A Tesla-vezér szerint jönnek az első, Európában gyártott darabok – most már tényleg. Mikor máskor, ha nem egy háborús válság közepette, amire a koronavírus okozta problémák és a német bürokrácia is rátesz még egy lapáttal. Márpedig ideje lehet Kínától is némileg függetlenedni.
Az orosz-ukrán háború jócskán rádob az akkumulátor-alapanyag árára. Még mindig rendületlenül tombol a csiphiány.
Úgy látszik, hosszú idő után mégis csak most, ilyen körülmények között fog elindulni az elektromosautó-gyártás a Tesla-féle, Berlin közeli Gigafactoryben.
Legalábbis Elon Musk cégvezető arról tweetelt a hét elején, miszerint kedden már le is gurulnak az első modellek a 165 hektáros grünheidei telepen, az első európai Tesla-gyárban – foglalja össze a Forbes.com.
Kicsit megcsúsztak
Volt már szó korábban 2021. júliusi rajtról, majd a Gigafactory tavaly őszi átadásán novemberre ígérték az első modelleket. Ahogy az utóbbi kapcsán a Forbes.hu-n is megírtuk, évi legalább félmillió legyártott autót és akkumulátort szeretnének összeszerelni a német egységben.
Jóllehet a nyitóeseményen Musk sem győzte hangsúlyozni, hogy a neheze majd csak ezután jön, a folyamatos fennálló ellátásilánc- és egyéb problémák biztosan közbe fognak szólni és visszavethetik majd gyártást, hiába enyhül tyúklépésekben a válság.
Ha mindez a Teslának nem lett volna elég, a koronavírushoz köthető csipproblémákon és a háborún túl az elmúlt hetekben a gyártelep vízhasználata is kritikus tényező lett.
A régiós hatóság végül áldását adta az üzemnyitásra, de ennek ellenére is aggályát fejezte ki amiatt, hogy a Gigafactory lehetséges bővülési ütemét nem fogja tudni kiszolgálni a helyi, már egyébként is egyre szűkösebb talajvízkészlet. Ez régóta visszatérő kritika a helyi környezetvédőktől, sőt az ügyet pár hete vitték bíróság elé, ezzel is akadályozva a már jókora késésben levő, 5,7 milliárd dolláros beruházást.
Márpedig a berlini Gigafactory stratégiai jelentőségű a Tesla európai operációjában, és kulcsszerepe lenne abban, hogy az 50 százalékos éves értékesítési volumennövekedési célkitűzést elérhesse a cég.
Kínából Európába
Enyhíteni tudna az austini székhelyű vállalat a világ legnagyobb elektromosjármű-piacához, azaz Kínához való függőségén is, ahol a sanghaji telephelyen olcsóbb bérekkel és alkatrészköltségekkel tudnak most dolgozni. Csakhogy a helyi államvezetők és Amerika egyre feszültebb viszonya komoly kockázati tényező, pláne egy olyan cég esetében, ami eleve a világ kevés eltérő pontján gyárt.
Ahogy azt Dan Ives, a Wedbush Research tőkeelemzője is megjegyezte, a fejüket felütő problémák és a bürokrácia okozta csúszás ellenére nem lehet eléggé kihangsúlyozni a berlini Gigafactory jelentőségét mind a Tesla európai és globális működését illetően, a kínai gyártás és onnan Európába szállítás ugyanis fenntarthatatlan modell. Ezen tudna enyhíteni, ha az elkövetkezendő 12-18 hónapban sikerülne évi körülbelül félmillió darab legyártott Model Y típusra emelni a berlini kapacitásokat.
Háborús gondok
Igen ám, de a lítium, a kobalt, a nikkel és már, az elektromos járművek akkumulátorgyártáshoz szükséges alapanyagok ára nőtt az elmúlt évben, különösen a nikkelé, az is főképp most márciusban az orosz ellátáshoz köthető aggodalmak miatt.
Olyannyira meg is érintette ez közvetlenül a Teslát, hogy nem véletlenül emelhetett épp most fogyasztói árain az Egyesült Államokban és Kínában. A belépőszintnek számító Model Y adók nélkül 62 ezer dollárért fut az USA-ban, valamint Németországban: Musk egy korábbi ígérete szerint idővel át fognak állni az olcsóbb, lítium-vasfoszfátból készülő akkumulátorokra, ezzel is elősegítve a márkához való hozzáférhetőséget.
A háború minden bizonnyal a Teslán és Németországon túl is éreztetni fogja hatását a globális autógyártói piacon, már persze a félvezetőválság és emelkedő nyersanyagköltségek mellett. Az S&P Global Mobility elemzői szerint a korábban becsült 84,2 millió darab helyett mindössze 81,6 millió darab autót fognak gyártani 2022-ben. A mínuszból csak Európa 1,7 millió darabnyi hiányt fog megérezni, ebből mintegy egymilliót az Oroszországból és Ukrajnából kieső kereslet fog okozni.
És még ha mindez enyhülni is fog, a Deutsche Bank elemzője, Emmanuel Rosner szerint a vízhiány ennél jóval hosszabb távú problémát jelenthet a berlini Teslának.
Hiszen ha a félmilliós éves célszámon túl tovább szeretnék majd bővíteni a német kapacitásokat, ahhoz további hatósági engedélyekre, környezetvédelmi szabályozásokra és vállalásokra lesz szükség.
Mindennek ellenére egy, az európai autópiacra szakosodott tanácsadó cég szakembere, Matthias Schmidt szerint a német Gigafactory rajtja egy ennyire erősen szabályozott piacon hatalmas mérföldkő Muskéknak, még a csúszás ellenére is.
Kapcsolódó cikk a Forbes.hu-n:
Borítókép: Elon Musk: Fotó: a Time magazin Youtube-csatornája