3,5 milliárd dolláros az árbevétel csak a vakcinán, a profit nagyjából 900 millió dollár körül lehet. Sokan kritizálják a Pfizert az árképzési gyakorlata miatt, több gyártó nonprofit módon értékesíti az oltást.
Az első negyedévben 3,5 milliárd dollárt, a hazai valutára átszámolva nagyjából 1050 milliárd forintos nettó árbevételt hozott a Pfizernek az oltás. Ugyan a cég nem hozta nyilvánosságra, hogy ebből mennyi volt a profit, de a korábbi marzsokkal számolva, a nyereség körülbelül 900 millió dolláros, 270 milliárd forintos lehetett – írja a New York Times. És ez csak a covidvakcina, bár a tavalyi évben ez volt a vállalat fő terméke.
Pfizer-vezér: év végéig jöhet a koronavírus elleni tabletta
A Pfizeré volt első működő oltás, itthon pedig valószínűleg a legnépszerűbb. A népszerűséghez hozzájárult, hogy a vakcina „nyugati”, újfajta technológiát használ, illetve kifejlesztésében egy azóta országszerte ismertté vált kutató, Karikó Katalin is vastagon részt vett.
A hazai megítéléséről sokat mesélnek azok a felvételek, hogy mekkora sorok kígyóztak a kórházak előtt a kormányfő bejelentésére: lehet Pfizerrel is oltakozni.
S mégis, a Pfizert elég sok kritika éri, főleg az árképzési gyakorlata miatt. Tömören: a gazdag országoknak sok Pfizer-vakcina jut, a szegény országoknak pedig kevés. A kiritka magja az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egyik jelentésében van:
a WHO besorolása szerinti alacsony jövedelmű országokba a beadott 700 millió oltásnak csak 0,2 százaléka jutott. Ezzel szemben a magas jövedelmű országokba 87 százalék.
A Pfizer is érzi a nyomást a szervezet felől. Sharon Castillo szóvívő nemrég jelentette be, hogy 430 milliónyi adagot küldenek szét 91 országba. Azt ugyanakkor nem közölte, hogy ebből mennyi jut majd az alacsony jövedelemmel bíró országokba. Azt tudjuk, hogy a cég 40 millió adagot ad a COVAX-programba, ami pont a szegény országokat látná el oltással. Azonban ez a 40 millió adag csupán 2,5 százaléka annak a 2,5 milliárd dózisnak, amit a cég az idei évre ígért.
A világ legdrágább spórolása – az Európai Unió és a Pfizer kettős veresége
Nyilván nem lehet egy piaci vállalatok megróni amiatt, hogy termékét nyereségért értékesíti. Azonban a Pfizer árpolitikája összevethető a többi gyártóéval: a Johnson & Johnson és az Astrazeneca is megígérte, hogy nonprofit módon értékesíti az oltásokat. A Moderna a Pfizerhez hasonlóan nyereségre tesz szert az oltásokon.
Ám ez a cég mindössze 11 éves, sosem volt még nyereséges, míg a Pfizer egy több mint százéves vállalat, és még a covid előtti utolsó üzleti évben is bő 12 milliárd dolláros EBITDA-t ért el.
Az céget támogatók úgy érvelnek: a vakcinagyártók óriási teljesítményt tettek le az asztalra az elmúlt egy évben, köztük a Pfizer az egyik legnagyobbat, ezt pedig a hangzatos kritikákra azonnal elfelejtik. Az oltások továbbra is életeket mentenek, a Pfizeré pedig az egyik legmegbízhatóbb még akkor is, ha esetleg kellhet belőle még egy harmadik adag is.
Borítókép: A Pfizer-Biontech vakcinája. Fotó: Biontech