkép

Az ötlet, hogy pont papírra és pont csillagképeket nyomtasson, nem az ő fejéből pattant ki; a piacon sok hasonló cég jelen van, Áron viszont úgy érezte, van még hely ahhoz, hogy ő labdába rúgjon.

A projektbe nem egyedül vágott bele, az ötlettel egy programozóként dolgozó gimnáziumi barátját, Csibi Vilmost kereste meg, aki körülbelül egy hónap alatt készült el a fejlesztésekkel. A webshopot november végén indították, azóta az ötlet 5,5 millió forint bevételt generált (egy poszter ára 4990 és 10990 forint között van).

Balogh Petya: nem az ötletbe fektettem be

A gyors növekedés ellenére Áron az Égboltképre elsősorban ugródeszkaként tekint: „Nem eredeti a termék, de egy jó lehetőség arra, hogy tőkét képezzünk, és a háttérben dolgozzunk az újabb ötleteken.”

Részben emiatt is történt, hogy a műsorban a cápák közül végül Balogh Péter csapott le rá. Péter azt mondja, nem az ötletbe fektetett be, hanem Áronba. „Mindent kitaláltak már valahol. Nem az ötlet a lényeg, hanem hogy mit hoznak ki belőle, ez pedig nagyban múlik az alapítón.

Ami Áronban megfogott, az az, hogy egyrészt kellően izgalmas karakter: egy kicsit hippi, egy kicsit lezser, de közben látszik rajta, hogy okos; lean-startuposan, ügyesen, kevésből, átgondoltan kísérletezik.

Ez a gondolkodásmód nagyon szimpatikus. Másrészt – és ez már látszott a műsorban is – hogy ért az online marketinghez is.”

„Pont kutyát sétáltattam, amikor Áron hívott a hírrel – meséli üzlettársa, Vilmos. – Annyira megörültem, meg annyira örült a kutya is, hogy örülök, hogy egy random arc megállt, és rákérdezett, mi történt. Úgyhogy tulajdonképpen egy idegennek meséltem el először a hírt, hogy sikerült egy befektetőt találni a cégünkhöz.”

Áron pitchel a cápák előtt

Áron 6 millió forintért érkezett a cápák közé, ezért 10 százalék tulajdonjogot ajánlott volna fel a cégből. A műsorban létrejött egyezség alapján Péter végül 33 százalékot kért el a (most megalakuló) kft.-ből, a deal azonban időközben módosult: Péter mentortársnak bevonta maga mellé a portfóliójába tartozó Codeberry alapítóját, a New Europe 100 listáján is szereplő P. Tóth Andrást, hogy tapasztalatával segítsen a kelet-közép-európai terjeszkedésben, aki ezért 8 százalékot kapott Péter részéből.

„Úgy gondoltam, hogy ha Áron mellé be tudok vonni plusz online marketinges tudást, akkor nagyon gyorsan fel tud skálázódni ez a projekt. Kevesebb munkával érünk el több sikert: mindenki nyer” – mondja.

Műsoron kívül történt az is, hogy Péter visszavásárlási lehetőséget ajánlott fel Áronnak: ha visszafizeti a befektetést, Péter tulajdonrésze 15 százalékra csökken.

„Azt éreztem, hogy túlnyertem magam a műsorban. Ez azért fontos, mert ha van potenciál, nem érdemes túl kapzsinak lenni: demotiválja az alapítót és ellehetetlenít egy későbbi tőkebevonást” – mondja a cápa.

A 6 millió forint a következő pár hónap fejlesztési-tervezési munkáit fedi majd, illetve azt, hogy az újabb termékeket több európai piacon is elindíthassák. „De tudom, hogy ezután hamar meg kell tudnunk élni a saját lábunkon is – mondja Áron, aki úgy érzi, elégedett lehet az üzlettel és Balogh Péter „behúzásával”:

– Ha ennél magasabb százalékért nulla forintot kapunk, már az is egy nagyon jó deal lett volna. De persze ezt ott és akkor nem mondtam” – teszi hozzá nevetve.

Karanténnap-számlálóval újítottak

Újdonság az Égboltkép háza táján a napokban indított kampányuk is, amit a koronavírusra reagálva indítottak el. Ennek keretében – egyfajta karanténnap-számlálóként – az emberek az alapján készíthetnek égboltképet, hogy mikor mozdultak ki utoljára, találkoztak legutóbb a családjukkal stb., amit később megoszthatnak a Facebookon. „Elvileg közeleg a járvány csúcspontja, de még koránt sincs vége. Az emberek régóta vannak bezárva, lazul a tudatosság, ezért ezen a ponton nagyon fontos, hogy emlékeztessük egymást arra, hogy nem szabad elengedni magunkat csak azért, mert megjött a nyár.”

Fotók: RTL Klub

 

"Az első marketingesünktől azt kértem, hogy küldjön nekem egy titkosított levelet. Két nap alatt sem sikerült neki."