A felvételiztetés normál helyzetben is stresszes lehet, de ez hatványozottan igaz az online toborzásánál. Mit tegyünk, hogy így is megtaláljuk a megfelelő új kollégát?
A sikeres üzlet egyik alapvető feltétele, hogy jó embereket veszünk fel jó időben. A pandémia miatt a távmunka szinte az új normál, azonban még mindig nincs rá kiforrott recept, még mindig tanuljuk, hogyan is lehet ezt jól csinálni (és nem megőrülni).
4 egyszerű módszer, hogy a home office-ban is kényelmes munkakörnyezetben dolgozhass
A vezetők helyzete szintén nem könnyű, különösen akkor, ha új embert vennének fel a céghez. Mire kell figyelniük, mikor távmunkatársat keresnek? Más képességeket kell-e vizsgálni a toborzásnál egy távmunkatárs és a „klasszikus, irodába bejárós” munkatárs esetében?
Az amerikai Forbes hét tippje abban segít, hogy megkönnyítse az online állásinterjúztatást és utat mutasson, milyen módszerekkel könnyíthetjük meg azt, hogy megtaláljuk a tökéletes távalkalmazottat.
1. Határozd meg pontosan, kire van most szükséged
Általános bölcselet, hogyha nem tudod pontosan, mire vágysz az életben, nem is fogod megtalálni. Igaz ez akkor is, mikor új alkalmazottakat keresel. Segíteni fog, ha pontosan meghatározod, milyen távmunkatársat keresel, miket vársz el tőle, milyen feladatokat bíznál rá. Ezt gondold át alaposan, és csak utána kezdj bele a toborzásba.
2. Kérj előre rögzített videós bemutatkozást, hogy időt spórolj
Mikor új pozíciót hirdetsz, jelentkezők tömkelegével fogsz találkozni. Éppen ezért elengedhetetlen annak gyors felismerése, hogy kik azok a jelöltek, akik alkalmasak a következő, már élesben történő online interjúra.
A szűrés legjobb módja, ha kérsz a jelentkezőktől egy rövid videós bemutatkozást, amiben meghatározott kérdésekre felelnek.
Ez egyrészt kiemeli a legjobbakat, másrészt más szempontokat is figyelembe vehetsz a végső döntésed során.
3. Vedd figyelembe a tapasztalatokat és a puha, azaz a szociális készségeiket is
Az „átvilágítás” során tanulmányozzuk a jelölt korábbi munkatapasztalatait és puha készségeit. Ha azt látod, hogy folyamatosan munkahelyet vált, az illető elhivatottsága és a munkamorálja aggályos lehet. Azok, akik éveket töltenek el egy-egy munkahelyen, általában jó munkaerők és megbízhatóak.
Fotó: Andrew Neel, Unsplash
A tapasztalat és a készségek mellett figyeljünk a jelölt soft skilljeire, azaz puha készségeire is. Ezek azok a szociális képességek, amik szubjektívek, nem írhatóak le képzettséggel és nem egyből láthatóak. Ez jó mérőszám lehet arra, hogy felmérjük, a jelölt mennyire illeszthető bele a vállalati kultúrába.
4. Tarts virtuális előinterjút és kérd meg egy apró feladatra
Ugyan távmunkatársakat keresel, de annak ellenére, hogy személyesen nem találkozol velük, jó őket minél inkább megismerni. Kérd fel őket a hivatalos interjú előtt egy virtuális beszélgetésre valamelyik online videós platformon és végeztess el velük egy kisebb feladatot. Ez lehet egy egyszerű személyiség teszt, de bármi olyan technika is, amivel kicsit jobban megismerheted a jelentkezőt.
A Zoom már többet ér, mint az ExxonMobil – az alapító vagyona három hónap alatt megduplázódott
5. Egyszerre több embert vegyél fel
Az új munkatárs legkönnyebben akkor tud beilleszkedni, ha nem ő az egyetlen friss csapattag. A csoportot már önmagában erősíti a közös tudat, hogy mindannyian most érkeztek. Ideális esetben még egy egészséges versengés is kialakul köztük, ami a céged malmára is hajtja a vizet. Ha most csak egy új ember felvételére van büdzsé, érdemes megvárni, hogy már legalább két alkalmazottat fel tudj venni. Hosszú távon több időt spórolsz meg.
6. Legyen egyértelműek az elvárásaid és a cég irányelvei
Miután felvettél egy távkollégát, az egyik legfontosabb lépés az, hogy tisztázd az elvárásokat és irányokat. Gyakori hiba, hogy az új alkalmazottnak adunk egy megbízást, és reméljük, hogy azt hatékonyan és a mi igényeinknek megfelelően fogja elvégezni. Az elvárásoknak kimondottan egyértelműnek kell lenniük, mindent tisztázni kell: a munkaidőt, az általános folyamatokat, a vállalati kultúrát.
7. Ne felejtsd el a munkakapcsolatot ápolni
A távmunka egyik nagy hátránya, hogy kikopik a személyesség varázsa, de nem szabad elfelejteni, hogy az új munkatársaknak ugyanúgy fontos, hogy a csapat teljes jogú tagjai legyenek.
Találd ki, hogy tudod az új alkalmazott ambícióját összehangolni a vállalat céljaival, és mindenki jól járjon.
Mindenkit más motivál, és vezetőként ezekre hamar rá kell jönnöd. Szilárd alapokat a transzparens kommunikációval és az alkalmazottak megismerésével tudsz lefektetni, ezek nélkül siker sincs.
Hibrid működés: így vidd sikerre a csapatod a járvány után
fotó: Brooke Cagle // Unsplash