Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Cápák között: Kaczur Áron négyévesen autómosószivacsot kapott, ma két cápa tett pénzt a zöld-tech-autómosójába

Kaczur Áron furcsa, de autentikus egyvelege a megszállott szakinak és a profi startuppernek, amit az is jól mutat, hogy a negyedik születésnapjára profi autómosó szivacsot és vödröt kapott, nemrég pedig két startupper nagyágyú, Balogh Péter és Fehér Gyula szavazott neki bizalmat (és 30 millió forintot) a Cleango nevű zöld-tech-autómosójával.

Április 27-én elindult az RTL Klubon futó üzleti showműsor, a Cápák között második évada, ahol öt befektető pénzéért versenyeznek kezdő (vagy nem kezdő) vállalkozók. A Forbes.hu-n hétről hétre bemutatjuk egy-egy vállalkozó sztoriját: honnan jött az ötlet, mi történt a műsorban és hogyan alakult a deal azóta, hogy nyélbe ütötték. X., utolsó rész.

Sűrű elnézések közepette el-eltűnik fél percre: az interjúnk alatt is szervezi a mosásokat. „Tudom, hogy hihetetlenül hangzik, de én mindig autómosót szerettem volna csinálni” – mondja Áron az álmáról. Akkor is, amikor az IBS üzleti főiskolán szerzett diplomával először egy számítástechnikai cégben lett résztulajdonos, amiben aztán hosszú ideig bennrekedt, mert jól ment a cég. Amikor aztán kiszállt, azonnal az automosót kezdte tető alá hozni. Szó szerint, mert az eredeti koncepció szerint egy klasszikus autómosót akart, amihez vagy garázst bérel vagy egy bevásárlóközpont részeként üzemelteti, de folyamatosan falakba ütközött. Ma már belátja, hogy hiba volt, de ő is úgy indult neki, hogy a nagy kockázatitőke-befektetőknél házalt és több tízmilliós összegekkel akarta beindítani a rakétákat. Sorra jöttek az elutasítások: nincs validálva a piacon.

Autómosás-fanatikus múltja és jelene miatt tisztában volt vele, hogy 2020-ban már nonszensz 120-140 liter tiszta vizet elhasználni arra, hogy lemossák az autókat, ez a módszer az Arab-félszigeten, Kalifornia államban például már tiltott is. Így egyszerűség és a környezetvédelem kedvéért kezdettől fogva víztakarékos megoldásokat keresett, amiből többfajta is létezik már. 

A Cleango egy olyan nanotechnológiát használ, amely során egy biológiailag lebomló mosószert négy deciliter vízzel higítanak fel, ennyiből oljdák meg az egész külső mosást.

Így az autómosó üzemeltetése is egyszerűbb, nincs szükség vízelvezetésre sem. A zöld megoldás és az egyszerűsített modell ellenére is sorra elutasították Áront, és már eléggé elbizonytalanították az ötletében ahhoz, hogy ne csinálja tovább. „Ha nem találkozok Zolival, szinte biztos, hogy abbahagytam volna.” Kovács Zoltán az egykori Carnation Consulting és a Kirowski alapítója volt, majd az exitje után vállalkozók mentorálásával kezdett foglalkozni. „Áronnak ez nem egy projekt volt, hanem a projekt, amit sikerre akart vinni. Nem tudom, hogy ha valami mást szeretne eladni, abban mennyire lenne hiteles, de ebben nagyon az. Tudja, mert ismeri az érzést, hogy az embereknek az autójuk szinte társ szinten, kitüntetett szerepben van.” Zoltán később Áron kezébe adta az aranykulcsot, aminek a mai sikerük nagy része köszönhető: ne házaljon több tízmilliós induló tőkéért. Egy mvp-vel (minimum viable product) induljon el a piacon, és az ott kapott visszajelzések mentén fejlessze tökélyre. Amikor nem szép angol nevet kap, akkor csótánymodellnek hívják ezt a megközelítést, az okos, takarékos és gyors startupműködést, ami bár ismert fogalom a magyar startup körökben, Áron úgy látja kevesen alkalmazzák.

