Az NNG alapítója és egykori főnöke, sok éve angyalbefektető és néhány éve cápa élvezi, hogy beviheti a nézők nappalijába a pénzt, a vállalkozást, mert szerinte a vállalkozók nem széthordják a világot, hanem építik azt. A szokásos csütörtöki Forbes Élőben Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője Balogh Péterrel beszélgetett.
Balogh Péter (befektetői körökben a legtöbbeknek „Petya”) a navigációs szoftvert fejlesztő NNG volt alapítója és vezetője, most jó néhány éve Baconsult nevű cégén keresztül angyalbefektető és ráadásképpen cápa, az RTL Klubon futó és két hét múlva a harmadik évadát kezdő Cápák között című műsor egyik stabil befektetőjeként volt az eheti Forbes Élőben Galambos Márton főszerkesztő vendége.
A minden csütörtökön 17.30-kor jelentkező beszélgetés friss adásából kiderült, Péter Forbes előfizető is, így látta már a legfrissebb magazint benne az 50 (mínusz 1) leggazdagabb magyarral, és ahogy az ilyen listák láttán történni szokott, idén is felugrott tőle a pulzusa.
„Ez azért egy kőkemény tükör a magyar valóságról, és ilyenkor mindig elgondolkozom, hogy vajon jó döntéseket hozok-e én, és jó döntésekhez segítem-e a portfóliócégek vezetőit” – mondta Péter, aki azért reméli, hogy húsz év múlva a portfóliócégeit vezetők közül is lesznek, akik elérik ezt a státust, és ők már másképp fogják azt elérni, mint most sokan a listán.
Saját vagyoni helyzetét illetően egyébként azt mondta, nem hiszi, hogy mindent összevéve felférhetne az 50-es listára. „Kis hal vagyok, szeretek is kis hal lenni, sosem volt bennem meg a vágy, hogy ilyen listákon szerepeljek” – fogalmazott.
Portfóliójában most körülbelül 35-40 cég van, ezekben jellemzően 30-50 milliós befektetéssel van jelen. „Nem néhány nagy buliban szeretek benne lenni, hanem kis tétekkel, egészen korai fázisban sok helyre pénzt tenni. Szeretem hozzásegíteni a következő fázishoz a vállalkozókat és hogy megtalálják a következő befektetőiket. És minden sztoriból szeretek tanulni, ez is mozgat” – mondta el befektetői filozófiájáról.
Cápaságáról szólva állítja, teljesen magát adja a műsorban és nagyon élvezi, hogy beviheti a nézők nappalijába a pénzt, a vállalkozást, illetve, hogy hozzájárulhat ahhoz, hogy sikerüljön a szót visszapozícionálni oda, ahova való: a vállalkozók nem azok, akik széthordják a világot, hanem akik építik azt.
Arról, hogy egyébként ebben a Forbes elmúlt hét éve is benne van, azt mondta: „Egy ügyért harcolunk”.
A Cápák között első évadából az egyik kedvenc cége a Smartkosár néven induló, ma már az Aldinak is házhoz szállító Roksh, amelybe ő is befektetett, és amelynek nagy jövőt képzel. „Türelmes vagyok, nem gyorsan akarok meggazdagodni, hanem nagyon” – mondta arra a kérdésre, nem készül-e learatni a befektetése gyümölcsét.
Ahová beszáll, ott ugyanis általában tíz évvel számol, szerinte Amerikában elég lenne hét, nálunk viszont minimum tíz év, ami kell egy jó exithez.
A második évadban három befektetése valósult meg: az éppen friss befektetési kört záró, utcai autómosást vállaló Cleango, a személyes ajándékokat gyártó és immár három országban jelen lévő Égboltkép, illetve a lányokat informatikára tanító Imagicharm projektje, amelynek alapítója először a Forbes 30/30-as listáján tűnt fel.
A harmadik évadban szerinte még erősebb lesz a mezőny, „sokkal felkészültebbek, hozzák a teljes vállalkozói spektrumot, és van köztük nagyobb deal is, egy-egy nagyobb halat is elkaphat egy cápa”. Akik körében szintén történt változás: Fehér Gyula helyett most Lakatos István érkezik a Bravogrouptól.
Péter az elmúlt hetekben a baloghpetya.com oldalon elindított egy online kurzust is, egy-egy epizódban a vállalkozókat érintő témákról lehet tőle tanulni, legutóbb például a tőkebevonásról. Ehhez profibb kamerával, hanggal és képpel fel is tuningolta házi kis stúdióját, a Forbes Élőre is innen jelentkezett be.
Persze nem kell óriási beruházásra gondolni, a háttérhez például Kínából rendelt kemény több tíz dollárért selyemtapétát, mint mondta, „ezzel öltözöm most fel egy mítingre, nadrágra, cipőre úgyse kell költeni”.