Balogh Levente felhúzta magát egy kérdésen (a PET palackokról volt szó), Balogh Petya pedig a változás éve után a változás évére számít. A népszerű üzleti showműsor, a Cápák között befektetői alapvetően dolgos, de jó évet zártak és sokat tanulnak a műsorba érkező, egyre felkészültebb jelentkezőktől. A Forbes Legyél jobb napjának vendégei voltak, Ács Gábor főmunkatárs kérdezte őket.
Balogh Levente piacvezető pozícióig vitte a Szentkirályi ásványvízet, aztán átvette a Pepsi régiós portfólióját. Balogh Péter az egyik legnagyobb magyar startupexit, az NNG sikere után kezdett el angyalbefektetőként visszaadni forrást és tudástőkét a magyar startupppiacnak. Három éve mindketten oszlopos tagjai az RTL Klub üzleti showműsorának, a Cápák közöttnek, ahol sikeres üzletemberek előtt prezentálnak leendő vagy még az út elején járó vállalkozók, hogy befektetést szerezzenek.
Az üzleti életben támogató és baráti kapcsolat alakult ki a cápák között, olyanra is volt példa, hogy Levente egyik technikai gondját az egyik portfóliócégük oldotta meg, amire Petya (ahogy a többi cápa is nevezi) hívta fel a figyelmét.
A Forbes Legyél jobb napján a műsor mellett beszéltek saját üzleti évükről,
Levente pedig elejtette, hogy könyvet ír arról, hogyan építette fel a Szentkirályi márkát.
Cápák: kémia és show
„Ha értelmes emberek egyetértenek dolgokban, abból nincs műsor. A csatorna azt kereste, kik között működik a kémia. Nagyon más háttérrel, élettörténettel, vállalkozói életúttal, de azonos értékrenddel érkeztünk meg ebbe a műsorba. És persze jókat tudunk vitatkozni” – mondta Petya. Tény, a cápák néha legarább megizzasztják egymást is, mint a tőlük befektetést remélő vállalkozókat.
„Ebben a kategórában, ezen a szinten az intelligencia nagyon fontos. Az üzleti sikerhez nemcsak tudásra, itelligenciára is szükség van. Ha intelligencia van, akkor oda is tudunk egymásra figyelni. A kémia Petya, én és András között már annyira megvan, mi voltunk végig az elmúlt 3 évadban, hogy tudunk egy kicsit a show-ra is figyelni már” – folytatta Levente.
Főzés, foci – és most már az üzlet is
„30 évvel a rendszerváltás után a vállalkozó lekerült a szitokszavak listájáról. Ehhez kellett egy társadalmi érés is, de ezt nagyon jól kapta el a sorozat indulása.
Nemcsak a főzésről és a fociról, hanem az üzletről is tudunk már beszélgetni. Nem kell ahhoz üzletembernek lenni, hogy valaki értse az üzletet”
– mondta Petya.
„Fiatalabb vállalkozóként utáltam a hétvégét: mert nem tudtam dolgozni. Hiába mondon, hogy nem fogok már annyit dolgozni, mindig tolódik ennek a határideje (nevet). Az alkotói üzletembert mindig is többre tartottam, mint akit csak a pénz érdekel. Alkotunk, cégeket segítünk, és persze, ha keresünk vele egy kis pénzt, az sem baj!” – tette hozzá nevetve Levente.
Nagy üzlet volt beszállni a Roksh-ba
„Szeretek mindenben úttörő lenni, így volt ez az ásványvízek megközelítésében és egy kicsit így van ez a műsorban is. – folytatta Levente – Végre van egy platform, ahol meg tudjuk tanítani a vállalkozónak, köztük a kezdőknek hogyan és merre érdemes elindulni az életben, és ezt meg is tudjuk mutatni a nézőknek. Évről évre egyre jobb pitcheket hallunk, egyre felkészültebb vállalkozók jönnek.”
Petya a piacon is aktív angyalbefektető, a Cápák közöttből eddig összesen 13 befektetése volt, vagyis a 40 darabos portfóliójában is tekintélyes részt foglalnak el a műsorban megismert cégek. Levente 8-10 cégbe szállt be, több olyan is volt, ahol a többi cápával együtt. A színpadon a Smartkosár néven indult, ma már Roksh néven hasító e-kereskedelmi céget emelik ki, ez közös befektetésük. A társasaság ma már az Aldi kiszállítási partnere a házhozszállításban. „Nagy exit lehet belőle” – mondja Petya.
„Fontos, hogy megtanulják, hogy azzal, hogy beszállunk, nem oldódik meg az életük. Mi nem vagyunk üzletkötők, mi csak egy lehetőség vagyunk a folytatásra” –mondja Levente a befektetői alapállásáról.
Számok vagy ember? Melyik éri meg a befektetett pénzt?
