Fotó: Donald Trump
Üzlet

Így tette a Capitolium ostroma még gazdagabbá Trumpot

Forbes
2022. január 13. 4 perc olvasás

Több mint egy év telt el azóta, hogy Donald Trump legradikálisabb hívei megostromolták a Capitoliumot. Hogy milyen következményei lettek az incidensnek? Az egyik az, hogy Trump még több üzleti lehetőséghez jutott.

Az Amerikai Egyesült Államok elnöke, Joe Biden a Capitoliumban emlékezett meg az épület ostromának első évfordulójáról. Biden a 2021. január 6-i felkelést az amerikai demokrácia felszámolásának kísérleteként írta le, Donald Trumpot pedig az amerikai demokráciára veszélyt jelentő személynek nevezte.

Az egy évvel ezelőtti incidens következtében öt ember vesztette életét és jelentős anyagi kár keletkezett az amerikai törvényhozás épületében. 

A január 6-i események után Trump számos partnere és üzlettársa ígérte, hogy következményei lesznek a zavargásoknak. „A Capitoliumnál kialakult zavargások visszacsapnak Trump üzletére” – írták a Washington Post egyik főcímében. „Sürgős elszámolással néz szembe a Trump-márka” – jelentette ki egy másik a New York Timesban.

Egy évvel később azonban nyilvánvaló, hogy az esemény visszhangja nem bénította meg Trump üzletét. Sőt, még meg is erősíthette.  

Az ostrom idején például a Girl Scouts of Greater New York nevű szervezet Donald Trump egyik épületében bérelt helyet mintegy 600 ezer dollár (185,9 millió forint) éves bérleti díjért. Meridith Maskara, a szervezet CEO-ja a támadás után így nyilatkozott: „Nagyon fontos kérdésként kezeltük, hogy a szervezetünk megvizsgálja a bérleti szerződésből való kilépés lehetőségeit. Továbbra is vizsgáljuk a lehetőségeinket, és azon dolgozunk, hogy olyan irodahelyiséget találjunk, amely a legjobban szolgálna minket” – írja az amerikai Forbes

Egy évvel később azonban ez a szervezet még mindig ugyanabban az épületben, a Wall Street 40. szám alatt található. Maskara, aki egykor szívesen hangot adott nemtetszésének, nem válaszolt az amerikai Forbes legutóbbi megkeresésére. 

Az ostrom. / Kép: KIWIDR0P, Twitter

Azokkal a szervezetekkel, amelyek megszakították a kapcsolatot Trumppal, az esetek nagy részében nem is állt szoros üzleti viszonyban. A Shopify például otthont adott egy weboldalnak, amelyen a Trump Organisation árusította a merchandise termékeit. A Shopify a támadást követően bezárta az online üzletet, de a Trump Organisation a hónap végére újra megtalálta a módját a webhely üzembe helyezésének. 

A Professzionális Golfozók Szövetsége (PGA) úgy döntött, hogy elveszi a 2022-es bajnokságot Trump bedminsteri klubjától. Ez a lépés valószínűleg erősebben érintette a volt elnök egóját, mint a pénztárcáját. Lehetséges azonban, hogy Trump kapott némi kártérítést. A múlt hónapban jelent meg a hír, hogy a szövetség és a Trump Organization rendezte az eseménnyel kapcsolatos vitát. Azóta egyik szervezet sem válaszolt a megállapodás feltételeivel kapcsolatos kérdésekre. 

Az ostromot követően a Signature Bank állítólag kijelentette, hogy megszünteti Trump néhány személyes bankszámláját, amelyeken összesen 5,3 millió dollár (1,7 milliárd forint) volt. Azt nem tudni pontosan, hogyan reagált erre a volt elnök, de a pénz áthelyezése egy másik bankba valószínűleg csak egy kisebb kellemetlenséget okozott számára. 

Az egyetlen üzleti következmény, ami nagyon megzavarhatta volna Trump bizniszét, az lett volna, ha a bérlői tömegesen kezdték volna otthagyni az épületeit, de ez nem történt meg. Valószínűleg a hosszú távú bérleti szerződések bonyolult felmondási feltételei is közrejátszottak ebben. A becslések szerint Trump bevételeinek egyharmada, az éves nyereségének pedig kétharmada származik az ingatlanvagyonából.

Többek között az alábbi cégek voltak azok, akik az ostrom után kijelentették, hogy valószínűleg nem üzletelnek tovább Trumppal, de még mindig olyan épületekben vannak az irodáik, amelyekben a volt elnöknek is részesedése van:

Goldman Sachs, JPMorgan, Bank of America, a Microsoft és a Morgan Stanley. 

A Twitter és a Facebook tavaly január 6-a után egy időre elhallgattatta Trumpot, de egy új lehetőséget is adott a kezébe. Októberben a volt elnök bejelentette, hogy Trump Media and Technology Group néven létrehozza saját közösségi média birodalmát és az első terméke a Truth Social lesz. A közösségi oldal a tervek szerint február 21-én fog elindulni, és leginkább a Twitterre hasonlít majd.

Borítókép: Marc Nozell / Wikimedia