1,25 millió eurós befektetési kört zárt november elején az elektromos járműflottáknak útvonalat tervező Volteum. A magvető finanszírozást a Day One Capital vezette, de rajtuk kívül a Seon és a Bitrise alapítói is beszálltak angyalbefektetőként. A cél a további skálázódás: új kontinensre és további piacokra terjeszkednének a jövőben.
Története legnagyobb tőkebevonását hajtotta végre az elektromos járműflották optimalizációjával foglalkozó magyar startup, a Volteum – tudta meg a Forbes.hu a társaságtól. A november elején aláírt, összesen 1,25 millió eurós (körülbelül 500 millió forintnyi) befektetési kört a Day One Capital vezette, de rajta kívül még további három intézményi és nyolc angyalbefektető szállt be a startupba:
Útvonaltervezés elektromos autóknak
Az elektromos autók útvonaltervezésével és elektromos flották menedzselésével foglalkozó cég útja a Műegyetemről indult. A négy alapító még mérnökhallgatóként ismerkedett össze egy szakkollégiumban.
Ötletükkel eredetileg az elektromos autók töltésére szolgáló különféle applikációkat terelték volna egy platformra, végül inkább a villanyautók komplex útvonaltervezése mellett döntöttek: a Volteum applikáció
- megtervezi az elektromos autóval megtett útvonalat
- kiszámítja, hogy mikor és hol kell töltési megállót beiktatni
- valamint megadja azt is, hogy mennyi időbe és pénzbe fog kerülni a töltés maga.
Az elképzeléssel megnyerték az MVM 2019-es versenyét, az app pedig 2020-ban debütált az alkalmazásboltokban.
Egy év múltán csavartak egyet az üzleti modellen: az egyéni villanyautó-sofőrök helyett azóta már az elektromos járműflottákat fenntartó vállalkozásoknak nyújtanak útvonaltervezést.
Januárban bekerültek a neves amerikai kockázatitőke-befektető, a Techstars akcelerátorprogramjába, ennek keretében bő három hónapra kiköltöztek Torinóba.
Mi történt azóta?
A Volteum történetét idén júniusban írtuk meg a Forbes.hu-n. „Mintha évek teltek el volna azóta” – foglalta össze az elmúlt hónapok történéseit Tóth Zsófia, a Volteum ügyvezetője és alapítótársa. Olaszországból hazatérve szerették volna megtartani a Techstars-tréningen megszerzett lendületet.
Tovább fejlesztettek a terméken, így a tisztán elektromos meghajtású autók mellett már plug-in hibrid járművekre is tudnak útvonalat tervezni, ami megduplázza a potenciális piacukat.
Tevékenységet tekintve pedig az útvonal- és töltéstervezés mellett elindultak egy harmadik irányba is: a flottamenedzsment-optimalizálással a vállalati flottákat kezelő operátoroknak szeretnének minél több hasznos funkciót bevezetni.
Bővítettek a létszámon is, a négy alapító mellett most már nyolc alkalmazott dolgozik a startupban, a fejlesztői és az üzletfejlesztési-pénzügyi terület között nagyjából fele-fele arányban oszlik meg a munkaerő.
Jöttek a befektetők is
Mindezek mellett pedig gőzerővel folyt a következő finanszírozási kör előkészítése. A startup korai fázisában legelőször az állami MVM befektetőcége, az MVM Smart Future Labs Zrt. nyújtott finanszírozást, a társaság tulajdonrészét ugyanakkor júniusban visszavásárolták az alapítók.
A Techstars-program 120 ezer dolláros befektetéssel is járt, ezután pedig már az akceleráció során szerzett tapasztalatokkal vágtak bele a következő körös tárgyalásokba.
Nagyon sok kockázatitőke-befektetővel beszéltünk, 70-80-nal biztosan – árulta el Zsófia. Az összeköttetésekben Biás Csongor, a Startup Hungary igazgatója segített rengeteget. Zsófiáék alapvetően intézményi befektetőkben gondolkodtak és három szempontra figyeltek:
- A szakmai kérdéseken kívül is meglegyen az összhang az alapítókkal, hogy legyen mire építeni egy akár 5-10 éves együttműködést
- „Hands-on” hozzáállás, vagyis ténylegesen is tudjanak kérdésekkel fordulni a befektetőkhöz menet közben
- A befektetők a tőkén kívül plusz szakmai ismeretségeket is hozzanak be a cégbe.
A formálódó tőkebevonási kört végül november 7-én zárták le hivatalosan. Az 1,25 milliós eurós végösszeg messze a legnagyobb részét a Day One Capital biztosította.
„Ritkán látunk fiatal céget ennyire magabiztosan építkezni és haladni előre”
– méltatta a Volteumot Kákosy Csaba, a Day One Capital partnere. Kákosyék már évek óta követik a mobilitási projekteket az országban, így került a térképükre a Volteum is. Két hazai autóipari startupban már vannak befektetéseik, az önvezető technológiákban utazó AImotive-ban, valamint a járművekre és okosvárosokra kommunikációs rendszereket fejlesztő Commsigniában.
