Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Ott ütik Trumpot, ahol a legjobban fáj

Kevesen használták annyira tudatosan és agresszívan a Facebookot politikára, mint Donald Trump. A módszer egyszerű: a közösségi felületen érik el leggyorsabban a szavazókat, illetve itt lehet a legkönnyebben pénzt gyűjteni. A kitiltással a volt elnök legfontosabb fegyverét veszti el.

A Facebook tegnapi döntése, miszerint nem engedik vissza a felületre Donald Trump volt amerikai elnököt, súlyos következményekkel járhat a politikai pályafutására. Trump akar maradni a Republikánus Párt első embere, indulni akar a következő elnökválasztáson és továbbra is a közösségi felületeket használná, hogy tízmilliókhoz juttassa el üzeneteit.

Már Mark Zuckerberg szenátusi meghallgatásán is egyértelmű volt: a Facebook elképesztően fontos lett a politikai kampányokban, nem véletlen, hogy a magyar kormány is többször kikelt a közösségi portál gyakorlata ellen. A Signal is pont itt próbálja megfogni Zuckerberg cégét: ijesztő nézni, milyen pontosan ismer minket a közösségi média királya.

A felület segít elérni és pontosan targetálni felhasználók százmillióit, adatokat gyűjt a szavazókról és segít elérni azokat a milliókat is, akik csak minimális összeggel szállnának be egy kampány támogatásába.

A legutóbbi kampányánál Trump mindössze négy nap alatt kalapozott össze 27 millió dollárt.

A Twitter már a Trump üzeneteit közvetítő gyanús fiókokat is letiltotta

Még nála van a lista

Kevesen használták a felületet annyira tudatosan és agresszívan, mint Trump. A téma iránt mélyebben érdeklődőknek érdemes megnézni a Donald Trump közösségimédia-használata nevű, rendkívül hosszú, angol Wikipedia-oldalt, mint mindent csinált a Forbes listáján jelenleg 1299. leggazdagabb üzletember.

Trump 2016-os kampánya alatt a Twitter mellett a Facebook volt a fő fegyver. Brad Parscale, Trump kampánymenedzsere is elmondta még 2017-ben:

„a Facebook volt a módszer. Ez volt az autópálya, amin haladt.” S ez folytatódott 2020-ban is: a hírek szerint dollárban kilenc számjegyű volt az összeg, amint a csapat Facebook-hirdetésekre költött.

És ahogy a Twitter-fiókjához, úgy a Facebookhoz is szívesen nyúlt segítségért politikai válságok idején. A 2019-es impeachment eljárás alatt a Trump-csapat szinte elárasztotta a közösségi felületet azzal, hogy az eljárás csak a Demokrata Párt lejárató kísérlete.

Annak ellenére, hogy Trump már egy ideje Floridában él, a New York Times emlékezetet, milyen nagy hatással van még mindig a Republikánus Pártra. A Twitter és a Facebook nélkül azonban félkarú óriásnak tűnhet, a hagyományos print és online sajtóban nem kap akkora felületet, mint amekkora az újbóli győzelméhez szükséges lenne. Pedig azt többször elmondta, hogy 2024-ben újra akar indulni.

Kép: Washington Post, YouTube
Még nála van a lista. Forrás: Washington Post, YouTube

Ugyanakkor még mindig Trumpnál van a republikánus támogatókról szóló lista, telefonszámokkal, e-mail- és lakcímekkel. A Republikánus Párt digitális stratégája, Eric Wilson viszont felhívta figyelmet, hogy hiába bír Trump a legkomplexebb támogatói listával, ha nincs hozzáférése a közösségi felületek által gyűjtött adatokhoz, hamar idejétmúlttá válik.

„Ha nem tudja magát a Facebookon reklámozni, elveszti a hozzáférést a friss adatokhoz, mailcímekhez és felmérésekhez.”

Ártalmatlan kérdőívek

Pedig a Trump-csapat rendkívül tudatosan használta mindezt. 2020-ban számos olyan kampányt futtattak, mint „töltse ki a kérdőívet a SZOCIALIZMUSRÓL”, esetleg, hogy „kívánjon boldog születésnapot Melaniának.” Elsőre ártalmatlannal tűnnek, de mindegyik olyan típusú, ahol bekérik a kitöltők adatait – folyamatosan frissül tehát a támogatók listája, nem lesznek hatálytalan információk.

A volt elnök inkább megkerülné az egész rendszert: saját oldalt indított, ahol igyekszik híveivel tartani a kapcsolatot. Ám ennek ereje szint elhanyagolható a felhasználók százmillióival bíró közösségi oldalakhoz képest.

S még így is: Donald Trump ellentmondásos személyisége, az őt körülvevő médiahájp nagyban segíti, hogy üzenetei így vagy úgy, de eljussanak a szavazókhoz. Valami olyasmi a stratégia, hogy „mindegy, mit, csak beszéljenek rólad.”

Maga a Facebook tiltása is óriási publicitást kapott, ahhoz is eljuthatott a híre, aki magától nem lenne kíváncsi Trump üzeneteire. Ráadásul olyanok is felháborodtak az önkényes döntésen, akik egyáltalán nem szimpatizálnak a politikus-üzletemberrel.

Szóval hiába van egyelőre felület nélkül, nem lehet temetni Trumpot. 2024-ben indulni akar, megméreti magát a többi republikánus jelölttel. S egyelőre – bár a ciklus elején járunk még – nem látszik, hogy kit tudna felmutatni a Republikánus Párt, aki vagyonban, ismertségben és szuggesztivitásban felveszi vele a versenyt.

Oszd meg!