Hogyan váltható forintra az innováció, a sokszínűség vagy a hosszú távú gondolkodás? Hogyan lehet üzleti szereplőként példává válni? Erről beszélt a magyar származású, Svédországban felnőtt Árvai Péter, a Prezi társalapítója a Re-business podcast legújabb adásában.
Árvai 12 év után, több mint egy éve vonult vissza a napi cégvezetésből, hogy új irányon gondolkozzon, immáron Amerikában. Évek óta készült a váltásra, hiszen fontos volt neki, hogy a Prezit felkészítve hagyja ott mind a cég terméktervei, mind az executive csapat tekintetében. Azt elárulta a podcastban, hogy heti 10 órát azért még most is bedolgozik stratégiai szinten, de így is egy csomó ideje felszabadult, ezt pedig a következő lépések eltervezésére szánja, hiszen úgy látja:
egy vagy két nagyobb projekt még ott lehet a karrierjében.
Az elmúlt bő esztendő pihenéssel és jegyzeteléssel telt: mint már egy korábbi Re-businessből megtudtuk, Árvai 50 oldalt írt össze a múltról, családja történetéről, hogy eddig miket tanult, illetve a jövőről is. Elvégre nem rövidebb időre, mint 2065-ig vannak még céljai, legyenek azok üzleti vagy személyes, családi jellegűek.
Nem vagyunk elég felkészültek
Árvai a podcastban el is árulta, mi foglalkoztatja nagyon: azt látja, van a világban egy csomó tudás, izgalmas technológiák, de kezd fogyni a felkészültségünk ahhoz, hogy szellemileg is kihasználjuk ezt a rengeteg lehetőséget. Így hát el kell kezdeni foglalkozni magunkkal, máskülönben komoly veszélyekkel fog szembenézni az emberiség. Például azzal, hogy nem fenntartható módon bánunk a természettel, gyerekeinkre, unokáinkra egy sokkal rosszabb világot fogunk hagyni, tehát el kell kezdenünk komolyan venni ezeket a problémákat.
És ez még csak a közeli jövő. Árvai úgy véli:
pár évtizeden belül más, akár még veszélyesebb kihívások, technológiai kockázatok változtathatják meg pillanatokon belül a világ helyzetét, a technológia fejlődés ütemét pedig nem tartja az emberiség érettsége, felkészültsége szintje. Ő ezt definiálta a jelenlegi egyik legnagyobb problémának.
Bár Árvai 15 évet tett bele a tudás segítésének területébe, felmerül azért a kérdés, hogy egyetlen ember miképp tudná ilyen méretű változásra bírni a világot, már ha tudná egyáltalán? Mivel a változást mindig kis csapatok katalizálták az emberi kultúrában, ezért Árvai szerint ennél izgalmasabb kérdés, hogy
meghatározzuk magát a változást, amire szükség van, és hogy hatékony megoldást találjunk rá.
Hosszú távon gondolkodni
Árvai számára a legtöbb inspirációt most az adja, hogy kiderítse, hol tud ő segíteni. Konkrét határidőt nem szabott meg magának, nem az a cél, hogy ő ezt most forszírozza.
Ki is emelte, hogy szerinte jelenleg nagyon rövid távon gondolkodunk, főleg a nyugati világban. Márpedig ha évtizedeket, évszázadokat átívelő hatású dolgokba fogunk bele, ahhoz erre többre van szükség szerinte. Hiányolja az innovatív megközelítést is, akár állami, akár nemzetközi szinten, úgy tartja, ma már alig tudnak pozitív víziókat felmutatni a munkavállalóknak, emiatt aztán a bizalom is kezd hanyatlani.
Pedig szerinte pont, hogy az üzletépítés lenne az innováció szállításának egyik legjobb eszköze.
A beszélgetés egy pontján Árvai azért hangot ad optimizmusának is: ahhoz képest, hogy 2008-as Budapestre költözésekor például még mennyivel kisebb méretben, durvább hangulatban vonult például a Pride, vagy hogy a Prezivel milyen kevés hasonló fókuszú, nemzetközi piacra hajtó céget találtak maguk mellé, a Pride is ma már egy sokkal nagyobb tömegeket megmozgató, kordonok nélküli eseménnyé alakult át, közben pedig kialakult a hazai startupkultúra is.
Árvait is ez teszi optimistává, azaz hogy mekkora változásokat lehet elérni milyen rövid idő alatt. Mégis, az egyik legfontosabb tanulság szerinte az, hogy
ha az ember hajlandó átnézni a rövid távú pénz- vagy hatalomjellegű gondolkozáson, értékalapú megközelítéssel egyből hosszabb távon, évtizedekben kell gondolkozni.
Ember, nem csak üzletember
Bár Árvairól és a Preziről sokaknak a sokszínűség missziója juthat eszébe, elmondása szerint a cégnek ez sosem volt konkrétan kitűzött célja. Mégis azt vették észre, hogy
az általuk képviselt értékek, küldetés egyszerűen mindenhonnan vonzotta az embereket, így állt össze mostanra 35 különböző országból a csapat.
Ő eközben sosem mint üzleti szereplő, hanem mint ügyekért, értékekért dolgozó ember tekintett magára. Szerinte az üzleti szerep inkább az innováció serkentésére használható eszköz. Abban neki is mentor segített neki Svédországban, hogy nem kell elkülönítse az üzleti szerepét a személyes meggyőződésektől vagy emberi értékektől, szemben attól, ahogyan ez a mostani üzleti kultúránkban működik. Pedig szerinte
nem kell megállni a pénznél és a hatalomnál, gondolni kell arra is, milyen hatással van az alkalmazottakra, a vevőkre és a helyi közegre.
A podcastban ennél még többről is szó esik, például arról a listájáról is tele számára inspiráló emberekkel, amiről Árvai még a Forbes.hu-nak mesélt.
Emellett az adás Fordulópont című rovatában Tálos Gábor, a Zhao Zhou teaház vezetője is visszatér, aki már egy korábbi epizódban is mesélt arról, hogyan jött 16 évnyi Bortársaság után a tea. Érdemes őt is végighallgatni, az e heti adás itt érhető el:
Borítókép: Árvai Péter. Fotó: Prezi