Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Juan Camilo Navia

Így pörgesd fel a karantént – 10 tipp a kiégés ellen

Az otthoni munka rengeteg előnnyel, de legalább annyi kihívással is jár. Nincs ingázás, nagyobb a rugalmasság és a fotelből jóganadrágban is lehet dolgozni, de a hátránya is ez: a munka és a magánélet közötti határok elmosódnak.

Biztos recept a kiégéshez, ha tévézés közben válaszolgatsz az e-mailekre, amikor a családoddal vagy, akkor is csak a munkára tudsz gondolni, és csak azért nézed az órád, hogy „múljon már el a nap”. Az amerikai Forbes összeszedett tíz tippet, hogy ez ne forduljon elő.

1.Gondold át a saját magaddal szembeni elvárásokat!

Lehet, hogy az irodai zaj nélkül sokkal produktívabb leszel és öt óra alatt elvégzed ugyanazt a munkát, ami bent nyolc volt, de az is előfordulhat, hogy az elején nehéz lesz átállni a home office-ra. Az biztos, hogy más lesz a produktivitásod, mint eddig. Tapasztald ki, hogyan változott a termelékenységed és ez alapján állíts fel magadnak új, napi elvárásokat.

Advertisement

2. Zárd le a munkaidődet!

Az irodai rutinhoz hozzátartozik, hogy együtt csomagoltok és indultok haza a munkatársaiddal. A home office-ban nincs meg a hazaindulás élménye, helyette állíts fél órával a munkaidő lejárta előttre ébresztőt a telefonodra, ami jelzi, hogy lassan ideje pihenni mára!

3. Kapcsold ki a számítógépet!

Amikor lejárt a munkaidőd kapcsold ki egy kicsit a gépedet, vagy zárj be minden alkalmazást és némítsd le az értesítéseket!

4. Tervezd meg a következő napot!

Érdemes naponta öt– tíz percet arra szánni, hogy megtervezd a következőt. Másnap sokkal nyugodtabban fogsz nekiállni a teendőknek, ha azokat előre rendszerezted őket, mintha a káoszt kellene újra és újra kibogozni.

5. Alakíts ki egy átmeneti rutint a munka és a szabadidő között!

Válassz magadnak egy gyakorlatot, ami segít időben abbahagyni a munkát és áthangolódni a szabadidődre. Ez lehet egy forró zuhany, meditáció vagy edzés is.

6. Keress értelmet a napban!

A jó és rossz napok közötti különbség az, hogy hogyan értelmezed őket. Nem lehetsz mindig szász százalékosan produktív. Tudatosítsd a nap végén, hogy mennyi mindennel haladtál!

7. Csinálj valami kézzelfoghatót!

Munka után írj naplót, kézműveskedj, vagy főzz valamit!

Ezek kézzelfogható eredménnyel járnak, amik növelik a hasznosság- és az elégedettségérzetedet.

8. Tedd le a munkát!

Tegyél olyan kötelezettségvállalásokat, amelyek arra késztetnek, hogy időben befejezd a munkát! Ez lehet például egy virtuális baráti találkozó vagy társasjáték a gyerekekkel.

9. Méregtelenítsd az elméd!

Este már ne olvass munkahelyi e-maileket, helyette inkább merülj bele az egyik kedvenc könyvedbe, filmezz vagy kezdj bele egy, a szakmádtól teljesen független hobbiba!

10. Szervezz ki, amit csak tudsz!

A szabadidő megteremtése otthonmaradás idején különösen fontos. Amit csak tudsz, a munkahelyi és az otthoni feladatok közül is szervezz ki, hogy legyen időd feltöltődni. Ma már mindenre van egy app, az ebédet és a kimosott ruháidat is kérheted házhoz.

Vedd észre a kiégés jeleit!

A túl sok munka és az állandó stressz miatt fellépő kiégésnek több jele van. Köztük a fejfájás, a munkához való egyre negatívabb hozzáállás, a motiváció elvesztése, de az imposztor szindróma is ide tartozhat.

Utóbbi akkor jelenik meg, ha azért dolgozol túl sokat, mert azt hiszed, hogy nem vagy elég jó, de az állandó öntúlhajszolástól csak egyre jobban kimerülsz, ami kontraproduktív hatást ér el.

Ha a tünetek már megjelentek, kérj segítséget a munkatársaidtól, a főnöködtől, vagy akár egy szakembertől!

Fotó: Juan Camilo Navia

 

Az érdem azé, aki elkezdi, akkor is, ha az, aki folytatja, jobban csinálja.