Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Meghekkelte az Instagram rendszerét, így ment neki a Signal a Facebooknak

A felhasználók adatainak védelme fölött csap össze a Signal és a Facebook. A Signal odáig ment, hogy a Facebook saját adatvédelmi politikáját hekkelte meg és mutatta meg a felhasználóknak, mennyit tud róluk Zuckerberg cége.

A Signal lehet a Facebook rémálma, a kis üzenetküldő app le akarja taszítani a trónról a közösségi média királyát, amely a Whatsappot, az Instagramot és természetesen magát a Facebookot sorai között tudja.

A Signalnak, a szigorú adatvédelmi politikájáról ismert üzenetküldő appnak eddig gyakorlatilag tökéletes éve van. Januárban a Whatsapp egy elég önkényesen módosította a felhasználási feltételeket, amiért felhasználók milliói szálltak bele a cégbe, majd egyszerűen elhagyták azt.

Legtöbben a Signalra mentek át, az app letöltései januárban 4200 százalékkal nőttek.

Kép: Facebook
Saját felületén megy neki a Signal a Facebooknak. Forrás: Facebook

A cég most gyakorlatilag hadjáratot indított a Zuckerberg-birodalom ellen – írja az amerikai Forbes. A stratégia egyszerű: folyamatosan a Facebook tűrhetetlen adatgyűjtési politikáját és erkölcstelenségét hangsúlyozzák.

Az üzenet: „ha Facebookozol, a Facebook gyűjti és eladja az adataid.”

A fő különbség a két cég filozófiája között van: a Facebook gyűjti az adataid, a Signal pedig nem.

Az még csak szimplán vicces volt, hogy megszellőztették: Mark Zuckerberg sem bízik a saját szoftverében és Signalt használ. Friss blogposztjában a Signal viszont már arról ír: milyen félelmetes és „tűrhetetlen” a Facebook adatgyűjtő gépezete.

S ami igazán érdekes: az üzenetek nagy részben a Facebookon terjednek. A Signal ugyanis, mivel nem gyűjt adatot, nem tudja elég pontosan targetálni saját közönségét, míg a Facebook igen. Saját felületén folytatnak tehát hadjáratot a legnagyobb ellen.

Odáig mentek, hogy hirdetéseket vettek az Instagramon, alaposan targetálták őket, majd így adták a felhasználók tudtára, milyen mélyen ismeri őket a Zuckerberg cége.

„Az ő eszközeikkel akartuk megmutatni, hogy működik a technológia.”

Ilyen üzeneteket kaptak a Signaltól az Instagram-felhasználók. Az üzenetek megmutatják, milyen jól dolgozza fel a felhasználók adatait a Facebook. Forrás: Signal

Persze Zuckerberget sem kell félteni: a cég egyszerűen letiltotta a Signal Instagram-fiókját a hirdetésekről. A blogposztban a Signal úgy fogalmaz: „ha rávilágítasz, hogyan gyűjtik az adataid, az már elég, hogy eltüntessenek. A Facebook világában az egyetlen elfogadható módszer, ha elrejted a felhasználók elől, hogy mit csinálsz.” Hangzatos szavak, de persze a Facebookot sem lehet kárhoztatni azért, ha ellene szóló reklámokat tüntet el.

A Facebook tagadja, hogy letiltotta volna a Signal-hirdetéseket, arra hivatkozik, hogy a Signal reklámjai a felhasználók magánéletének részeit, egészségügyi állapotukat, nemi orientációjukat jeleníti meg, amit a Facebook-szabályzat tilt.

Azért nem kell attól aggódni, hogy a Signal egyhamar letaszítja a trónról Mark Zuckerberget. A Whatsappnak, az Instagramnak és a Facebooknak is milliárd fölötti előfizetői száma van. A Signal januárban 40 millió felhasználón állt, ez azóta akár több százmillióra nőhetett. Messze tehát még a csúcsdöntés

Ugyanakkor a csörte újra rávilágít arra, hogy milyen érték lett a felhasználói adat, ennek védelme mentén alakulhat át az üzenetküldő piac. Mindenki, aki Facebookot használ, gyakorlatilag beleegyezik, hogy adatait gyűjtsék, tárolják és eladják a hirdetőknek. Akik pedig a Signalt választják, azok védik saját adataikat, cserébe lemondanak a jól eltalált reklámokról.

Borítókép: Mark Zuckerberg // Facebook

Oszd meg!