Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Cápák között: Balogh Levente is külföldi piacra szánná a Campsule családi vállalkozását

Több mint húsz éve viszik családi vállalkozásukat, a Campsule azonban egy friss, új szerelemprojekt a Pahor családnak. Hosszú faggatózás után a cápák is meglátták benne a lehetőséget, ez pedig elhozhatja az áttörést, amit a piac igénye is egyre inkább sürget.

Április 27-én elindult az RTL Klubon futó üzleti showműsor, a Cápák között második évada, ahol öt befektető pénzéért versenyeznek kezdő (vagy nem kezdő) vállalkozók. A Forbes.hu-n hétről hétre bemutatjuk egy-egy vállalkozó sztoriját: honnan jött az ötlet, mi történt a műsorban és hogyan alakult a deal azóta, hogy nyélbe ütötték. III. rész.

A Forbes magazin májusi számában mind az öt cápával beszélgettünk – kulisszatitkokról, sikeres befektetésekről, bebukott ötletekről

Pahor Zsolt és Pahor Richárd, apa és fia, fejlesztő és ügyvezető együtt jelentkeznek be Zoomon Bajáról. Mögöttük a polcon egyik szálláskapszulájuk 3D-s modellje, ami a beszélgetés egy későbbi pontján épp jól jön, mikor a mobil szálláshely működését és funkcióit kell elmagyarázni. 

A Campsule ugyanis egy olyan mobil szálláshely, ami szerszámok és gépek nélkül, emberi erővel összeszerelhető, szigetelt és időjárásálló, zárható és extrákkal is felszerelhető hálókapszula.

Bár a pitch során Zsolt nagy zenei fesztiválokhoz kapcsolódó szülői aggodalmához fűzték az ötlet születését, a valóságban ennél hosszabb, bonyolultabb és önfejűbb folyamat vitte őket a sorozatgyártásra váró prototípusig. „Apa igazi ötletember, szinte minden este kitalál valamit, dossziékba gyűjti az ötleteit” – mondja Richárd. A Campsule is egy ilyen ötletnek indult, de mindketten megérezték, hogy ebben több a potenciál, mint az estéről estére megálmodott más találmányoknak. Megerősítésnek pedig ott volt harmadik üzlettársuk, dr. Belényesy Károly megérzése, miszerint igen, ez az, amivel kezdeniük kell valamit.

„Onnan, hogy az ember asztalra csap, hogy igen, ez az, amiből majd meggazdagodunk, igazából egy nagyon bonyolult és nehéz folyamat vezet a megvalósulásig, az ember mintha várandós lenne az ötletével, aminek egyszer meg kell születni.

Arra azonban fel kell készülni, hogy ez sokkal több ideig tart, mint kilenc hónap” – mondja Károly, aki régész, de fél lábbal mindig az üzleti világban mozgott. Az ezredforduló óta támogat régészettel kapcsolatos innovációs projekteket, nem egyet vezetett is. 2003-ban az Magyar Tudományos Akadémia megbízásából olyan vállalkozás létrehozásában vett részt, amelynek többek között innovatív régészeti termékek és eljárások fejlesztése és értékesítése volt a cél. Ez a cég azóta már megszűnt, de az innovációs éhsége megmaradt. Saját bőrén akkor érezte egy megbízható mobil szálláshely szükségét, amikor a sokszor hónapokig tartó ásatásokon 30–40 percnyi utazásra volt a legközelebbi tűrhető szállás,

ahogy a kambodzsai dzsungelben is, ahol fákra felfüggesztett függőágyakban  aludtak, mérges pókok és rovarok társaságában.

A Campsule hálókapszula 3,1 négyzetméter alapterületű, összecsukott állapotában 35 cm és kialakítástól és extráktól függően 150-180 kiló. Alapfelszereltségébe a hőszigetelés, az USB-töltés, a világítás, a szellőztetőrendszer és a mágneszár is beletartozik, a lábai pedig állíthatók, hogy bármilyen talajon stabilan álljon / Fotók: RTL Klub

Richárdhoz a villamosmérnöki végzettségével közel állnak a műszaki tudományok, Zsolt pedig több mint húsz éve viszi a másik családi vállalkozásukat, amiben haszonjárművekhez készítenek különböző felépítményeket. 2015-ben mégis belevágtak a Campsule fejlesztésébe, és olyan körültekintéssel próbálták megalkotni az 1/1-es modellt, hogy a tőkebevonásnál mindenkinek ugyanannyira átütő legyen a hálókapszula koncepciója, mint nekik. „Károly mindeközben egyfajta angyalként terelgetett minket a lehetőségek felé, az üzleti modell kialakításában is ő segített.”

