Fotó: Francisco Moreno // Unsplash
Fotó: Fotó: Francisco Moreno // Unsplash
Legyél jobb!

A stressz az élet része, a kiégés ellen viszont tenni kell. Hogyan?

Forbes
2021. október 31. 5 perc olvasás

Ha van kór, amire senki sem immunis, az a munkahelyi kiégés.

A fenti mondatot egy észak-karolinai házassági és családterapeuta, Jeanie Chang nyilatkozta a CNN-nek. Mi sem igazabb ennél, pláne így, 18 hónappal a pandémia kitörése óta. A világ megváltozott, vele együtt a munka világa is. Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete, a WHO már 2019 óta hivatalosan is betegségként tartja számon a kiégési szindrómát, ám mióta hol maszkban, hol közösségi távolságtartással, hol szimplán csak otthonról, karanténban végzünk munkát, a kiégés veszélye még inkább felerősödött.

Nem alaptalanok az aggályok: a CNN arra is emlékeztet, hogy idén rekordszámú amerikai hagyta ott munkáját, sőt egy amerikai kutatás szerint a dolgozók több mint 40 százaléka gondolkozik hasonlón. Az élményközpontú szervezetfejlesztési megoldásokat tervező Eureka Games nemrég kiadott szervezeti playbookja az utóbbival szinte azonos következtetésre jutott:

egy nemzetközi kutatás szerint világszerte a munkavállalók 41 százaléka mérlegeli, hogy 2021 végéig otthagyja aktuális munkahelyét.

A kiégés tüneteire, veszélyeire és gyógymódjára nemrég a Forbes Legyél jobb! napján szenteltünk külön beszélgetést, ebben a cikkben most Chang jótanácsait foglaljuk össze.

Mi okozhat munkahelyi kiégést?

Chang szerint kiégést okozhat a munkahelyen, ha például nem érezzük magunkat megbecsülve, nincs előléptetési lehetőség, ha túldolgoztatnak minket, nincsenek tisztázva a munkavégzés korlátai, de akár olyan hétköznapinak tűnő, mégsem kevésbé stresszfokozó tényezők, mint ezzel párhuzamosan szülőként is helytállni otthon, sőt szimplán csak lekövetni a napi híreket.

Chang azt is megtapasztalta, hogy a munkahelyi mikroagresszió és érzelmi bevonódás a színes bőrű alkalmazottakat viseli meg jobban, nekik ugyanis sokkal nehezebb érvényesülniük a munkahelyeken.

Sok múlik azon is, milyen társadalmi környezetben nőttünk fel vagy szereztünk tapasztalatot: Chang például a korai húszas éveiben újságíróként dolgozott, de nem tudta feldolgozni az ezzel a pörgős hivatással járó sok stresszt, ő például ezért is váltott.

Stressz kontra kiégés

Márpedig a stressz része az ember mindennapjainak, csakhogy ez nem jelenti azt, hogy a kiégésnek is annak kell lennie, teszi hozzá Chang. A kiégés és a stressz közti különbségre is felhívja a figyelmet: főbb jegyek a kiábrándultság, az érdektelenség és a tompultság. Azokat, akik kiégtek,

már nem igazán lehet lázba hozni, őket nem érdeklik már az, amit régebben élveztek, mindent megkérdőjeleznek, a személyiségük is megváltozik, ez pedig a mindennapos munkavégzésükre is hatással lehet.

Chang szerint a kiégés sok mindenben a depresszióhoz hasonlít, sőt a kettő kéz a kézben is járhat, ezért is tartja fontosnak, hogy ha ilyen jeleket tapasztalunk, professzionális segítséget kérjünk.

Nemcsak mentálisan, fizikailag is megviselheti az embert, ha nem kezeljük a kiégést. Egy 2020-as kutatás például rá is mutat a kiégés és a pitvarfibrilláció kapcsolatára – utóbbi a sztrók kialakulásának vezető oka az USA-ban.

A megoldás?

Már csak ezért is fontos mihamarabb diagnosztizálni, vagy ha lehet, eleve meg is előzni a kiégést. Ugyanakkor Chang arra is felhívja a figyelmet, hogy nincs egységes recept, minden embernek más és más gyógymódra lehet szüksége, legyen szó mondjuk egy átmeneti szünetről, vagy akár pályaváltásról.

Ugyanez igaz a gyógyulási időre is: évekbe telik eljutni addig, hogy valaki kiégjen, utána viszont esete válogatja, ki milyen gyorsan tud felépülni belőle.

Chang szerint döntő fontosságú, hogy a minket érő stresszt napi rendszerességgel kezeljük:

  • Kezdetnek tisztázzuk, hogyan érezzük magunkat, miért érezzük magunkat így.
  • Utána térképezzük fel a kiváltó okokat, határainkat is, ez segít majd kezünkbe adni magunk felett a kontrollt.
  • Találjuk meg azokat a dolgokat is az életben, amik izgatottá tesznek minket, vigyük be őket a napi rutinunkba. Így dolgozhatunk nap mint nap azon, hogy minél szívósabbak legyünk.

Chang szerint ugyanis mindenkiben ott az állhatatosság, de csak kemény munkával lehet fejleszteni rajta – és ez a kiégés megelőzésének a titka.

A májusi Forbes Legyél jobb! melléklete szintúgy segít kilábalni a kiégésből.

Borítókép: Francisco Moreno // Unsplash