Fotó: Fotó: Forbes / Orbital Strangers
Üzlet

Ingyen csomagot raktak össze kezdő vállalkozóknak – a viselkedéstudomány segítségével

Forbes
2021. június 01. 7 perc olvasás

Tegnap este, szokásos éves Tax Party-ján mutatta be a vállalkozói kultúra fejlesztésén dolgozó Bridge Budapest új, saját fejlesztésű digitális eszközparkját, a Bridge Business Box-ot – tudta meg a Forbes.hu a nonprofit szervezettől. A csomag induló vállalkozásoknak kínál segítséget a vállalható és versenyképes cégvezetéshez, mindezt online, személyre szabhatóan és teljesen díjmentesen.

Az etikus üzleti viselkedésre inspiráló business box a döntéspszchológia és viselkedéstudomány két hazai képviselőjével közös projektben született meg, és olyan cégek támogatják, mint az Opten, a Jobgroup, a Share Now vagy a Billingo. A vállalkozásindító csomagról Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője már mondott néhány részletet múlt héten a Forbes Élő vendégeként, most volt a hivatalos bejelentés (itt arról is beszélt, hogy Fehér Gyulával közös befektetési cégük két új startupban látott fantáziát).

Mi is ez a vállalkozásindító csomag?

A Bridge Business Box egy személyre szabható, drag-and-drop módszerrel egyszerűen összeválogatható, online eszközpark és információs csomag. Olyan mint egy webáruház, ahol különböző kedvezmények, kuponok és információk közül kedvükre válogathatnak az induló vállalkozók.

A boxban található minden felajánlás, ajándék, az első cégindítók számára az ajánlatok regisztráció után ingyenesen érhetők el. Az ajánlatok olyan termékeket és szolgáltatásokat tartalmaznak, amellyekkel vállalhatóbban, hatékonyabban és átláthatóbban vezethetik sikerre a cégeket az induló menedzserek.

A céges elemekhez hamarosan hasznos tippek, személyes tudásmegosztási lehetőségek, szakértői támogatás valamint képzési lehetőségek is csatlakoznak

– a Bridge Budapest szerint ezek ahhoz kellenek, hogy egyre versenyképesebb és szerethetőbb üzleti környezetünk legyen.

„Egy cég életében legalább három olyan pont van, amikor a cégalapító számára kiemelten fontos, milyen cégkultúrájú céget is vezet: először a cég alapításakor, később egy lehetséges ellenőrzés során, és a végén a cég eladásakor vagy utódláskor. Magyarországon évente 28 000 céget alapítanak, ebből közel 11 000 valódi első cégalapító. Az indulás pillanatában 91%-ban eldől, milyen céget vezetünk majd” – magyarázza Pistyur Veronika, aki a Bridge mellett a Vállalható Üzleti Kultúráért közösség alapítója.

Honnan jött az ötlet és mire lesz jó a box?

„A Bridgenél folyamatosan vizsgáljuk, miként lehet ma Magyarországon vállalható üzleti kultúrát építeni, hogyan lehet vállalhatóan és felelősen céget vezetni, és ebben hogyan tudjuk mi a vezetők szemléletét alakítani. Gondolkodásunkat Szászi Barnabás és Komándi Krisztián viselkedéskutatók több körben segítették, és az ezekből a beszélgetésekből kialakult közös aha-élmények inspirálták a Bridge Business Box megszületését. – mondja Pistyur Veronika – Mikor szembesültünk azzal, hogy a cégkultúra választásban az indulás pillanata milyen lényeges pont, mi minden dől el ekkor, és hogy az üzleti szereplőket ilyenkor lehet a leghatásosabban a vállalhatóság irányba állítani, már tudtuk, mi ott szeretnénk lenni, ebben a fontos pillanatban. Azt vettük a fejünkbe, hogy megkeresünk minden cégalapítót, aki élete első cégét indítja el, és összecsomagolunk nekik mindent, ami támogathatja őket ebben, és segíti a vállalhatóságot. Azt szeretnénk, hogy nekik a Bridge Business Box legyen az első céges partnerük, és a Vállalható Üzleti Kultúra manifesztójában megfogalmazott szempontok legyenek az első olyan értékek, amelyek segítik őket a kezdeti üzleti döntéseikben.”

