A Csepel-Szigetcsúcson 36 hektáron létesítenek parkot, a Budapesti Fejlesztési Központ már meg is kötötte a szerződést a tervpályázaton nyertes s73 Tájépítész Stúdióval – derült ki az intézmény vezérigazgatója, Vitézy Dávid Facebook-bejegyzéséből.
A BFK vezére úgy látja, Budapesten feltétlenül szükség van újabb parkokra, hiszen a rendszerváltás óta a jól funkcionáló zöldterületek száma csökken. Mint posztjában írja, a műholdas vizsgálatok szerint nagyjából stagnál az összes zöldfelület mértéke, de az adatokat lebontva az látszik, hogy az erdők, parkok, fasorok csökkenő területét csak az elhanyagolt, spontán bezöldülő, főképp vasúti területek, töltésoldalak, fölhagyott pályaudvari zónák ellensúlyozzák.
A 19. században Budapest tervezői a mai belvárost gyűrű alakban övező zöld sávot képzeltek el, ám ez csak részben valósult meg, a zöld gyűrű nem tudott összefüggően megvalósulni.
Vitézy szerint a Csepeli közpark a tervezett rendszerbe illeszkedik majd bele és Dél-Budapest fontos zöldterülete lesz.
Fotó: Vitézy Dávid / Facebook
Mi lesz a Csepeli közparkban?
Vitézy posztjából kiderül, hogy mi mindent terveznek majd a parkban:
- galériaerdő a Duna-ág mellett
- nagy kiterjedésű pihenőterek és tisztások
- gyalogos- és kerékpárutak
- sétányok
- fás ligetek
- közösségi sportpályák (kültéri fitneszpark, mászófal, görpark, multifunkciós sportpályák, futókör)
- közösségi kertek, játszóterek
- vizes élőhely
Utóbbi teljesen újszerű elem, a természet működését közelíteni próbáló vízgazdálkodási rendszer, melynek lényege, hogy a környező területekre, utakra, épületek tetejére hulló csapadékvizet helyben tartsa, majd a felesleget természetes szűrőrétegen átengedve, megtisztulva eressze a Soroksári-Dunába – írja Vitézy. Emellett pedig természetes vizes élőhelyet biztosít számos növény- és állatfajnak, ezáltal növelve a terület biodiverzitását.
Fotó: Vitézy Dávid / Facebook
Hol lesz pontosan?
A most tervezendő terület déli határa a Galvani utca vonalában készülő új Duna-hidakat összekötő út, de később a park folytatható ettől délre egy 25 hektáros területen. Éppen ezért a Csepel és Pest közé az Illatos út vonalába készülő Kis-Duna-híd úgy épül, hogy a csepeli parton az útpálya további 180 méteren a park felett pilléreken állva halad abból a célból, hogy a Galvani tengelytől délre eső parkterület intenzíven kapcsolódhasson az északi részhez, a zöldfelület ne szakadjon meg. Az útpálya áttörten, felsliccelve készül, hogy az alatta levő felületekre besüssön a nap, eljusson a fény – írja Vitézy.
Fotó: Vitézy Dávid / Facebook
Kik fogják használni és hogyan lehet megközelíteni?
Vitézy a lényegesen kisebb Kopaszi-gát népszerűségéből kiindulva biztos a Csepeli közpark sikerében. Úgy látja, hogy a törzsközönség Csepel 80 ezer lakójából áll majd, a HÉV közvetlen eljutást biztosít a helyszínre. Csepelen déli irányba egy megállóval meghosszabbítják a H7-es HÉV vonalát, északon pedig a felszín alatt (a H6-os ráckevei vonallal együtt) egészen a Kálvin térig ér majd.
Így még többen, akár a belvárosból is néhány perc alatt juthatnak az új parkba.
Szintén tervezés alatt állnak az új csepeli hidak és az azokhoz kapcsolódó úthálózatok is, ezek a szigetet Budával a Galvani utca, Pesttel pedig az Illatos út vonalában kötik majd össze. A mesterterv szerint a Soroksár-Duna fölötti két gyalogos kerékpáros híd is összekapcsolja majd a parkot a Duna-ág oldalán található fejlesztési területtel, így Ferencvárossal különösen szerves lesz a Csepeli közpark kapcsolata.
Közép-Európa legnagyobb függőkertje jött létre Budapesten – elkészült a Millenáris Széllkapu
A kiemelt képen a Csepeli közpark látványtervei // fotó: Vitézy Dávid / Facebook-oldal