Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Fertőtlenítés, díjcsökkentés, csökkenő forgalom – közösségi autózás a közösségi távolságtartásban

A koronavírus-járvány miatti visszaeséssel hasonló módon veszi fel a harcot a három legnagyobb hazai közösségi autómegosztó, közben pedig igyekeznek segíteni a frontvonalban dolgozóknak is. Megkérdeztük a Greengo, a Mol Limo és a Share Now vezetőit, hogyan változtak mindennapjaik az elmúlt hetekben.

Csökkenő forgalom, de több új felhasználó: alapvetően így lehetne összefoglalni, hogyan alakult a három autómegosztó márciusa. A kettősség nem véletlen. Ha a forgalmat nézzük, az otthoni munkavégzés és a kijárási korlátozás megtette a hatását, de

a halaszthatatlan teendők elintézéséhez sokan nyergeltek át a tömegközlekedésről az autóbérlésre, hiszen így garantáltan nem kell érintkezniük másokkal.

A Share Now Magyarország (régi nevén Drive Now) ügyvezetői, Fischer Péter és Buday Bence megkeresésünkre azt írták, március első két hetében még jelentős forgalom-növekedést tapasztaltak a korábbi időszakhoz képest, az elmúlt két-három hétben viszont már érezhető volt az otthonmaradás hatása (a Google adatai szerint a budapestiek, ahol a három autómegosztó aktív, elég fegyelmezettek ebben). Úgy látják,

a csökkenés mértéke kisebb, mint amekkora a tömegközlekedés esetében tapasztalható.

Forgalmi adataik alapján azt mondják, még mindig jelentős azok száma, akik nem tudják megoldani, hogy otthon maradjanak.

Michaletzky Bálint, a Greengo ügyvezetője azt válaszolta, januárhoz viszonyítva 15-20 százalékos növekedést tapasztaltak az elmúlt hetekben – részben a tavaszi időjárás miatt, részben pedig mert többen választották az autós megoldást a tömegközlekedés helyett. Az átlagosan megtett út 7-8 kilométerről 9-re növekedett náluk (egy hét adatai alapján), jellemzően városi közlekedésre veszik igénybe autóikat.

A regisztrált felhasználók a Mol Limónál is nőttek, Sáreczky Richárd, a cég vezetője azt írta, ennek ellenére érzik, hogy legtöbb felhasználójuk otthon marad: a kocsikat náluk is leginkább munkába járáshoz és bevásárláshoz használják. Bár a reptéri zónában már nem lehet autót hagyni, Ferihegyet a Mol Limo és a Greengo továbbra is érinti (utóbbi elsősorban a vecsési ingázók miatt), a Share Now azonban felfüggesztette az ottani közlekedést.

Menetdíjcsökkentés, fertőtlenítés, összefogás

A veszélyhelyzetre és a későbbi kijárási korlátozásra eltérő ütemben, de nagyjából hasonlóan reagált a három autómegosztó cég.

Mindhárom cégnél ingyenessé vált például a regisztráció, és általánosan csökkentették a díjakat is, elsőként a Greengo, majd a Share Now, végül a Mol Limo.

A Greengo és a Mol Limo 30-30 százalékkal csökkentett (utóbbi havidíjasait ezer forintos kuponnal kárpótolja), a Share Now óra- és napidíjas csomagjai ára változatlan maradt, de percalapon autótípustól függően 10–32 százalékot csökkentettek. A fertőtlenítésre szintén rákapcsolt mindhárom cég (a Greengo a szokásos rutintakarítás mellett extra, kétnaponkénti antivirális, antibakteriális és gombaellenes fertőtlenítést vezetett be),

a Mol Limo és a Share Now pedig kézfertőtlenítőket is elhelyezett az autókban.

Szintén közös pont az is, hogy mindhárom autómegosztó felajánlásokat tett, hogy megkönnyítse az egészségügyben dolgozók és a szociális ellátással foglalkozók dolgát.

A Share Now a járványra reagálva elindította Care Now programját: ennek keretében olyan intézményekkel vették fel a kapcsolatot, amik naponta küzdenek a frontvonalban. A Dél-Pesti Centrumkórház és a Synlab Hungary Kft. részére orvosoknak, ápolóknak és laboránsoknak adtak át autókat (az üzemanyagot az OMV ajánlotta fel ehhez), és csatlakoztak az IKEA jótékonysági programjához is, ahol a Baptista Szeretetszolgálat részére segédkeztek abban, hogy ételadományokat juttassanak célba.

A Greengo tíz autót biztosított a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság számára ingyenes, kizárólagos használattal (elsősorban idősellátás céljából). Együttműködnek a MÁV-val is, a 30 százalékos csökkentés mellett további 10 százalék menetdíj-kedvezményt kapnak azok, akik a MÁV appon keresztül vesznek 30 napos bérletet, és azok, akik a rendkívüli tanítási rend ellenére is 30 napos tanulóbérletet használnak; a cél az, hogy a budapestiek és a környéken élők a tömegek elkerülésével tudjanak ügyet intézni, ha szükséges.

A Mol Limo az egészségügyi dolgozóknak 20 ezer forintos kedvezményt biztosít, március 23-tól pedig 5 gépkocsit ajánlott fel a Fővárosnak (sofőrrel együtt), hogy megkönnyítse a szociális ellátómunkát.

#Maradjotthon

Bár az otthonmaradási irányelv nyilván egyik autómegosztó számára sem kedvező, mindhárom cég többé-kevésbé aktívan kommunikálja, hogy a jelenlegi helyzetben az otthon maradás a legfontosabb, így erre biztatják felhasználóikat is – függetlenül attól, hogy betegnek érzik-e magukat vagy sem.

Borítókép: Share Now

 

“Minél messzebbre nézel hátra, annál messzebbre látsz előre.”

Winston Churchill