Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Bajban a Facebook, milliárdokat fizethet a felhasználók megkárosításáért

Akár 44 millió brit Facebook-felhasználó is érintett lehet a közösségi óriást tulajdonló Meta 2,3 milliárd fontos károkozási perében, állítja egy, a vállalatot perelni tervező versenyszakértő.

Dr. Liza Lovdahl Gormsen a brit Pályázati Fellebezési Bíróság előtt perelné a Metát, mivel szerinte a vállalat kihasználta saját piaci fölényét azért, hogy megszerezze a felhasználók személyes adatait – írja a BBC.

A Meta egyik képviselője szerint a felhasználók tudatában vannak, milyen információkat osztanak meg magukról.

A Facebook „kihasználta piaci fölényét, hogy igazságtalan körülményeket aggathasson a britek nyakába, ezzel megszerezve a személyes információikat” – mondta Dr. Gormsen. A 2015 és 2019 között megszerzett adatok egész tiszta képet adtak a felhasználók szokásairól, amelynek felhasználásával a Facebook hatalmas bevételekre tett szert.

Bárki, aki az Egyesült Királyságban használta az oldalt ebben az időszakban, részt vehet a kártérítési perben Gormsen szerint. Novemberben a brit felsőbíróság visszautasított egy hasonló kompenzációs kérelmet, amely szerint a Google iPhone-okon keresztül figyelte a felhasználókat, de a cég állítása szerint a problémát már évekkel ezelőtt megoldották.

A bíróság szerint a kérelem képtelen volt bizonyítani, hogy az adatgyűjtés minden egyén számára káros volt, viszont nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy a későbbiekben ilyesmi megtörténhet. „Az ilyen opt-out ügyeket a Pályázati Fellebezési Bíróság engedélyezi – mondta Dr. Gormsen. – Ennek eredményeképpen bizonyítható, hogy 44 millió brit Facebook-felhasználó érintett az én ügyemben.”

A Meta viszont tagadta a vádakat, mivel a cég állítása szerint az emberek azért használják a szolgáltatásukat, mivel az ingyenes és ők döntenek, milyen adataikat hogyan használhatja a vállalat.

A cég egyik szóvivője a BBC News-nak elmondta: „A szolgáltatásunk mindenki számára ingyenes. Azért választanak minket, mivel értéket közvetítünk és komolyan vesszük az adataik kezelését. Olyan eszközöket akarunk fejleszteni, amelyek ebben erősítik őket.”

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság nemrég engedélyezte, hogy a Metát beidézhessék bizalmi szabályok megszegéséért. A Meta szerint biztos, hogy győzedelmeskedni fog a perben.

Borítókép: Brett Jordan // Pexels

Oszd meg!