Amióta a Facebook névváltással nyomatékosította, hogy fel akarja építeni az internet következő korszakát, a metaverzumot, a virtuális világ iránt megugrott befektetői érdeklődés nagyon is valóságos.
A Facebook (azaz immár Meta) üzleti modellje fenekestül forgatta fel azt, ahogy tartalmat fogyasztunk és ahogy a világ dolgairól tudomást szerzünk, és még mielőtt a szabályozók észbe kaptak, hogy micsoda adatmonopólium épül, ami teljesen eluralja a közösségimédia-piacot, a Facebook már akkorára nőtt, hogy lehetetlen volt megkerülni.
Amikor az ausztrál kormány meg akarta rendszabályozni a platformot, az alapító Mark Zuckerberg egyszerűen egy egész kontinenst kapcsolt le a hálózatról.
Land grabbing live
Azt azonban Zuckerberg is pontosan tudja, hogy ennek a dalnak hamarosan vége. No, nem az internet mai formájának.
A Facebook disztruptív modelljére a szabályozók nem voltak felkészülve, a technológiai cég viszont elképesztő gyorsan növekedett, ráadásul a közösségi média hatásmechanizmusának, tartalomszelekciós modelljének megértése időbe telt (és még ma is kutatások tárgya). Mára már azonban a szabályozók is egyetértenek abban, hogy valahogyan le kell szabályozni ezt a piacot. Az Egyesült Államokban pedig egyre nagyobb a nyomás a Biden-adminisztráción, hogy darabolja fel az egyeduralkodó Facebookot, mondjuk az általa felvásárolt egykori versenytársak (Instagram, Whatsapp) leválasztásával.
A Facebook abból lett hatalmas, hogy egy még nem szabályozott piacon játszott vadkapitalistát a saját szabályai szerint. És pontosan erre készül most egy másik területen: a metaverzumban.
Ha úgy tetszik, ez is egyfajta land grabbing (földrablás), ami egyáltalán nem áll messze a Facebook DNS-étől: megszerezni egy (piaci) területet és eluralni, még mielőtt a szabályozók, azaz a politikai hatalom észre venné, mi is történik.
A metaverzum, vagyis a virtuális valóság felépítésére a cég egy kisebb ország GDP-jét költi, és Európába viszi a fejlesztéseket. Egyrészt itt megtalálható az az, elsősorban a mesterséges intelligenciával kapcsolatos, tudástőke, ami a projekthez kell, másrészt a jogi szabályozás is sokkal megengedőbb.
Zuckerberg vízióját a Meta marketing osztálya úgy csomagolta be, hogy „magasabb szintre emelik az emberi kapcsolatokat”. A virtuális világban ugyanis játszhatnának, vásárolhatnának, és persze érintkezhetnének egymással az embereke, hogy az így maguk után hagyott adatmorzsákból a Meta a felhasználók profilozását is magasabb szintre emelhesse.
Ha a Meta ír egy új Facebook-sztorit, abból már mások is részesedni akarnak
De nemcsak a Meta önti majd a pénzt a nagyszabású projektbe, a földrablásból mások sem akarnak kimaradni. A Morgan Stanley szerint a metaverzum a következő generáció számára egyszerre lesz az, ami a mai internetezőknek a közösségi média, a streaming és a videójátékok, mindez egyetlen platformon.
A befektetési ház szerint ez egy 8 ezer milliárd dolláros piac.
Brian Nowak elemző szerint a digitális világ a mai közösségi platformokhoz hasonlóan egy hirdetési és e-kereskedelmi felület lesz, vagyis alapvetően a fizikai valóságban létező termékek adásvételéből lesz majd bevétele.
De hova teheti a pénzét, aki osztja Mark Zuckerberg lelkesedését a metaverzum kapcsán?
- Facebook / Meta: a legnyilvánvalóbb, ha a Facebook-papírokba fektet, aki a metaverzumban fantáziát lát. Komoly növekedésben van a társaság, ráadásul rendelkezik kellő tartalékkal ahhoz, hogy nagyobb összeget fektessen az új projektbe. És ne legyen kétségünk, Zuckerberg dollármilliárdokat égethet majd el az új víziójára, miközben a Facebook szépen tovább termeli a cash-t.
- A Morgan Stanley elemzői szerint a metaverzum nagyot lendíthet a Roblox játékplatformon, ahol a felhasználók maguk is fejleszthetnek és játszhatnak egymás játékaival: a napi 47 millió aktív júzer és egy erős monetizációs algoritmus erős érv a társaság mellett.
- A dán gyökerű, de ma már San Franciscó-i székhelyről irányított Unity Software széles körben elterjedt motort fejleszt a videójátékok mögé, tartalomfejlesztési oldalon van helye a metaverzumban.
- A Morgan Stanley szerint a kiterjesztett valóságra fókuszáló techcégek mind nagy nyertesei lehetnek annak, ha a metaverzum koncepciója teret nyer, így erre a vonatra futó fejlesztései miatt a Google-anyacég Alphabet és a Snap is felugorhat.
A metaverzum mai formájában leginkább egy erős koncepció, a korábbi próbálkozások legalábbis rendre elhaltak.
De most egy olyan ember feszül neki a felépítésének, aki mindennél többet tud a virtuális világ leendő lakóinak vágyairól, viselkedéséről, gondolatairól, és ezt eddig sem félt használni az online világ felforgatásához.
Ahogy Balogh Petya egy korábbi Forbes-cikkében találóan megfogalmazta: „A web régen a mienk volt. Aztán jött a Facebook, az Apple és a Google.”
Hét céggel állt össze a Facebook már most a metaverzum kezdeményezéséhez
És a Facebook megint jönni akar, sőt, egyértelműen az élére állt a web következő korszakának felépítéséhez. Olyan követői vannak ebben, mint a Disney és a Microsoft, amelyek szintén elkezdtek a metaverzumba invesztálni.
A CB Insights kimutatása szerint
a Facebook idén öt céget vásárolt fel, valamennyi illik a metaverzum projekthez.
Csak az elmúlt hetekben végrehajtott egy magvető befektetést egy metaverzumhoz szintén kapcsolható startupban és partnerségre lépett egy hasonló profilú izraeli céggel.
Mindez nem azt mutatja, hogy Zuckerberg étvágya megjött, hanem hogy már bőven habzsol. Mindezt úgy, hogy nincs egy hónapja, hogy Metára keresztelték a Facebook mögötti céget.
Kapcsolódó – Metaverzum
Épül a magyar metaverzum: így vettem meg majdnem fél Londont