A Cleango mosói elektromos biciklivel szelik a várost, és a takarításhoz szükséges felszerelés abban a kis dobozban elfér.
Fotó: RTL Klub

Taxirendelésnél jött az ötlet, amivel elindíthatta az újragondolt Cleango-t: miért ne legyen mobilis az autómosó?

„Lemondtam az összes találkozóm arra a napra, nyitottam egy Excel-táblát és összeraktam az új üzleti tervet, amivel elindultunk.” 

Ez 2017-ben volt. A Cleango szolgáltatásait applikáción keresztül lehet igénybe venni, megadni az autó helyét, majd bankkártyával fizetni. Az épp elérthető mosó elektromos biciklivel érkezik a helyszínre és egy óra múlva tiszta autót vehetünk vissza. Az első három hétben nem vettek fel alkalmazottat, Áron maga mosta az autókat, köztük Balogh Petyáét is, aki korai csatlakozóként már az indulás második hetében velük mosatott. Nem a spanyol viaszt találták fel, vannak hasonló technikát alkalmazó autómosók, Áron szerint viszont ettől nekik ők még nem versenytársak. „A mi autómosónkban a környezettudatosság csak extra, a kényelem, a gyorsaság és a minőség az, amiért minket választanak.” Az első vásárlók nyolcvan százaléka tér vissza újra, ötven százalékuk pedig új vásárlót hoz, egy nap átlagosan tizenöt autót mosnak le.

A takarékos működés velejárója volt az is, hogy egy facebook-hirdetés huszonötezer forintos tesztjén kívül egy forintot sem költöttek reklámra, így is szinte megduplázták két és fél év alatt az alapárukat és a felhasználók velük tartottak.

„A trükk, hogy nincs trükk, működik. Ha mégis van trükk, az a backend rendszer tökélyre fejlesztése, és az, hogy két évem és öt millió forintom ment rá arra, melyik a jó rongy, a jó porszívó” – mondja Áron, akinek az eszközök felkutatása továbbra is nagy örömet jelent. Üzlettársával, Vági Péterrel jól kiegészítik egymást, Áron mindent tud az operatív működésről, Peti pedig boldogan ül az Excelek előtt addig, amíg az tökéletes nem lesz. 

Ilyen még nem volt! Gondoltad volna?

A műsorban elsőként négy cápa is ajánlatott tett Áronnak, mire megkérdezte Moldován András, hogy gondolt-e erre. „Kitaláltam rá egy jó választ. Ha azt mondon, igen, az nagyképűnek tűnik, ha azt mondom nem, nem bízok eléggé a termékben, szóval azt mondom: reméltem” – mantrázza Áron. Nem volt egyértelmű, hogy részt vesz a műsorban. Annak ellenére, hogy tud, nem szeret szerepelni, az, hogy fűműsoridőben több százezer ember nézi majd őt, inkább nyomasztotta, mint motiválta. Korábbi mentora, Zoltán győzte meg arról, hogy minden sikersztori mögé kell egy arc, Áron pedig hitelesen képviseli a Cleango sztoriját.

Levente hátralépett, hogy Áron végül azt a két cápát kapja meg, aki legjobban passzol az üzlethez.
Fotó: RTL Klub.

„Ha az elején kapok 200 milliót, hiszem, hogy sehol nem tartanék, mert megtanultam megoldásokkal kezelni a problémákat, nem pénzzel.”

Ez tűnt fel Andrásnak, Leventének, Petyának és Gyulának is. András csak magának szerette volna a projektet, Petya társat keresett magának, amihez Levente csatlakozott is, de végül hátralépett Gyula javára, mert rájött, hogy a Cleango-nak ez a két ember kell a technológia miatt. 15-15 millió forinttal és mentori szerepvállalással szálltak be 15-15 százalék tulajdonrészért cserébe.

A Cleango első befektetése így talán a legjobb helyről, a legjobb időben jött. Áron mindent megtanult a felhasználóikról, „a hét szűk esztendő” alatt, és bár továbbra is imád autót mosni, átadja a minőségellenőr stafétát a legtapasztaltabb mosóiknak, majd megbékél a rá váró COO szereppel. A saját kocsiját így is kétnaponta lemossa. 

Borítókép: RTL Klub

Oszd meg!