Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

A jófej cégek a válságot is könnyebben élik túl. Szerintük

Hosszú távra tervezni egyre lehetetlenebb, az állandó újratervezés helyett ezért az alapértékeket érdemes jól kiválasztani, és amellett elköteleződni. Ez nem pr-fogás, hanem a túlélést is jelentheti bizonytalan időkben, például a mostani válság idején. A Bridge Budapest 29 cégvezetőt – többek közt a Prezitől, Praktikertől, Netpincértől és Tranzit-Foodtól – trombitált össze, akik értékek mentén építenek szervezetet. Új kezdeményezésükről a Forbesnak beszéltek először.

Azok, akik értékek mentén építenek cégeket, nagyobb eséllyel élik túl a válságokat – hirdeti 29 magyar cégvezető, akik az üzleti szolidaritás és társadalmi felelősségvállalás jegyében álltak össze. A Bridge Budapest vállalatvezetőket – kkv-től a multiig, állattenyésztőtől a szoftverfejlesztőig – kért fel, hogy gondolkodjanak el, mi számukra a legfontosabb érték, melyek mankót nyújtanak döntéseikben, és vállalják fel ezeket. Nem csak egy fotó erejéig a pólójukra írva, hanem a mindennapok során, üzletben és magánéletben egyaránt.

Nem pr-fogás

A koronavírust, valamint a járvány és a korlátozások nyomán kialakult válság minden vállalatot próbára tett, a cégvezetők most vizsgáznak, hogy milyen szervezetet építettek az elmúlt évek alatt. A mostani bizonytalanságban, amikor újra és újra kell tervezni a működést,

egy vezető leghasznosabb támasza lehet, ha nem a hosszú távú terveket toldozgatja, hanem bizonyos értékek mellett köteleződik el hosszú távra.

Ez kiszámíthatóságot ad mind a partnereknek, mind a munkavállalóknak, és segít a nehéz döntéseket meghozni: egy-egy dilemma során egyből adott a feltételrendszer, ami leegyszerűsíti a döntési lehetőségeket, nem kell a spanyolviaszt feltalálni.

Fotó: Orbital Strangers / Forbes

„Ma nehéz az értékeknél biztosabb pontokat találni az építkezéshez és egy stabilabb működéshez a teljes bizonytalanságban. A felborult világban fontos látni, mit tartunk értéknek. Ma az a tét, tudunk-e a jövőben még több példát mutatni, hogy lehet értékvezérelten is céget építeni. Továbbra is” – mondta Pistyur Veronika, a Bridge Budapest Egyesület ügyvezetője.

Bővítenék a kört

Az induló körben a Bridge Budapest csapata mellett az egyesület Vállalható Üzleti Kultúráért nagykövetei és az Edisonplatform menő cégei csatlakoztak a kezdeményezéshez:

Hampuk Richárd pedig a hazaszeretetet választotta értéknek, az indoklásával pedig az egész kezdeményezés lényegét is összefoglalta.

„Ha én nem szeretem ezt az országot, akkor miért várom el, hogy más szeresse? Vezetőként tehetek azért, hogy ez az ország jobb hely legyen, és ezek az értékek megjelenjenek a mindennapjainkban.”

Patai Zoltán, a Netpincér ügyvezetője a hosszú távú gondolkodás értékét vette fel a pólójával. „Nem csak a rövid távú, gyors eredményben gondolkodom, és az alapján hozok döntéseket. Ezzel ellentétben a gondolkodásom a hosszú távú célokból indul ki, és olyan lépéseket teszek, amelyek hosszú távon pozitív hatással járnak a munkavállalókra, a cégemre, a partnereimre, a fogyasztóimra, a közösségre és a környezetre egyaránt.” Erre példaként említi a cége karantén alatti akcióját, amikor ingyenesen szállították a kisebb, magyar bázisú vendéglátóhelyek ételeit a fogyasztókhoz, hogy ezzel is segítsék a kisebb üzleti partnereik túlélését.

