Nagyon kapar Mark Zuckerberg, de olyan problémákkal szembesül, amit az újrabrandingelés nem fog megoldani. Adatvédelmi botrányok, perek, a felhasználóknak is kezd elege lenni a cégből.
Még nincs négy hónapja, hogy a Facebook nevet és fókuszt váltott, hogy a metaverzumba lépjen. Ennek egyik legfontosabb lépése volt, hogy átnevezték a céget, már Meta néven fut, a rebrandinget célzó kampány pedig gőzerővel folyik.
Ennek keretében voltak kisebb, de hangsúlyosként kommunikált változások. A News Feed új neve már csak Feed, a korábban Facebookernek nevezett alkalmazottakat már Metamates-nek hívják és a céges értékcsomagot is frissítették, tudósít a CNN. Eltűnt például az alapelvek közül, hogy „légy bátor”, helyette azt hangsúlyozzák, hogy „gondolj a hosszú távú hatásra”, illetve „légy egyenes és tiszteld a kollégáid.” Mark Zuckerberg azt mondta, átalakul a cég, metaverzumként a jövő közösségi hálózatát építik, új alapelvek és célok kellenek.
„Eddig olyan terméket építettünk, amit milliárdok használtak. Most, a következő fejezetben még jobban szeretnénk inspirálni a felhasználókat” – írta Zuckerberg azt fejtegetve, milyen értékes, ha „valami menőt építenek”.
A kommunikáció változását az is mutatja, hogy Nick Clegget, a Meta korábbi kommunikációs alelnökét előléptette kommunikációs igazgatóvá. Ez több időt és energiát hagy a CEO-nak, hogy az új termék, a metaverzum fejlesztésével foglalkozzon – közölte Zuckerberg.
Mi a baj a Facebookkal?
A vállalat, a világ legnagyobb közösségi platformja ég a vágytól, hogy lapozhasson egyet és lerázza magáról az elmúlt évek adatvédelmi és felhasználói botrányait. De számtalan akadály van a cég előtt, amiken nem tud csak úgy túllépni, miközben hírneve súlyosan megtépázódott.
Talán a legfontosabb, hogy a cég ellen több súlyos panasz is van a hatóságok előtt. Frances Haugen, a cég korábbi alkalmazottja már több panaszt is beadott az amerikai tőzsdefelügyelethez, a SEC-hez arról, hogyan viszonyul a Meta a dezinformatív tartalmakhoz, hogyan hat a platform a fiatalokra, illetve mert emberkereskedelemmel kapcsolatos tevékenységek is vannak az oldalon.
Múlt pénteken pedig a Washington Post hozta a hírt, hogy újabb panaszok érkeztek.
A CNN Business megszerezte a beadványok másolatait: eszerint a cég félrevezeti a befektetőket azzal kapcsolatban, hogy mennyit tesz a klímaváltozással és a coviddal összefüggő dezinformációk ellen.
Pedig a Meta nagyon hangosan reklámozza, mennyit tesz az ügyben, de a beadvány belsős iratokra mutat, miszerint az alkalmazottak is többször kifogásolták, milyen könnyen elérhető ilyen tartalom és hogy a cég milyen hiányossággal küzködik az ügyben.
A Meta szóvivője, Drew Pusateri a CNN-nek azt mondta: közel kétmilliárd embert láttak el fontos közegészségügyi információkkal és Climate Science Centerükkel, ami 150 országban elérhető, naprakész, tudományos információkkal szolgálnak az éghajlatról. Eközben pedig a platformtól független emberek is dolgoznak fact-checkerként. „Nincs azonnal, gyors reakció a dezinformációkkal való küzdelemben, de mindannyian nagyon elhatároztuk magunkat.”
Milyen perek és hatósági eljárások vannak?
Ráadásul a nyakukba kapják a Kids Online Safety Actet is az amerikai törvényhozástól, ami a tech-platformoknak állapít meg új kötelezettségeket, hogy ne legyen ártalmas (kevésbé legyen ártalmas?) a gyerekekre.
Közben annak is híre ment, hogy a Meta 90 millió dollárt fizet peren kívül egy évtizedes ügy lezárásaként, azért, mert engedte az algoritmusoknak, hogy akkor is kövessék a felhasználó tevékenységét, amikor amúgy már kijelentkezett a Facebookból. Múlt hónapban egy 2,3 milliárd fontos károkozási pert kaptak a nyakukba, egy francia adatvédő testület, a CNIL pedig 60 millió eurós bírsággal sújtaná a Facebookot az Európai Uniós adatvédelmi szabályok megsértéséért.
De a legnagyobb veszély talán az, amit a Google a múlt héten jelentett be: új privacy politikája lesz, ami meggátolja a felhasználók követését és korlátozza, hogy harmadik felekkel az Android milyen adatokat oszt meg. Az Apple is hasonló kezdeményezést jelentett be.
Ez viszont a Facebook hirdetési üzletét nagyon megütné, megnehezítené az appnak, hogy jól targetáljon reklámokat a felhasználóknak. A CNN becslése szerint csak az Apple terve 10 milliárd dolláros hatással lehet az idei bevételekre.
Egy ideig úgy tűnt, a PR-válságok és hatósági vizsgálatok nem befolyásolják a befektetői bizalmat közben azzal, hogy legalább az árfolyama stabil maradt. De már nem ez a helyzet, az elmúlt hat hónapban 40 százalékot esett az árfolyam, minek többsége egy rossz negyedéves eredménybeszámoló után jött össze, ami azt mutatta: lassul a felhasználószám növekedése.
Van lehetőség a Meta előtt?
A Wall Street és a befektetők rájöttek, hogy a Facebook core-biznisze már nem fejlődik, csökkenni kezdhet egy idő után. Már nem igazán tudja növelni a felhasználóinak számát, és a Tiktok is egyre nagyobb veszélyt jelent rá.
Egy tavaly év végi felmérés azt mutatta, hogy a Yahoo-felhasználóknak nagyon elege van a Facebookból és a Metából, nevezzék a céget bárhogyan.
Érthető, ha Zuckerbergék előremenekülnének. Ám egy jól működő metaverzum és az, hogy széles körben elterjedjen a felhasználók és a hirdetők közt, még évek, szóval a cég problémáit rövidtávon nem oldja meg. Több, a CNN-nek nyilatkozó szakértő szerint addig a core-biznisz lassulni fog, ami egy idő múlva megtörheti azt a gyors növekedést, ami a tőzsdére lépés óta jellemzi a céget.