„Az ember mindent visz. Az, hogy szimpatikus-e, nyitott gondolkodású-e? Ebben a korai szakaszban ez a legfontosabb. Egy későbbi, érett szakaszban már lehet nézegetni a számokat. Nekem ez volt a tanulság” – mondta az elmúlt három évről Petya arra a felvetésre, hogy miért nem rágják magukat jobban át a számokon. Egy-egy évadot két hétig forgatnak, naponta 12 órás felvételek vannak, egy-egy céggel akár 2-3 órát is foglalkoznak, ebből lesz aztán bő 10 perc az adásban.
„Ez a két hét kicsit olyan, mint gyerekkoromban volt a vándortábor”
– mondta Petya.
A kérdés, amin Levente felhúzta magát
Ács Gábor a műsoron kívüli üzletről is kérdezte a vendégeket. Leventének nekiszegezte a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdést: a kritikusok szerint a PET palack környezetszennyező, a csomagolt ásványvízek ezért károsak.
„Felháborítónak tartom!” – vágta rá azonnal az ásványvízkirály. A PET palackok kapcsán azt mondta, azt gyűjteni és újrahasznosítani kell, amire felépülhet egy újabb iparág, a gond a szemeteléssel van, nem a csomagolással. Szerinte ezt szabályozói, rendszer szinten kell megoldani. „Itt ülünk a színpadon, ha körbenézek, ami itt van, annak 90 százaléka veszélyes hulladék.”
„Nem kiabálni kell. A PET palack a világ legkörnyezetbarátabb csomagolása, ezt vállalom. Akinek ezzel baja van, ne üljön autóba, ne szálljon repülőre. Lehet ezt csinálni, hogy visszaülünk az ökrös szekérre, meg cserépből eszünk – csak nem fog menni.”
Mint mondta, 1990-ben Amerikában ez már meg volt oldva, a magyar fogyasztói árak pedig közelítenek ahhoz, hogy betétdíjat is elbírjanak, ami utat nyithat a szervezett begyűjtés, újrahasznosítás előtt. Ezt 2022-ig az EU-s előírások miatt a régióban úgyis meg kell oldani.
Petya annyit tett hozzá, hogy a PET a legjobban újrahasznosítható csomagolás. Ha a visszaváltás megoldható, akkor a PET hulladék eltűnik – mondta Levente.
„8 milliárd embert kell etetni és itatni, nem lehet a tenyerünkből. Mert akkor jön a pestis, meg a covid vissza. A járvány alatt, érdekes, mindenki visszaállt a műanyag edényekre és evőeszközökre, mikor rendelt.”
Levente szerint a rendszeren múlik, hogy az iparág megoldja-e a keletkező hulladék problémáját, de az egyéni elhatározás sem árt. Példaként hozta, hogy már 15 éve is olyan fröccsöntőgépet vettek a Szentkirályi üzemébe, amivel többszörösen újrahasznosított palackokat készítettek, amit pedig nem tudtak felhasználni, azt el tudták adni Ázsiába, felszívta a gyártás. „Nem tudunk annyi műanyaghulladékot gyártani, amit ne vásárolnának fel” – mondta ennek kapcsán.
Az üzleti évük kapcsán azt mondta, „2020-ban mi jobbat mentünk, mint 2019-ben, ilyen helyzetben az emberek jobban odafigyelnek az egészségükre – még akkor is, ha van rajta egy kis felár”.
A változás éve után jön a változás éve
Petya azt mondta, ugyan minden évben megfogadják, hogy több cégbe nem szállnak be, a Cápák közöttből mindig hoz befektetéseket, és befut egy-két olyan megkeresés is, amire nem tud nemet mondani. A megtelt táblát tehát eddig is igyekeztek kirakni, csak nem sikerült. Legutóbb, például, az eszerzodes.hu-ba szállt be.
„A tavalyi a változás éve volt. Feje tetejére állt, ahogy bizonyos szektorokhoz állunk vagy azok egyes résztereületeihez: megváltozott ahogy a munkábajárásra, az egészségyügyre, az oktatásra gondolunk. – folytatta Petya – Vagyis a startupoknak kinyílt a világ: ezekre a változásokra gyorsan kellett reagálni, és akinek ez sikerült, gyorsan tudott előrehaladni. Nehéz év volt, mert sokkal többet kellett dolgozni ahhoz, hogy árbevételhez jussanak a cégek, mindenki behúzta a költést. De idén is a feje tetejére áll minden, ez az év is a változásról fog szólni, hol a vissza- hol a további átrendeződésről. Idén is legalább akkora változás lesz a világban, mint tavaly.”
A céges költések növekednek, egyre hosszabb távon gondolkodnak a cégek, szerinte ezt már látni a számokban.
A műsor negyedik évadáról nem tudtak egyelőre sokat mondani, azt sem lehet tudni, mikor kerül műsorra, de az RTL már meghirdette a jelentkezést.