Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

home office // Becca Tapert

4 egyszerű módszer, hogy a home office-ban is kényelmes munkakörnyezetben dolgozhass

Vasalódeszkából munkaasztal, dobozokból lábtartó – a home office-ra való átállás sok otthonról dolgozót kényszerített kreatív megoldásokra. Hosszú távon azonban ezeknek nem lesz jó vége, a nem ergonomikus munkakörnyezet akár tartós egészségkárosodáshoz is vezethet. (Vajon hányan ülnek most is a kanapéba süppedve a cikk olvasása közben?)

Az ergonomikus munkahely lényege, hogy olyan munkahelyi környezetet teremtsen, ami egészséges és biztonságos feltételeket nyújt, fokozzák a dolgozók jó közérzetét és illeszkedjenek az egyéni igényekhez.

A koronavírus-járvány miatt munkahelyek milliói zárták be irodáikat és küldték haza alkalmazottaikat otthonról dolgozni. Sok idő eltelt, mire mindenki valóban megértette, hogy a körülmények még jó darabig hasonlóak lesznek, egy ideig még biztosan otthonról kell dolgozni.

A korábban kényelmes munkahelyi környezetet sajátos módszerek kezdték felváltani: a monitor a vasalódeszkára került, a konferenciahívás helyszíne az autó lett.

Hasonlóan kísérletezett Kathryn Benjamin is, aki a The Wall Street Journalnak mesélte el saját tapasztalatait. A 34 éves marketing menedzser a home office megkezdése után két hétig a kanapén dolgozott. Miután a háta rendszeresen sajogni kezdett, átköltözött a konyhai bárpulthoz és még egy bárszéket is vásárolt. Idővel realizálta, hogy mivel a lába nem ér le a földig, hosszú távon kényelmetlen lesz így dolgoznia, ráadásul a háta mellett már a nyaka is fájt. Szeptemberben végül feladta, és 400 dollárért vásárolt magának egy normális széket meg egy íróasztalt. „Tagadásban éltem. Egy bárszéken ültem hat hónapig.”

Benjaminhoz hasonlóan sokan próbálkoznak hasonló módszerekkel, egyre több a futópad-asztal, vagy a speciális lábszék. A dolgozók mindent bevetnek, hogy enyhítsék a kényelmetlen munkakörnyeztből fakadó csuklóbizsergéseket és lábfájásokat.

Bizonyos cégek eszközöket ajánlanak fel a dolgozók jobb munkakörnyezetéért, más vállalatoknál bevezették a nyújtó és táncszüneteket.

Deborah Read, a seattle-i Ergofit Consulting alapító elnöke cégeknek nyújt ergonómiai tanácsadást. Read szerint a fenti módszerek körülbelül 2-3 hónapig elegendőek, de utána már, mint halottnak a csók. Márpedig az ergonomikus munkakörnyezet kialakítása kulcsfontosságú, ennek hiánya hosszú távon állandó fájdalmakhoz és komoly egészségkárosodáshoz is vezethet. A lényeg leginkább az asztal-szék választásán van, hiszen ez az a két tárgy, amit egy átlagos munkanapon a legtöbbet használunk.

Deborah Read mellett Brian McEnay ergonómia szakértő adott tippeket a The Wall Street Journalnak az otthoni munkakörnyezet megfelelő ergonómiai kialakításához:

  • Vizsgáld meg az alapvető bútoraidat! Kerüld a törött asztalokat és a háttámla nélküli székeket. Ha lehetséges, ne a konyhai faszékeket használd. Olyan asztalt keress, aminek magassága 75-90 centiméter mély és 90 centiméter széles legyen.
  • Mozogj! Minden órában nyújts vagy sétálj pár percet.
  • Figyelj a testtartásodra! Ne tartsd a hátad a görnyedt „irodai teknős” pózban. Legyenek lazák a vállaid, a könyökeidet tartsd magad mellett.
  • Ülj magasan! Győződj meg arról, hogy a szemeid egymagasan vannak a monitor tetejével, legyél a kijelzőtől egy karnyújtásnyira. Ha magasabban ülnél, helyezz párnákat a székre, és készíts magadnak akár egy dobozból lábtartót.

Fotó: Becca Tapert // Unsplash

"A felnőtt horgászok többsége totál analfabéta. Egy átlaghorgász nagyjából 3 ezreléket tud a horgászatról, én talán 3 százalékot."

Bodrogai Ferenc, a Forest Papír alapítója