Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Idővel mindent az interneten fogunk megvenni – egyesíti erőit a magyar és a lengyel piac két meghatározó e-kereskedője

A lengyel e-kereskedelmi piac meghatározó szereplője, az Idosell vásárolt 51 százalékos, többségi tulajdonrészt a bérelhető webshopokkal foglalkozó magyar Shoprenterben. A régiós e-kereskedelem robbanás előtt áll, pedig eddig sem gyengélkedett. Idő kérdése, hogy mikor fordulnak nagy erőkkel irányunkba az Amazon-féle konglomerátumok, de Pawel Fornalski és Zajdó Csaba, a két tulajdonos úgy gondolják, lehet elég helyi muníció a tisztességes versenyhez. Exkluzív részletek egy debreceni sikersztoriról.

A lengyel e-kereskedelmi Idosell 51 százalékos tulajdonrészt vásárolt a magyar Shoprenterben, ezzel ő lett a többségi tulajdonos a debreceni cégben – árulták el a felek a Forbes.hu-nak. A kisebbségi, 49 százalékos tulajdonrész továbbra is az eddigi főtulajdonos Innonic Zrt. kezében marad, a Shoprenter menedzsmentje pedig helyi irodával, változatlan felállásban viszi tovább a feladatait, Zajdó Csaba, az Innonic tulajdonosa a felügyelőbizottság tagja lesz.

A vételárról, az árazás alapjairól és a kifizetés részleteiről nem szerettek volna további információkat közölni a felek, a tranzakció július 22-én zárult. 

A Shoprenter a debreceni Innonic startupstúdió legrégebbi zászlóshajója és legnyereségesebb cége. 2006-ban webshop-fejlesztéssel kezdték, és 2011-ben váltottak a jobban skálázható, bérelhető webshop felületek értékesítésére.

Mára a teljes magyar e-kereskedelem húsz százaléka az ő áruházaikon keresztül realizálódik, több mint 5500 bolt bérli tőlük a platformját.

A kétezres alapítású Idosell tulajdonképpen a Shoprenter lengyel nagytestvére, több mint hatezer boltjával évente több mint ötvenmillió tranzakciót bonyolítanak le, nagyságrendileg hárommilliárd euró értékben. Ez több mint háromszorosa a két legnagyobb hazai bérelhető platformot használó webáruház forgalmának. Bő 200 fős csapatával már több milliárd forint forgalmat bonyolító online boltokat is kiszolgálnak, a webshop motoron kívül többek között olyan megoldásokkal, mint a saját bankkártyás fizetés vagy a saját csomagkezelő és címkéző szoftver.

A cég globális szinten a Google stratégiai partnere, ami szintén jól jön a hirdetési szolgáltatásai kialakításában.

Két éve alakul az üzlet

Az Idosell először két éve fejezte ki az érdeklődését a Shoprenter iránt, már akkor is nyíltan felvásárlási szándékkal. A régiós törekvéseikhez kerestek megfelelő partnert, és ez nem volt egyszerű. Mindenképpen software as a service (Saas) modellben működő céget kerestek, de ez elég ritka a webshop-értékesítő cégek között. A legtöbben csak részben alkalmazzák ezt a modellt, a Shoprenter azonban száz százalékban.

Fontos volt az is, hogy a startupos rugalmasságuk megőrzése mellett fejlett szervezeti hátteret alakítottak ki, nem mellesleg évek óta szép profitot termelnek: 2020-ban 850 millió forintos árbevétel mellett 150 millió forint lett az adózott eredményük.

Zajdó Csaba, az Innonic alapító-tulajdonosa eleinte nem volt érdekelt az eladásban, a Shoprenter alapítása óta kockázati tőke nélkül tudott nőni és profitot termelni.

„Nem pénzre volt szükségünk. Akár tetszik, akár nem, az e-kereskedelmi piac elérte azt a szintet, hogy jönnek a nagyobb szereplők, a változásokra pedig fel kell készülni. Persze vonhatnánk be kockázati tőkét és kiépíthetnénk magunk a stratégiát,  de

miért ne készülnénk fel inkább egy olyan szereplővel, aki tíz évvel előttünk jár, már felépített egy nemzetközi üzletet, kiforrott eszközei és folyamatai vannak?”

– mondta Zajdó a Forbes.hu-nak. 

 „A magyar e-kereskedelmi piac tökéletes momentumban van: még nem teljesen érett, de már vannak irányadó cégek. Lengyelországban nagyjából két éve robbant ez a szegmens, ennyivel előrébb vagyunk, így könnyen alakíthatók ki olyan szinergiák, amelyek a végén egészséges piacot eredményeznek majd” – mondta Pawel Fornalski,  az Idosell alapító-tulajdonosa.

Zajdo Csaba, az Innonic társalapítója. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers
Zajdó Csaba, az Innonic társalapítója. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers

Nem érdemes, és nem is kell versenyezni az Amazonnal

És ha már egészséges piac: a két céget összeköti, hogy egészen kicsi, családi cégeknek is szolgáltatnak, és a növekedésüket le tudják követni a szolgáltatásaikkal.

Ez az Amazonnál, Ali Expressnél vagy épp a lengyel piacot uraló Allegrónál nincs így.

Pawel és Csaba szerint a kis-és középvállalkozások (kkv) fontos részét képezik a lengyel és a magyar gazdaságnak is. „Idővel mindent az interneten fogunk megvenni, ezért elengedhetetlen, hogy egészséges e-kereskedelmi platformok formálják a piacot. Amerika után az uniós kormányok is kezdik felismerni, hogy az adózás és a bevételi források nem torzulhatnak el túlságosan az óriáscégek, és az általuk kiszolgált nagyvállalatok miatt, kisebb cégekre is szükség van” – mondta Fornalski.

A mostani stratégiai szövetséget is ezért tartják fontos lépésnek. Azt a technológiát, amit ők építenek, diverz ügyfélbázis, kicsi, közepes és nagy cégek is használhatják. Nem utasítják vissza a nagyvállalati ügyfeleket, de nem is rájuk építenek.

Fornalski szerint nincs arra szükség, hogy idővel az Innonicnál maradt tulajdonrészt is felvásárolják.

Mint mondja, a Shoprenter helyi piacon betöltött szerepe az egyik legfontosabb erőforrás az Idosell céljaihoz. „Mindannyian tudjuk, hogy a tulajdonrész mennyire fontos motivátor, nincs a terveink között, hogy ezt a motivációt megszüntessük” – mondta Fornalski.

Tőke, az van

A kockázati tőke világában is kiemelt figyelem kíséri az e-kereskedelemben tevékenykedő startupokat. A kereső-optimalizáló Prefixbox márciusban zárta a második, 1,5 millió eurós befektetési körét, a szintén az e-kereskedelmet támogató chatmarketing szoftvert fejlesztő Recart júniusban kapott 3,5 millió dollárt. A e-kereskedelmi logisztikai cég a Webshippy neves szakmai befektetőt kapott a Trans-Sped személyében 27 százalékos tulajdonrészért cserébe.

A GKI adatai szerint a 2020-as évben 45%-os forgalomnövekedést ért el az online kiskereskedelem Magyarországon. Brutális. A szektor rövid idő alatt éveket lépett előre forgalomban a pandémia hatására (és nemcsak itthon), de immár a cégpiacon is látszik, hogyan pörög fel az üzlet az e-kereskedelmi szektorban.

Borítókép: Pawel Fornalski és Zajdó Csaba. Fotó: Trilite Fotóstúdió

Oszd meg!