Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Kép: Bruno Gomiero // Unsplash

A kutya sem veszi az iPhone-okat, az Apple pedig már rég nem egybilliódolláros cég

Az alma nem esik messze a fájától, tartja a mondás, de úgy tűnik, ez csak addig volt igaz, amíg Steve Jobs ült a kormánynál. A Cook-korszak elmúlt két éve kihagyott ziccerek sorozatát hozta, 2019 pedig még nagyobb pofonokat tartogathat, rekorddöntő egybilliós cégérték ide-oda.

Persze nem lenne fair mindent Cook számlája írni: az Apple jelenlegi vezére elérte, hogy a cég 2018 nyarán elsőként lépje át az egybillió dolláros, azaz 1000 milliárdos értéket, és a Jobs-i iskolával összeegyeztethetetlen iPhone-kijelző növekedés is az öreg Tim számlájára írható (az Apple legendás alapítója halálig úgy tartotta, 4 colnál nem kell nagyobb almafon), nem beszélve pár valóban jópofa új termék bevezetéséről, mint az iPad Pro vagy az Apple Watch. Mindezek ellenére viszont úgy tűnik, Cook és csapata nem készült fel arra a sokáig elképzelhetetlen eshetőségre, hogy mi történik, ha egy szép nap ráun a nép az iPhone-ra és köszönik, nem vesznek többet.

Advertisement

X-akták a pénzpiacon

Márpedig a sokak által forradalminak várt iPhone X-szel valami megtorpant. A 2017-es csúcstelefon, bár korának legnépszerűbb készüléke volt, eladások tekintetében nem ért a gyártó korábbi zászlóshajóinak nyomába (a novemberi starttól számított három hónapban 40 milliós eladást várt az Apple, de alig a fele jött össze), a tavalyi Xs-széria bemutatása után pedig a cég váratlanul bejelentette, hogy a korábban mindig az eladásokkal büszkélkedő Apple a jövőben bizony nem oszt meg efféle adatokat a publikummal, vagy épp a részvényesekkel.

Ezt egy gyors árcsökkentés követte, majd egy levél Tim Cooktól, amiben Kínára mutogat, mondván: egy szerzői jogi vita miatt részrehajlóvá vált kormány és az amerikai kabinet kereskedelmi csatározása az oka, hogy az Apple nem nő úgy, ahogy szeretne. Sőt, az igazság az, hogy az iPhone-ok eladása 2015-ben tetőzött, azóta esik, és bár a részvényértékeket elnézve az elmúlt évek unortodox üzleti szupercsoda benyomását keltik, valójában arról van szó, hogy az almalé illata erősebb, mint az íze.

Egyetlen éjszaka alatt 55 milliárd dollárt bukott az Apple. Van még kiút a válságból?

Hogy mégis miként lehet több pénzt keresni egyre kevesebb eladott termékkel? A válasz részben az elitizmusban rejlik: az Apple már régóta nem okoseszközöket árul, hanem státusszimbólumokat, így megengedheti magának, hogy egyre több pénzt kérjen a cuccaiért. A Wired rámutat, hogy míg a többi mobilgyártó vígan terjeszkedik Kínában és Indiában, de szenved a hanyatló nyugaton, addig az Apple pont hogy Amerikában és az Európai Unióban népszerű, azaz nem a fejlődő, hanem a fejlett országok területén képes előrelépni.

És hát most komolyan, ki ne emlékezne a HVG „menő-e a csöves, ha iPhone-ja van” tematikájú videójára (igazi cringe-fest, alant meg lehet nézni, ha mindenképpen akarjátok) – tény, hogy ezeknek a készülékeknek kifelé is van egy üzeneti tartalma, nem véletlen, hogy olyan tokokat is kapni rájuk, amelyeknek ki van vágva a hátulja, hogy látszódjon az almás logó, miközben a Starbucksban isszuk a kétezerforintos kávét. A másik tőzsdepumpáló erő, avagy egyrészről a saját részvények visszavásárlása, másrészről pedig a sok csúcsbefektető megjelenése, mert hát Warren Buffet neve elég jól mutat minden investor-gyűlés ültetési rendjén (még akkor is, ha később milliárdokat bukik az üzleten).


Vajon a hajléktalanságot menősíti az iPhone?

Mit üzen nekünk az iPhone XI?

Ez addig technológiai szinten is okés, amíg a telefonok jók; és hát kőandroidos felhasználóként is azt kell mondjam, a Google oprendszerének sok idő kellett ahhoz, hogy beérje a kezdettől stabil és jól kezelhető iOS-t, nem beszélve a piacot elöntő olcsó, de cserébe gagyi telefonok fejfájást indukáló problémáiról (senki se akarja nekem megmagyarázni, hogy a 2010-es évek első felének húszezres androidos készülékei jók voltak). Avagy régen nemcsak azért vett valaki Apple-t, mert menőnek tartotta, hanem mert jó is volt, ez pedig akkor is legitimálta a magas árat, ha az illető tudta: alkatrészek és aksi terén azért volna mit javítani ezeken a készülékeken.

Csak aztán jött az ezerdolláros iPhone X, és valami eltört az emberekben.

Egyrészt már nemcsak iPhone-áron lehetett minősági androidos telefonokat venni (a Windows Phone-t inkább hagyjuk), másrészt ez egy olyan lélektani határ, amit képtelenség látványos innováció nélkül tovább emelni. Pár hét és nyakunkon a barcelonai Mobile World Congress, előtte pedig várhatóan a Samsung hajlítható csúcstelefonja is fog mutatkozni – már most azt beszélik a jól értesült források, hogy a kütyü egy vagyont kóstál majd, de legalább látszódni fog, merre akar menni a dél-koreai gyártó. Az időközben egyre több kényes váddal szembenéző Huawei még több kamerát szeretne beleszuszakolni a Mate Pro20 utódjába, a mindenféle ázsiai gyártók pedig mennek az olcsóbb, de erősebb telefonok felé.