Pistyur Veronika: egyszerre civil és piaci szereplő, a Bridge nonprofit tevékenysége mellett Fehér Gyulával együtt viszik az Oktogon Ventures-t is.

Pistyur Veronika azt is hozzáteszi, hogy az üzleti életben gyakran tapasztalja, hogy sokszor nincs iránytű, miközben hatalmas a zaj, és nehéz eligazodni. „Számos inspiráló cégvezetőnk saját példával, tudással és tapasztalattal segíti a kezdő vezetőket. A Bridge Budapest csapata most is nekik, az indulóknak szeretne segíteni, hogy hosszú távra berendezkedve, hatékonyabban, digitálisabban, átláthatóbban, sikersebben és szerethetőbben működhessenek.”

Az induló vállalkozások megkeresésében és a Box működtetésében a Bridge Budapest partnere a céginformációs szolgáltatásokat nyújtó Opten Informatikai Kft. A box tartalmához támogatást olyan vállalhatóan működő vállalkozások nyújtanak, mint a Billingo, a Concorde MB Partners, a Finacont, a Jobgroup, az Optimonk, vagy a Share Now, a Schiller Autó Család (ők amúgy mind Vállalható Üzleti Kultúráért Nagykövetek is).

A doboz online felülete ITT érhető el, az oldalra regisztrálni az induló cégvezetők az adószámukkal tudnak.

A tudomány segít, hogy a cég sikeres legyen

„A viselkedéstudomány egy olyan új tudományterület, mely segítségével jobban meg lehet érteni, mit miért csinálunk, és strukturált alakalmazásával egy bizonyos kívánt viselkedést könnyebben érünk el. A modern viselkedéstudományt gyakran állítják valamilyen pozitív cél szolgálatába, gyakorlatilag etikusan tudunk befolyásolni vele” – avat be bennünket a projekt részleteibe Szászi Barnabás döntéspszichológus-közgazdász, az ELTE Döntéslabor kutatója, aki társával, Komándi Krisztián viselkedéstudományi tanácsadóval arra világított rá, hogy  a viselkedést meghatározó kontextuális faktorok közül az időzítés rendkívül fontos. Komándi Krisztián a Frontira stratégiai design cégnél, korábban a Behavioural Insights Team-nél, a világ elsőszámú behavioural science cégénél volt tanácsadó. A két kutató – akikkel itt beszélgettünk hosszabban a nudge-ról – amellett, hogy közösen elindították az első magyar viselkedéstudományi hírlevelet, a Heti Nudge-ot, valamint előadásokat és kurzusokat tartanak a témában, több szervezetet, így most a Bridge Budapestet is támogatják szakértelmükkel, pro bono.

Komándi Krisztián és Szászi Barnabás civil munkáik mellett foglalkoznak viselkedéstudományi projektekkel. Fotó: Sebestyén László
Komándi Krisztián és Szászi Barnabás civil munkáik mellett foglalkoznak viselkedéstudományi projektekkel. Fotó: Sebestyén László

Mindenki életében megfigyelhető, hogy az emberek bizonyos mérföldköveknél, legyen az egy kerek születésnap, egy költözés vagy az újév első napja sokkal nyitottabban, bátrabban és tudatosabban viselkednek. Ezeknél a pontoknál érvényesül ugyanis a legjobban, milyen meghatározó a friss lappal indulás élménye.

Ilyenkor könnyebben változtatunk, egyszerűbben hozunk meg nagy döntéseket.

Ezért tekint a Bridge Business Box is a cégalapítás pillanatára, úgy mint egyfajta origóra. Ilyenkor dől el kikkel kezd el egy cég együttdolgozni, milyen attitűdöket, struktúrákat, praktikákat és normákat sajátít el.

Borítókép: értékvezérelt vezetők számukra fontos jelszavakkal – a Bridge egy másik kezdeményezése. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers