Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Hogyan csinálj unikornist? – Így lehet villámgyorsan egymilliárd dolláros forgalmú céged

Ha megfogadod a Linkedin alapítójának időnként hajmeresztő tanácsait, a te céged is szinte azonnal szárnyalni kezd – ígéri a könyv, amelyet vendégszerzőnk ajánl.

A Blitzscaling: The Lightning-Fast Path to Building Massively Valuable Companies című könyv a Linkedin alapítójának, Reid Hoffmannak a legújabb írása, és egy unikornis felépítésének receptjét írja le. Unikornisnak nevezi ugyanis a szakirodalom az olyan cégeket, melyek értéke meghaladja az egymilliárd dollárt.

Magyar mércével szinte felfoghatatlanul magasan van az a léc, aminek a megugrására a könyv buzdít, de talán biztató, hogy évente több mint 50 unikornis születik szerte a világban (ezek jelentős része természetesen a Szilícium-völgyben és Kínában). Ha nincsenek is ilyen grandiózus ambícióink, a könyvben található igen agresszív cégfejlesztési módszertan roppant hasznos lehet bármely növekedésre vágyó cégvezetőnek.

Írta: Reid Hoffman | Kiadó: Currency (2018)

A németes hangzású „Blitzscaling” a villámgyors növekedést jelöli. Merthogy a Blitzscaling nem évtizedekben mérhető, hanem években – és jó néhány példát hoz a könyv, ahol a nulláról kevesebb mint 3 év alatt értek el cégek egymilliárd dollár feletti értékelést.

Advertisement

Mi kell ehhez a fajta gyors növekedéshez? Legfőképpen a hagyományos, „organikus” növekedési és cégvezetési szabályok mellőzése, és egy sokkal agresszívebb, tőkebevonásra alapuló növekedési stratégia. Aki elsősorban biztonságra, komfortra és napi 8 óra munkára vágyik, annak bizonyára hajmeresztő lehet a könyv némely javaslata. Például ezek:

  • Viseld el a káoszt. Ahhoz, hogy az idődet nagyon intenzíven tudd az igazán lényeges dolgokra fordítani, hagynod kell égni a „kis tüzeket” a cégeden belül.
  • Dobj piacra olyan termékeket, amikre nem vagy büszke. Túl sokan próbálnak a „tökéletes” termékkel megjelenni a piacon, és amikor kijönnek vele, akkor gyakran kiderül, hogy nem is erre volt szükség. Gyere ki hamar, tanulj a visszajelzésekből, iterálj gyorsan.
  • Ha elmondod a világmegváltó ötletedet az ismerőseidnek, és többen is egyetértenek vele, akkor az nem valószínű, hogy egy világmegváltó ötlet, mert túlságosan is egyértelmű. A nagy ötletek általában (kezdetben) erősen megkérdőjelezhetőek.
  • Ignoráld a vevőidet. Legalábbis ignoráld a vevőid nagy részét, és csak minimális támogatást biztosíts számukra, hogy az energiáid nagy részét összpontosíthasd a legfontosabb, legérdekesebb vevőkre.

És természetesen a legfontosabb, hogy legyünk extrémen rugalmasak, tanuljunk villámgyorsan, és alkalmazkodjunk a lehető leggyorsabban a folyamatosan változó körülményekhez. Ha mindent nem is valósítunk meg a könyv tanácsaiból, akárcsak bizonyos részeinek gyakorlatba ültetése is nagyot dobhat a sikerességünkön.

Zajdó Csaba az Innonic Group Zrt. – Debrecen első startup studiója – ügyvezetője, és a debreceni Mastermind tagja. Ez utóbbi hat informatikai vállalkozó baráti társasága. A csapat tagjai körülbelül öt éve minden hónapban egyszer találkoznak, ilyenkor – egyebek mellett – megosztják egymással könyvélményeiket. Havonta egy könyvet pedig a Forbes olvasóinak ajánlanak.

 

Sorozatunk eddigi darabjai:

The Start-up J Curve
Dotcom Secrets
The Ideal Team Player
Team of Teams
Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth
Blue Ocean Shift – Beyond Competing
Who: The method for hiring
Exponential Organizations
Powerful: Building a Culture of Freedom and Responsibility
The 4 Disciplines of Execution: Achieving Your Wildly Important Goals
Barking Up the Wrong Tree: The Surprising Science Behind Why Everything You Know About Success Is (Mostly) Wrong
Recruit Rockstars

 

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

 

A matematikában az ember a dolgokat nem megérti, hanem megszokja.