Az iPhone XI-nek már három hátlapi kamerája lehet

Mindeközben pedig elkezdtek szivárogni az első pletykák az iPhone XI-gyel kapcsolatban (oké, nem biztos, hogy így hívják majd az idei Apple-telefonokat, de most nevezzük őket XI-nek, azaz tizenegynek). Úgy tűnik, a csúcsmodell három hátlapi kamerával lesz felszerelve, nem lesz belőle LCD-kijelzős változat, az OLED-panelek képfrissítése 120 Hz-re nő, valamint stylus-támogatást is hallani erről-arról, ami a 6+ colos készülékek esetén nem lenne butaság (nézzük csak meg a konkurens Samsung sikeres Note-szériáját). Ezeknél jelentősebb változtatás, hogy az iPhone XI Max aksija állítólag kereken 4000 mAh-s lesz, és vezeték nélküli töltéssel akár 15 watton is működik majd, azaz gyorsabb lesz az eddigi megoldásoknál. És a közutálatnak örvendő Lightning-csatlakozó helyett bizony akár USB-C-t is kaphat az új almatelefon, ezzel gyakorlatilag beismerné a gyártó, hogy a különcködő, saját csatlakozók ideje leáldozott.

Ez még nem biztos, hogy elég

Tim Cook kétségbeesett leveléről január 3-án írtam; akkor azzal zárva soraim, hogy azért az Apple-ben még van kraft, csak annyi kell, hogy valami tényleg újat mutassanak, vagy legalább olyan telefonnal rukkoljanak elő, ami általános elismertségre tesz szert (az iPhone X és Xs bizony nem ilyenek). Bár még korainak tűnhet a XI-es iPhone-okról beszélni, ezek tervezése valószínűleg régóta tart, a fenti információk pedig végső soron logikus fejlesztéseknek tűnnek – még ha nem is forradalomnak. Ezt a legnehezebb elérni, és bár az Apple pedig már többször mutatott újat (vagy inkább régi ötletek immár eladható formáját) a piacnak, elképzelhető, hogy a történet ezúttal nem happy enddel végződik majd.

Itt a szeptember, menetrend szerint támadja az Apple a pénztárcánkat

A JP Morgan számításai szerint 2019-ben „két számjegyű csökkenés” várható az Apple iPhone-eladásaiban; igaz, a pénzügyi cég szerint a teljes mobilpiac zsugorodni fog, a visszahízása pedig legkorábban 2020-ban várható – ekkortól lesz elérhető az 5G-s hálózat, ami az eddiginél is jobb netet és IoT-lehetőségeket ígér, azaz ismét lesz mivel előrukkolni, ráadásul a vevőknek is muszáj lesz új, 5G-s készülékeket venniük, ha nem akarnak kimaradni a buliból. Ez az Apple-nek is alkalmat adhat a nagy visszatérésre, addig is viszont át kell vészelnie, hogy a nyáron egybilliós cég értéke idén januárban 450 milliárdot esett

ez minden idők legnagyobb részvényzuhanása, és kábé a Facebook akkori értékével azonos összeg.

No, ki a’?

Bár egy 500+ milliárd dollárt érő cég még így is messze nem kicsi, és hát a tőzsdén elég pár jó hír ahhoz, hogy újra fogyni kezdjen a brókerek pénztárcája, az amerikai Forbes rámutat, hogy láttunk már egy kísértetiesen hasonló ábrát, méghozzá akkor, amikor az Apple belépett a mobilpiacra, és bemutatta a jövőt, avagy a valódi, funkcionális és esztétikus okostelefont: a Nokia chartjai néztek ki így. Azé a Nokiéá, ami azóta is vegetál, a mobilpiacra pedig ugyan vissza-visszateszi a lábát, de sehol sincs az olyan óriások mögött, mint a Huwaei vagy a Samsung. Pedig korábban ő volt a sztár, és elég volt egyetlen tétova esztendő (no meg előtte pár ügyetlen lépés az okostelefonok újabb generációja felé), hogy a mélybe zuhanjon – egy innovátor, egy új üzleti modell is elég volt.

Bajban az Apple: 10 százalékkal visszavágja az új iPhone-ok gyártását

Ezt nyújtotta az Apple, ami jelenleg hasonlóan sebezhető, mint anno a Nokia volt

– igaz, pénze van dögivel, és a telefonokon túl számítógépeket, tableteket, okosórákat, mindenféle kiegészítőket is gyárt és forgalmaz, szóval totális kapitulációra nincs sok esély az almások részéről. Ugyanakkor ezt az évet valahogy ki kell bekkelniük, a 2020-as 5G-s forradalmat pedig a lehető legjobban kiaknázniuk, mondjuk egy mindennél fejlettebb Sirivel, aki az okosháztrartások vezetésében is segítheti a vásárlókat. És nem árt, ha közben imádkoznak, hogy a hajlítható telefonok még egy ideig ne durranjanak nagyot, mert USB-C ide és nagyobb aksi oda, ezzel nem fog bankot robbantani az Apple idén sem.

Főoldali kép: Bruno Gomiero // Unsplash

 

„Tele vagyunk ötletekkel. Én a megoldásokat kedvelem.”