Az Európai Unió trösztellenes hatósága 875 millió euróra büntette a Volkswagen csoportot (VW) és a BMW-t, mert a német autógyártók titokban megegyeztek abban, hogy korlátozzák a dízelüzemű járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó műszaki fejlesztéseket. A kartellezésben a Daimler is részt vett, de nem büntették meg, mert ők leplezték le a törvényellenes megegyezést.
Ezt Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke jelentette be csütörtökön Brüsszelben. A Politico beszámolója szerint 2009 és 2014 között a BMW, a VW (a konszernhez tartozik a Volkswagen mellett az Audi és a Porsche gyártása is) és a Daimler vezetői
rendszeres technikai egyeztetéseken állapodtak meg arról, hogy visszatartják azokat az innovációkat, amelyek segítségével csökkenteni lehetett volna a dízelautók károsanyag-, elsősorban nitrogén-oxid-kibocsátását.
A 875 millió eurós gigabüntetés legnagyobb részét, 502 millió eurót, a VW-nek kell kifizetnie, és ez már az azért cserébe csökkentett büntetés, amiért együttműködtek a nyomozás során a hatóságokkal. A BMW-re a maradék 373 millió euró jut, a Daimler pedig megúszta büntetés nélkül, mert elsőként jelentette be a kartellezést.
Vestager azt mondta,
a gyártóknak a kezükben volt a környezetbarát technológia, mégsem versenyeztek egymással abban, hogy azt teljesen kihasználják és tovább csökkentsék járműveik károsanyag-kibocsátását,
csak a törvényben szabályozott szintig mentek.
A Politico szerint, mivel az EU-ban egyébként is fókusztéma az európai zöld megállapodás (Green Deal), amelynek keretében többek között nullára csökkentenék az üvegházhatású gázok kibocsátását 2050-re, a mostani döntéssel erős üzenetet küldött a Bizottság az iparnak, és biztosak lehetünk benne, hogy
nem lesz rest keményen számonkérni a klímacélok követését.
Az Európai Bizottság ugyanakkor iránymutatással is segíti az iparágat, az autógyártóknak most például levelet írt, amelyben részletezi, hogy miről egyeztethetnek a versenytársak; ezt az iránymutatást annak véglegesítése után nyilvánosságra is hozzák majd.
A VW még nem döntött arról, fellebbez-e a ma nyilvánosságra hozott bírság ellen, egyelőre tanulmányozzák a döntést, míg a BMW azt jelezte, hogy egyetértenek az ügynek az Európai Bizottság által javasolt lezárásával.
Borítókép: Alwin Kroon // Unsplash