Ez a lehetőség a Hiventures startup inkubátora volt, ahol 9 millió forintos induló tőkét sikerült bevonniuk. Többéves piackutatás és termékfejlesztés után elkészülhetett a termék prototípusa, amivel szinte készen álltak a sorozatgyártásra. Ráadásul idén januárra már sorakoztak a pozitív piaci visszajelzések, amivel még előre is szaladtak saját kapacitásukat illetően, a pénzen kívül

már csak egy dologra volt szükségük, hogy kiszolgálják a növekvő érdeklődést: időre. 

Az ország három kempingjében már találkozhatunk a hálófülkéjükkel, nemrég pedig bekerültek a VOLT, a Balaton Sound, a Sziget, az Everness és még négy további fesztivál szálláshely kínálatába, eleinte 10 egység foglalhatóságával, de azokat olyan hamar elkapkodták, hogy harmincra kellett növelni az elérhető darabszámot:

„Volt olyan szervező, aki 100 darabot kért.”

Természetesen ezek most elmaradnak, de Richárd és Zsolt bevallják, hogy most jól jön az idő. „Kicsit izgultunk, hogy tudjuk ezeket a megrendeléseket teljesíteni, így viszont tökéletesen fel tudunk készülni a következő szezonra, de arra is, ha néhány rendezvényt ősszel pótolnak.” 

Volt egy pont, ahol leesett a cápáknak, hogy ez nagy üzlet

„Nem mozogtunk még ilyen környezetben, izgultunk, na” – meséli Zsolt a műsor alatti élményeikről. „De tudtuk, hogy bárhogy is alakul, a műsor jót fog tenni az üzletünknek” – veszi át a szót Richárd. Károly szerint „egy olyan cégnek, ami próbálja megteremteni a helyét a piacon, nagyon jó próba, hogy szakértő szemek előtt is helytáll és terjesztheti a hírét.” Ha a felvétel idején épp nem Szingapúrban vezet egy régészeti projektet, szívesen részt vett volna ő is.

A cápák közül Balogh Leventéről, a Szentkirályi alapító-tulajdonosáról és a sertéstenyésztésben utazó Moldován Andrásról gondolták leginkább, hogy fogékonyak lesznek az együttműködésre, ebből az egyik be is jött. András megadta a 30 milliós befektetést, cserébe a cég negyedét, 25 százalékot kért az elsőre felajánlott 5 százalék helyett. Richárdékat kemény kérdésekkel bombázták: „Úgy láttam, hogy volt egy pont, ahol megértették, hogy miről szól ez az egész pontosan. Mi még nem az a cég vagyunk, amiből osztalékot lehet kivenni, ők is látták, hogy ha csatlakoznak, dolgozniuk kell.”

Richárd és Zsolt a cápák előtt
Fotó: RTL Klub

A műsor utáni egyeztetések már elindultak, sőt András már tárgyalt a Hiventures-höz tartozó felekkel is. A Campsule ugyanis ott is folytatja a pályafutását és menetel előre a magvető és növekedési folyamatokban, ezt pedig össze kell hangolni András befektetésével.

Még Balogh Levente is, aki szinte minden műsorba érkező vállalkozónál hangsúlyozza, hogy először Magyarországon kell üzletet csinálni, a Campsule-ra azt mondta, ezt külföldre is azonnal el kell vinni.

A lehetőség erre is megvan, bár első körben Európa a cél, Károly számos üzleti kapcsolatot ápol Szingapúrban és Indonéziában, ahonnan szintén érdeklődéssel fogadták a Campsule hírét. Bár egyelőre ott tartanak, hogy a sorozatgyártást kell beindítani, és először az európai országokba szeretnék kiépíteni az értékesítési hálózatot, de ha ez megvan,

külföldi licenceladásban is gondolkoznak olyan távoli országokba, ahova a termék fizikai exportálása, a szállítási költségek miatt már túl drága lenne.

Moldován András 30 millió forintos befektetést ajánlott 25 százalék tulajdonrészért.
Fotó: RTL Klub

Ha megvan a gyártósor, azt már lehetne értékesíteni, és beindítani a helyi gyártást. Nem csak szállásra alkalmas fülkéket fejlesztettek, a nagyobb méretű kapszuláikat pénztáros, portás és más árusító helyiségeknek szánják, ezzel a modellel most egy koronavírussal kapcsolatok fejlesztésbe is belefogtak, de ez még gyerekcipőben jár. 

Borítóképünkön Pahor Richárd és Pahor Zsolt a Campsule hálókapszulával

Fotók: RTL Klub

 

Megtanulhatsz néhány vállalkozói készséget, de a vállalkozói attitűdöt nem lehet megtanulni.