Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Veres Tibor, a Wallis-csoport tulajdonosa

Rekordévet zárt Veres Tibor autós cége, osztalékot mégsem fizetnek a járványhelyzet miatt

Minden szempontból rekordévet zárt a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) jegyzett és Veres Tibor többségi tulajdonába tartozó AutoWallis 2019-ben – tudta meg a Forbes.hu a társaságtól. A válságban a lehetőséget látják, ha a sokk elmúlik, jó alkalom lesz újabb cégeket felvásárolni, mondják. Tartalékuk van, de osztalékot nem fizetnek.

Az AutoWallis konszolidált árbevétele 2019-ben 19 százalékkal 75,3 milliárd, EBITDA mutatója pedig 17 százalékkal, 2,982 milliárd forintra bővült. Üzletági bontásban is a piaci átlag felett bővült a társaság: a legnagyobb mértékben, 31 százalékkal a belföldi disztribúciós üzletág bővült, amit 19 százalékos növekedéssel az autóipari szolgáltatói üzletág követett (a harmadik üzletág a nemzetközi disztibúció).

A 12,1 milliárd forintos bővülés túlnyomó része a belföldi és nemzetközi disztribúciós értékesítésben megmutatkozó növekedésből származik.

Az AutoWallis árfolyama és forgalma az elmúlt egy évben a tőzsdén. Forrás: BÉT, 2020. április 8.

Az AutoWallis csoport működése szempontjából Közép-Kelet-Európa és a Balkán gazdasági teljesítménye a mérvadó, hiszen itt rendelkezik disztribúciós hálózattal. Az Európai Autóipari Gyártók Szövetsége (ACEA) adatai alapján a nyugat-európai piacok újautó-eladásainak kisértékű növekedéséhez képest a 2014 után csatlakozott tagállamok többsége továbbra is jelentős mértékben növekedett. Tavaly az újautópiac átlagosan 1,2 százalékkal nőtt az EU tagállamaiban, melyen belül a magyar autópiac 15,6 százalékos folyamatos és kiegyensúlyozott növekedést mutatott.

Az AutoWallis a hazai és nemzetközi piacain is elsősorban a prémium szegmensben van jelen, ahol

az általa képviselt BMW és Mini márkák esetében 18 százalékos növekedést ért el, szemben a magyar prémium-piac 14,5 százalékos növekedésével.

Az AutoWallis forgalma 2019-ben. Forrás: cégközlés, BÉT

Fontos egyszeri tétel: elindult a Share Now

A nemzetközi disztribúciós üzletág árbevétele 8 százalékkal nőtt (a nyugat-európai teljes autópiaci stagnálásával szemben). Az AutoWallis Csoport a hazai autópiacon is leginkább a prémium szegmensben van jelen, melynek 14,5 százalékos hazai növekedésénél magasabb, 21 százalékos növekedést ért el a társaság. Ez összesen plusz 562 darab autót jelent, melyből 210 darab a Share Now autómegosztó-szolgáltató indulásához kapcsolódó egyszeri tételnek köszönhető – jegyzik meg. A szolgáltatási mögött álló Wallis Autómegosztó Kft. tulajdonosa a AutoWallis többségi tulajdonosa, a szintén Veres Tibor (borítóképünkön) érdekeltségébe tartozó Wallis Asset Management Zrt. Az eladások egy része tehát “házon belüli vétel volt”, amivel a belföldi disztribúciós üzletág árbevétele összesen 31 százalékkal bővült.

Az autóipari szolgáltatói üzletága árbevétele 19 százalékkal 8,1 milliárd forintra emelkedett.

Veres Tibor, a Wallis-csoport tulajdonosa
Veres Tibor, a Wallis-csoport tulajdonosa

Több volt a kiadás, hatékonyabb lett a cég

Az AutoWallis 2019-es eredményei* (ezer forint)

2019-ben az AutoWallis árbevételének növekedése javuló működési hatékonyság mellett történt: az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) az árbevételnél kisebb mértékben, 17 százalékkal, azaz 2,6 milliárddal nőtt 64,4 milliárd forintra. Az anyagköltségek, elsősorban a megnövekedett szervízszolgáltatások költségeinek emelkedésének köszönhetően nőttek 23 százalékkal, míg az igénybe vett szolgáltatások értéke 41 százalékkal bővült, elsősorban az új nemzetközi piacok és a modellkínálat megújulása miatti magasabb marketingköltség miatt.

