Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Átvehette volna a családi vállalkozást, de aztán lett egy jobb ötlete

Legutóbb több mint 150-en jelentkeztek a vállalkozók által lelkes fiataloknak tartott Mentorship mentorprogramba,  ahol ingyen osztják meg az érdeklődőkkel tudásukat a tapasztaltabbak. A programba végül nagyjából 15 ember került be. Olyan párossal – Rajnai Richárddal és Keserű Balázzsal beszélgettünk, akiknél a mentorálás vége saját cég alapítása lett. Családi vállalkozás helyett cége inkább megrendelője édesapja cégének.

Már a standokon az októberi magazin. Lapozz bele!

 

„Kicsit látens dolog, amikor azt gondolják az emberek, hogy ha a választáson jó helyre ikszelnek, jobb hely lesz a világ. Ehhez képest, ha magunk mellé nézünk, ott van lehetőség, ha foglalkozunk vele, tényleg jobb hely lehet a világ. Nem kell nagy dolgokra gondolni, mindenki a legjobb tudását megtanítja a másiknak” – vallja Rajnai Richárd, a Kötéltechnika Kft. tulajdonosa, az immár harmadik éve szerveződő Mentorship nevű, vállalkozással kacsintgató fiatalokat támogató ingyenes program egyik mentora.

dscf3489

Keserű Balázs és Rajnai Richárd – fotó: Orbital Strangers

„A családomnak építőanyag-kereskedése van, ebben kezdtem dolgozni. Az édesapám 65 éves, és szeretné átadni a vezetést, bennem alkalmas jelöltet látott. Ezért jelentkeztem a Mentorshipre, hogy ezt a vállalkozást tudjuk fejleszteni a mai modern szemléletek szerint” – mondja ezt már Keserű Balázs, Richárd mentoráltja. Aki egyébként kiesett a felvételin (150-en jelentkezőből választottak ki 15 körülit), nem ért el elég pontot – viszont minden mentor egyénileg is pontoz, és Richárd úgy érezte, neki tudna a legtöbbet segíteni, így azután, hogy megkapta az értesítést a kieséséről, jött egy telefon is, hogy mégis kezdjenek el dolgozni. Aztán a munkából a mentorálás végére saját cég lett, mentorból és mentoráltjából pedig barátok.

Nincs mindenkinek tízezer négyzetmétere

Balázs a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) végzett építészmérnökként, majd néhány évig egyéni vállalkozóként dolgozott a szakmában.

„Egyre sürgetőbb volt a hívás Kecskemétről, hogy segítsek be. Azzal, hogy erre a pályára mentem, azért ez benne volt, hogy a családi céget tovább tudom majd vinni. Bennem is mindig ott motoszkált, hogy oda bármikor visszamehetek. Tavaly nyáron volt egy krízis a cég életében, amikor nagyon kellett az én segítségem. Végül október környékén haza is költöztem, és tudtam félig vezetőként félig alkalmazottként dolgozni a családi vállalkozásban” – meséli.

A családi vállalatot, a Metróker Kft. 1993-ban alapították, ennek megfelelően is működteti Balázs édesapja, György: a kezdő vállalkozó azt vette észre, hogy az informatikai rendszereket nem használják ki eléggé, például nincsenek beépítve az eladásba, a belső kommunikáción is volt mit javítani.

„Éreztem, hogy ez fantasztikus lehetőség, nem mindenkinek adatik meg egy tízezer négyzetméteres telep, ami építőanyag-kereskedéssel foglalkozik, és én ezt megváltoztathatom, ráadásul mérnöki szemlélettel, és valami újat tudok hozni, ne csak egy Tüzép legyünk, amiből sok van ott” – mondja. Ehhez már segítőt keresett, valakit, aki a szemléletét tudja formálni, ehhez kapóra jött a program.

