Brancs néven új magyar közösségi finanszírozási platform indult, amelynek ötletgazdája Kövesdi Gábor, a mostanra franchise-zá nőtt közösségi kert, a MyFarm Harta alapítója. 2019-ben ők maguk is közösségi finanszírozásban, az Indiegogo-n gyűjtötték össze a kezdőtőkét, most más vállalkozásoknak is segítenek elindulni, már több mint háromszázan jelentkeztek ötletükkel.
A tervek szerint 2022 márciusában indul a Brancs piactér, ahol majd meg is lehet venni a vállalkozások termékeit, szolgáltatásait, egyelőre a toborzás zajlik, ötletekkel már lehet jelentkezni – mondta Kövesdi Gábor a Forbes.hu-nak.
Saját példájukon látták, mennyire fontos az előre összegyűlt kezdőtőke, 2019-ben ők is így vágtak bele a MyFarm Hartába, amivel a 2022-es már a negyedik szezonjuk lesz. A Brancs közösséggel most
nem kevesebb a céljuk, mint hogy mindenkinek legyen lehetősége Magyarországon saját vállalkozást építeni.
A MyFarm Harta sztoriját, több közösségi kertével együtt a Forbes idén áprilisi számában, a Gazda mellékletben írtuk meg. Kövesdi Gábor már a MyFarm indulásakor látta, hogy – édesapjához hasonlóan, aki több évtizedes munkatapasztalattal egy stabilnak mondható, önkormányzati munkahelyről lépett ki és vágott bele családjával a MyFarmba – sokaknak van vállalkozásötlete, de nem mernek fejest ugrani az ismeretlenbe. Az Indiegogo, ahol ők korábban összegyűjtötték a kezdőtőkét, és a másik népszerű crowdfunding site, a Kickstarter azóta már nem elérhető Magyarországon vállalkozók számára, ezt az űrt próbálja kitölteni a magyar viszonyokra szabott Brancs, mondja Gábor.
Hogy működik a Brancs?
Ahogyan a MyFarmot, a Brancs közösségi platformot is a helyi értékteremtés jegyében hozták létre, alapja a közösségi finanszírozás, vagyis crowdfunding. A Branccsal kockázatmentesen fel lehet mérni egy-egy ötlet piacképességét, és meg lehet szerezni az első biztos vásárlókat befektetés, kölcsön, vagy visszafizetési kötelezettség nélkül.
A vevőgyűjtésért, vagyis az ötlettel való megjelenésért nem kell külön fizetni, a később eladott termékek után a vásárlásokból összegyűlt teljes bevételből 9,9 százalékos sikerdíjat kell fizetnie a vállalkozóknak.
Ezért cserébe nemcsak a piactéren való megjelenést kapják, hanem támogatást az online marketing, a kampányok, és a közösségi média megjelenés felépítéséhez. A beérkező pénzeket egy letéti számlán gyűjtik, ha esetleg nem jönne össze a kitűzött összeg, akkor minden vásárló visszakapja a pénzét erről a számláról.
Az ötleteket két hete lehet küldeni, naponta 20-30 érkezik. Persze az ötlet beérkezésétől a piactéren való megjelenésig fontos lépés az ötlet és a forrásigény validálása, Gábor – aki maga is közgazdász és jelenleg hét saját vállalkozását menedzseli – szakértői csapata jelenleg 10 fős, de folyamatosan formálódik: tartalom- és kampánymenedzserek, vállalkozási szakemberek, inkubátorcéges tanácsadók segítenek az ötleteket vállalkozássá formálni. Velük dolgozik már például Turcsán Tamás startup tanácsadó és Borbély Viktor, a Start it @K&H inkubátorprogram korábbi vezető tanácsadója.
Az adatlapoknál fontos lesz a letisztultság,
„Airbnb típusú megjelenésre készülünk”, informatív adatlapokkal. Nagyjából 100 adatlappal, vagyis ennyi ötlettel tudnak majd elindulni 2022 első negyedévében,
ez a nagyságrend már azt is lehetővé teszi, hogy (például a Kickstarterhez hasonlóan) különböző kategóriákra osszák a termékeket, mondta a Forbes.hu-nak Kövesdi Gábor.
Miben más, mint a többi?
Arra, hogy miben különböznek a külföldi crowdfunding portáloktól, Gábor azt mondta, egyrészt, hogy a magyar viszonyokra szabták a rendszert, másrészt a Brancs jutalom alapú közösségi finanszírozást csinál, vagyis egy olyan platformot, ahol az emberek tudatosan vásárolnak, ugyanúgy megveszik az adott dolgot, mintha élőben vásárolnának, csak később kapják meg a terméket, tehát az időzítés más. A hasonló adjukossze.hu-n elsősorban jótékonysági projektek vannak, a Tőkeportálon pedig tulajdonrészt vásárolnak a befektetők, az egy másfajta modell.
Gábor úgy látja, az időzítés most kifejezetten jó, elsősorban azért, mert a covid kifejezetten rásegített az online eladásokra, illetve mert a vásárlók is egyre tudatosabban költenek,
felfutóban vannak a jótékonysági, társadalmi alapú költések is.
A Brancson is lehetőség lesz ugyanakkor adományozni, az adjukossze.hu-hoz hasonló modellben. De látják a realitásokat, és elsősorban az ötletekben, a jó, piaci alapú projektekben, forgalomban bíznak, a sok vásárlóban, aki aztán adományoz is.
Magyarország épp az idén harmonizálta a hazai jogszabályokat az Európai Parlament és Tanács által elfogadott rendeletnek való megfelelés érdekében; ez egységes alapokra helyezi a közösségi finanszírozást. Erről vendégszerzőink ebben a cikkben írtak:
Borítókép: A Kövesdi család is közösségi finanszírozással indította a MyFarm Hartát. A 2021-es szezonban 7 kertből közel 800 családot láttak el terményekkel, amelyek 10 százaléka automatikusan a rászorulóknak ment. A képen (balról jobbra) Kövesdi Sándor, és két fia, Gábor és Gergő. Fotó: Orbital Strangers