A személyi jellegű ráfordítások 34 százalékos emelkedése (a csoport átlagos statisztikai létszáma 14 százalékkal 309 főre nőtt) meghaladta a forgalomnövekedés átlagát, de a növekedés összege az árbevétel növekedésnek mindössze 4 százaléka, és csak kismértékben múlta felül a leginkább humánerőforrás-igényes autóipari szolgáltatási üzletág forgalmának növekedését.

Az AutoWallis átfogó eredménye így 14 százalékkal 951 millió forintra nőtt, míg a menedzsment megítélése szerint az eredményességét legjobban bemutató pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény,

az EBITDA 17 százalékkal nőtt, és megközelítette a 3 milliárd forintot.

Mint jelentésében a társaság írja, az eredménynövekedés fő oka a – a nyugat-európai új autó regisztráció csökkenése ellenére – nemzetközi disztribúciós üzletág több tényezőtől sújtott bázis időszakhoz képest elért jobb teljesítménye, valamint az AutoWallis stratégiájának megfelelően a folyamatosan növekedő hatékonyságot elérő autóipari szolgáltatói üzletág által megtermelt eredménynövekedés és a működési hatékonyság fejlődése volt.

130 milliárdos árbevétel a cél 2024-re

Ormosy Gábor, a csoport vezérigazgatója a 2019-es eredmény kapcsán elmondta: a számok alátámasztják, hogy az AutoWallis a tavaly év elején meghatározott ötéves stratégiája mentén halad, melyben azzal számolnak, hogy a 2018-as (65,5 milliárd forint) árbevételt 2024-re megduplázzák, és 2029-re a közép-kelet-európai régió meghatározó mobilitási szolgáltatói lesznek.

A növekedést a társaság egyrészt organikus, másrészt akvizíciós úton kívánja megvalósítani.

A csoport régóta megbízható partnere a globális autóipari szereplőknek, így erre alapozva a jelenleg képviselt márkákat további országokban szeretnék megszerezni, míg az AutoWallis által jelenleg lefedett 14 országban további 2-3 új autómárka képviseletét szeretnék elnyerni, illetve kiskereskedelmi hálózatukat a régióban is kiterjeszteni.

Kiemelt cél a jelenlegi (szerviz, autókölcsönzés) és a gyorsan növekvő mobilitáshoz kapcsolódó szolgáltatási portfolió bővítése. A növekedés során az AutoWallis építeni kíván a csoporton belüli szinergiákra, így cél a méretgazdaságos működés és a magasfokú hatékonyság, valamint az AutoWallis brand nemzetközi megismertetése és erősítése. A növekedési stratégia része, hogy idén áprilistól az AutoWallis leányvállalata látja el Magyarországon is a Jaguar Land Rover kizárólagos márkaképviseletét a Wallis Automotive Europe, valamint idén tavasszal a csoport tulajdonába került a legnagyobb magyar Opel és a harmadik legnagyobb KIA kereskedést üzemeltető Wallis Kerepesi Kft. is.

Emellett az Iniciál Csoporttal 2019-ben kötött szakmai együttműködés első lépéseként a társaság idén februárban megvásárolta az ICL Autó Kft. üzletérészének 60 százalékát.

Koronavírus-járvány: lehetőséget is jelent

A vezérigazgató kijelentette, hogy az AutoWallis idén is a stratégiai céljainak megfelelően halad tovább, mert bár rövid távon a koronavírus-járvány megakadályozása érdekében hozott korlátozó kormányzati intézkedések jelentős negatív gazdasági hatásaira is felkészül, ugyanakkor a vállalatvezetés jelenlegi értékelése alapján

a krízist követően megnyíló akvizíciós lehetőségek tovább erősíthetik a társaság piaci pozícióját.

A csoport tagjai az új helyzethez alkalmazkodva már rövid távon az egészségvédelmet nem érintő költségcsökkentéseket vezettek be.

Számolnak a kormány által elrendelt finanszírozási moratórium, valamint a különböző várható támogatások kedvező hatásaival is. Mindettől függetlenül az AutoWallis Csoport önmagában, bármilyen intézkedés és forrásbevonás nélkül is

legalább 12 havi zavartalan működést biztosító tartalékokkal rendelkezik.

Noha a tavalyi eredmény az osztalékfizetést is lehetővé tenné, a koronavírus miatti kiszámíthatatlanabb környezet, és a növekedés finanszírozása érdekében a társaság Igazgatósága nem javasolja osztalék kifizetését az idei évben.

A lépés nem meglepő, ma a Mol is bejelentette: az igazgatóság egyelőre azt fogja javasolni a részvényeseknek, hogy ne fizessen osztalékot a társaság.

 

"Az oligarcha szó csak arra jó, hogy megsértsenek vele embereket."

 
Csányi Sándor, a leggazdagabb magyar