Kákosy Csaba a Volteum célpiacát, az elektromos autózás területét is kimondottan izgalmasnak tartja. „A töltési infrastruktúra jelentősen le van maradva, ami ma is kihívás az elektromos flották irányába elindult a cégeknek. A jövőben ráadásul ez még csak nagyobb lesz, ahogy egyre több vállalat fog váltani.”
A Day One a finanszírozáson kívül az iparági ismeretével tud a Volteum segítségére lenni. „Az az alapfilozófiánk, hogy Kelet-Közép-Európából minél több ambíciózus céget vigyünk a világpiacra.” A Commsignia a 2015-ös befektetésük idején 20-30 fővel működött, ma 130-an vannak, ezen az úton szeretnék a Volteumot is végigvinni.
A Day One mellett a Techstars egy újabb befektetéssel szállt be a startupba, ami jelzi az amerikai kockázatitőke-társaság bizalmát is a projekt felé. Martin Olczyk, a Techstars partnere egyébként is végigkövette a folyamatot és a startup mindennapi életében is sokat segített. További két hazai intézményi befektető, az Oktogon Ventures és a Fiedler Capital is része a mostani körnek.
Nyolc angyal jött csak úgy magától
A négy intézményi szereplő mellett nyolc angyalbefektetővel lett teljes az 1,25 millió eurós tőkebevonás. Májusban öten szálltak be a cégbe:
- Jared Schrieber Magyarországon élő amerikai befektető (róla szintén júniusban írtunk portrét)
- a Volteum két vezető mentora a Techstarsból (Emilio Cosso a Rolls Royce-tól és Achilleas Kotrozos a Petronastól)
- valamint az online csalásmegelőző startup, a Seon két alapítója, Jendruszák Bence és Kádár Tamás.
Jendruszák Bencére egy Startup Hungary-s előadását követően írt rá Zsófia, néhány kérdésére szeretett volna választ kapni. A kérdésekből előbb egy másfél órás beszélgetés, majd pedig befektetés lett. „Hamar kialakult egy tök jó összhang” – mondta Zsófia.
Ősszel pedig további három angyal érkezett:
- Jasdeep Sawhney, aki már több mint egy évtizede foglalkozik elektromos járműflottákkal és a Fiedler Capitalon keresztül került képbe,
- valamint a mobilappfejlesztést automatizáló magyar startup, a Bitrise két társalapítója: Balla Dániel és Birmacher Barnabás.
Dániel még a gimnáziumból ismerte Zsófiát és már a kör előtt is beszélgettek skálázódási kérdésekről. A tőkebevonás hírére pedig elég érdekesnek találták Barnabással a lehetőséget, hogy mindketten befektessenek – mondták a Bitrise-alapítók a Forbes.hu-nak.
Az egyik legforróbb hazai startup vezetőiként ők már régebben végigmentek ezen a stádiumon és sokat tanultak a buktatókból.
„Nekünk személyesen nagyon fontos, hogy minél több tehetséges magyar csapatot lássunk a régióban és ha ebben egy picit tudunk segíteni, akkor szívesen részt veszünk benne.”
Az elején nem is gondoltuk volna, hogy lesznek angyalbefektetőink, annyira az intézményekre fókuszáltunk – árulta el Zsófia. A háttérbeszélgetések és kapcsolatépítések végére aztán népes lett az angyalok tábora is, amit ma már egyáltalán nem bánnak. „Elképesztő dolog és nagyon erős segítség számunkra, hogy a Seon- és a Bitrise-alapítók is összeálltak, akiket akár mindennapi és stratégiai kérdésekben is megkereshetünk.”
Az intézményi és angyalbefektetők változatos összetétele a befektetőknek is jó jel. „Csupa olyan sikeres startup-alapító vagy befektető jött ebbe a körbe, ami önmagában is értékeli a cégnek a minőségét. Örülünk, hogy ezt a kört vezethetjük.” – fogalmazott Kákosy Csaba.
Mi jön most?
A plug-in hibridek bevonása mellett további termék- és üzletfejlesztési tervei is vannak a Volteumnak:
- Európán kívül hamarosan az Egyesült Államok és Kanada területén is képesek lesznek útvonalakat tervezni
- Bővítik az elérhető funkciók körét, például a flottaoperátorok számára
- És tervezik a belépést a csomagszállítási piacra is: itt már van több potenciális ügyfél és hamarosan elindulhat egy nemzetközi együttműködés.
A Day One Capital részéről a hangsúly az üzletfejlesztésen van. „A Volteum most is külföldre dolgozik olyan ügyfelekkel mint a Vodafone vagy a Shell, ezt szeretnénk felskálázni” – mondta Kákosy Csaba, aki szerint másfél-két év múlva jöhet el a Volteum Series A befektetési köre, addigra már 3-5 millió euró értékben.