Csak legyen mindenen vonalkód

„A generációm elsőre tökéletest akar létrehozni, alapvetően így működtem. Legyenek teljesen rendben az üzlettérben lévő dolgok, minden felcímkézve, vonalkódozva” – utal rá Balázs, hogy rendrakással kezdett volna. Ehhez képest Richárd útmutatására teljesen mással kezdett foglalkozni: fókuszt kerestek, azt, hogy ki az ideális ügyfél, ki az, akinek az ő munkájuk eredménye hozzáadott érték. Hónapok munkájával eljutottak oda, hogy az építőipari kivitelezőkre kell koncentrálni, és valódi kapcsolatokat kialakítani. „Ilyen üzletágban, mint az építőipar, ahol bejön valaki egyik nap, és a másik nap ott hagy neked több millió forintot, ahhoz nagyon nagy bizalom szükséges” – magyarázza Balázs.

A fókusz keresése nem volt véletlen, és valószínűleg itt látszott meg a mentorprogram igazi ereje. „Balázs nem az első mentoráltam, úgyhogy tudtam, hogy nem feltétlenül technikai segítség kell, hanem mentális beállítottság.  Sok vállalkozónál általában pénzfókusz van, és az a kérdés, hogy mivel lehet sok pénzt keresni.De a jó kérdések azok, hogy mit is csinálsz egyébként? Ki is vagy te?” – mondja Richárd.

„Direkt impulzív kérdéseket tettem fel neki, hogy ti nagy raktár vagytok, eladod és kerestek két forintot rajta? Mert egyébként egy raktár vagytok, akiket egy webshop lenyom a jövő hónapban. És hiába van 10 ezer négyzetmétered, egy webshop nem fog raktározni, és úgy küldi olcsóbban. Hol van a hozzáadott érték?” – hozott konkrét példát is, hozzátéve, hogy saját vállalkozásáról azt szokta mondani, hogy „köteleket csomóznak”, szóval nem azzal van a probléma, hogy egyszerűnek tűnő dolgot csinálnak, hanem hogy mivel tudnak a piacon maradni.

dscf3546

Rajnai Richárd és Keserű Balázs – fotó: Orbital Strangers

Ebből Balázs már rájött, hogy ő mérnök, látott már építést, tud létrehozni olyan rendszereket, amivel az egész hatékonyabb lesz, tudja milyen terv alapján mikor mi kell a beruházónak, és azt időben, a megfelelő pillanatban tudja leszállítani – ezért pedig külön fognak fizetni. Az egyik első eredmény egy állványkalkulátor lett: kiderült, hogy ebből sok van kihasználatlanul a raktárban – és amint az ügyfelek könnyedén ki tudták számolni, hogy mennyi kell nekik és az mennyibe kerül, egyből megjött a kereslet is.

Nem az a tipikus generációváltós történet

Balázs eredetileg úgy gondolta, hogy először beletanul, aztán idővel átveszi a céget édesapjától, de aztán nem sikerült mindkettőjük elképzelésének megfelelően együttműködniük: amikor valami új dologba kezdett, amivel korábban nem is foglalkoztak, kritika érkezett, „nem hagyott igazából érvényesülni” – fogalmaz.

Úgy érezte, elment a határokig. Így végül új céget alapított Épadat Kft. néven. Ebben a cégben összetett megközelítéssel foglalkozik tervezéssel, tervezés kivitelezésével. Projekt-menedzsereknek nyújt segítséget, a terveket is tudja olvasni, és akár ő is tervezhet, így könnyű az együttműködés, a fő hozzáadott értéke pedig, hogy tudja, mikor kell minek ott lennie, így a projekt-menedzser foglalkozhat mással.

Balázs emellett elkezdett több forrásból beszerezni dolgokat, olyan termékeket is, amik egy klasszikus Tüzépre kevésbé jellemzőek, például ablakokat és ajtókat – így teljes szolgáltatást tud nyújtani ügyfeleinek, a családi vállalkozásból pedig meg tud venni mindent, amit ott árulnak, így bár nem ott dolgozik, megrendelőként bevételt generál. Alkalmazott majd cégvezető helyett üzleti partner lett.

 

Oszd meg!

"Minden embernek joga van életében egy nagy őrültséghez."