Új reptérrel bővült az állami paletta: ezúttal a debreceni repteret üzemeltető cég 51 százalékát szerezték meg térítésmentesen.
Lesz új reptere a magyar államnak, csak nem az, amelyiket nagyon akarták. Váratlanul ugyanis Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára hírül adta: a magyar állam megveszi debreceni nemzetközi repülőteret üzemeltető cég 51 százalékát a debreceni önkormányzattól.
A Debrecen International Airport Kft. 51 százalékát tulajdonolta eddig az önkormányzat, az üzletrészt két részletben 2018-ban és 2021-ben szerezte, most pedig térítésmentesen adja át az államnak. A cégben tovább is tulajdonos marad 25,02 százalék erejéig a Debreceni Vagyonkezelő Zrt., 23,98 százalékban pedig az Airport Debreceni Holding Zrt., amely több cégen keresztül Herdon István, egy helyi nagyvállalkozó, a Xanga befektetési csoport tulajdonosának érdekeltsége.
Debrecenben 2012-ben indult be a menetrend szerinti légi közlekedés, 2018-ban 370 ezer fölé emelkedett az utaslétszám, 2019-ben pedig 600 ezer feletti utasforgalmat mértek. A járvány miatt ez a folyamat 2020-ban megállt, 2021 végén már csak 75 ezer utas volt a repülőtéren.
Egész sor repteret akar az állam
De ettől még az államnak elég kidolgozott stratégiája van: négy-öt repteret építene meg nyolc éven belül. Magyar Levente, a külügy államtitkára egy októberi, szakmai konferencián beszélt erről, a fejlesztésekbe piaci szereplőket is bevonnának. Az államtitkár pozitív példaként több nagy, már futó beruházást is említett – valamennyiben benne vannak a kínaiak, akik nemcsak haszonélvezői lesznek ezeknek, de hitellel is beszállnak. Korábban a Ferihegyre is szemet vető Jellinek Dániel beszélt nekünk arról, hogy sok reptér van az országban, amiben fantáziát lát befektetőként.
A nagy falat, a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér megszerzése egyelőre lekerült a napirendről: az államháztartás helyzete miatt a kormány jegelte a projektet. A magyar befektetői konzorciumban a magyar állam a legnagyobb szereplő, de ott van a Jellinek-féle Indotek és sajtóhírek szerint a Mol is (az olajcég ezt nem erősítette meg).
Az állam tavaly kezdte el a Székesfehérvár-Börgönd repülőtér fejlesztésének tervezését, majd megvette Széles Gábortól, az akkor tizedik, idén már csak tizenkettedik leggazdagabb magyartól a hányattatott sorsú sármelléki repteret.
Borítókép: Kósa Lajos // Facebook