1995-ben az akkor még hosszú hajú, babaarcú Steve Jobs egy interjúban mesélt arról, hogy szerinte mitől mehet félre egy nagy tech-cég.
A siker titka iparágról iparágra változik, ezt Jobs is tudta. Egyik példának a Pepsi vállalatot hozta, ahol nagyjából tízévente variálnak egy kicsit a palackon, de egyébként a vállalat sikere a sales és marketing csapat vállán nyugszik, és adott esetben őket léptetik elő, nem a termékfejlesztőket, de itt nincs is szükség arra, hogy változtassanak magán a terméken.
Jobs szerint ez a nagy tech-vállalatoknál is előfordulhat, ám ott ez inkább káros (figyelem, 1995-öt írunk! Új szelek fújnak a Völgyben, de még távol vagyunk a mai helyzettől, ahol az Apple és a Google már globális óriások). “Ott az IBM, vagy a Xerox. Ha sikeres akarsz lenni, akkor csinálsz egy jobb számítógépet, vagy egy jobb fénymásológépet ( A Xerox a Szilícium-völgy egyik legnagyobb R&D központját hozta létre annak idején, rengeteg dologgal kísérleteztek). Ha a vállalat monopolhelyzetbe kerül a piacon, akkor onnantól kezdve nem a terméken lesz a hangsúly, hanem
a sikert a sales és a marketing fogja hozni, és a termékfejlesztők szép lassan kiszorulnak a döntéshozók közül.
A cégek pedig elfelejtik, hogy mit is jelent az, hogy nagyszerű terméket állítsanak elő. Az a zsenialitás, ami a monopolhelyzetbe juttatta őket, szép lassan kikopik, köszönhetőn azoknak az embereknek, akiknek fogalma sincs, hogy mi a különbség egy jó és egy rossz termék között. Nincsenek tisztában azzal, hogy mi kell ahhoz, hogy egy jó ötlet eljusson addig, hogy jó termék legyen belőle. És igazából ezeket az embereket nem is foglalkoztatja az, hogy segítsenek a vásárlóiknak.”
A példát Jobs kifejezetten a Xerox-ra értette. Azonban az elmúlt időszak az Apple háza táján kísértetiesen hasonlít az itt felhozott problémákra. Nemrég 200 embert rúgtak ki az önvezető autós részlegről, parkolópályára küldve a projektet. A méregdrága, újgenerációs Iphone-ok annyira nem fogynak, hogy a cég már meg sem osztja az eladási számokat a közönséggel, noha erre korábban mindig nagyon büszkék voltak, és a készülékek árai mellett a gyártási volument is csökkentették.
A kutya sem veszi az iPhone-okat, az Apple pedig már rég nem egybilliódolláros cég
Igaz, hogy pár hónappal ezelőtt elérték az egybillió dolláros cégértéket, de ez már sehol sincs, amikor Tim Cook írt egy levelet a részvényeseknek, hogy csökkentik a termelést, akkor a részvények ára több mint 7 százalékot zuhant, ez egy 55 milliárd dolláros bukta volt a cégnek.
Egyetlen éjszaka alatt 55 milliárd dollárt bukott az Apple. Van még kiút a válságból?
A sales-gépezet menetelését már a Netflix is megunta, és inkább kivette az Apple Store-ból az alkalmazását, mert a vállalat túl magas jutalékot kért.
256 millió dolláros gyomrost adott a Netflix az Apple-nek