Gazsi Zoltán, az Eisberg Magyarország vezetője a nagylelkűség értékét választotta. „Elfogadni, hogy nem mindenki ugyanazt tudja betenni a közösbe, ez élethelyzettől, kortól is változhat. Ne méregessük patikamérlegen, mi mivel egyenértékű, ne ítélkezzünk, szeretettel fogadjuk el azt, ami bele tudnak tenni, ezzel tudunk igazán motiválni. Segítsük az elesettebbeket, a hátrányos helyzetűeket, nagyon komplex az, ki miért nem tudta elérni céljait: neveltetését, traumáit nem tudhatjuk, segítsünk abban kis lépésekkel, hogy tudjon jó irányba változni. Tudjuk megbocsátani mások hibáit.” Egy gyártó-feldolgozó cég vezetőjének ez abban nyilvánult meg, hogy a tavaszi korlátozások idején a távmunka-megoldásokban nem mindenkinek tudták ugyanazokat a lehetőségeket biztosítani, nehéz volt elfogadtatni, hogy sokféle, nehezen összehasonlítható megoldás született, de mind mögött ott volt a segítő szándék.

A Bridge-alapító Prezi képviseletében – ahol épp minap jelentette be Árvai Péter ügyvezető a lemondását és háttérbe vonulását – az irodai operáció igazgatója, Sárdi Dániel a visszaadást másoknak emelte ki, mint iránymutató érték. „Szétszakadó társadalmainkban most fontosabb, mint valaha, hogy az általunk elért eredményekből, javakból visszaadjunk olyanoknak, akik önhibájukon kívül nem tudtak érvényesülni. A következő generációk számára nincsen más lehetőség, mint csökkenteni a társadalmi szakadékot, máskülönben világaink élhetetlenek lesznek, a társadalmi igazságtalanság mindent el fog uralni.”

– az irodai operáció igazgatója, Sárdi Dániel a visszaadást másoknak emelte ki, mint iránymutató érték. „Szétszakadó társadalmainkban most fontosabb, mint valaha, hogy az általunk elért eredményekből, javakból visszaadjunk olyanoknak, akik önhibájukon kívül nem tudtak érvényesülni. A következő generációk számára nincsen más lehetőség, mint csökkenteni a társadalmi szakadékot, máskülönben világaink élhetetlenek lesznek, a társadalmi igazságtalanság mindent el fog uralni.”

A vezetők az alábbi értékeket választották és viselik magukon:

  • Kitartás
  • Gondoskodás
  • Hála
  • Prevenció
  • Kedvesség
  • Kíváncsiság
  • Befogadó kultúra
  • Kitartás
  • Szenvedély
  • Alkalmazkodóképesség
  • Önazonosság
  • Tudatosság
  • Fenntarthatóság
  • Tanulás
  • Önmegvalósítás
  • Fejlődés
  • Hazaszeretet
  • Nagylelkűség
  • Fejlődés
  • Hosszú távú gondolkodás
  • Harmónia
  • Innováció
  • Hozzátenni a világhoz
  • A jövő generációja
  • Közösség
  • Egyensúly
  • Nyitottság
  • Egészség
  • Visszaadni másoknak
  • Bizalom
  • Felelősségvállalás
  • Együttműködés
  • Tudás
  • Emberközpontúság

Az egyesület a már résztvevő 29 mellé vár még további hasonló gondolkodású cégvezetőt, akik tudatosan felvállalják értékeiket, kézzelfogható cselekedetekkel bizonyítják ezt nap mint nap, és hiszik, hogy ezzel az ország üzleti kultúráját és versenyképességét is emelik. A jelentkezéshez egy kérdőívet kell kitölteni a Bridge Budapest honlapján, itt lehet kitölteni. Ez 10 percet vesz igénybe, de több cégvezető is elmondta, hogy napokig elmélyülve gondolkodott a válaszokon.

Nyitókép: Orbital Strangers

A páternoszter manapság egyre ritkább, szinte eltűnni látszik. Ebben is hasonlít egyébként a házasságra.