Összesen 100 ezer eurónyi befektetést vont be az ételmentő startup, a cápák mellett a Vatera egyik befektetője és egy svéd angyal is meglátta bennük a lehetőséget. Mihez kezd a pénzzel a Munch?
A magyar Munch csapatáról már írtunk korábban többször, nemrég a Forbes Élő-ben láttuk őket vendégül. A startup múlt hét pénteken kapott befektetést az RTL Klubon futó üzleti reality műsorban, a Cápák közöttben, de nemcsak a műsorban szereplő befektetők láttak fantáziát a cégben.
A startup által fejlesztett alkalmazással a boltok, pékségek, éttermek és szállodák a nap végén kedvezményes áron értékesíthetik az el nem adott, ám jó minőségű ételeiket. Ezzel mindenki jól jár: nincs pazarlás, nem kell bajlódni a maradékkal (illetve abból most a nehéz helyzetben lévő üzleteknek plusz bevétele is származik), a vásárlók pedig lecsaphatnak az akciós ajánlatokra.
A vendéglátó egységek kedvezményesen, úgynevezett meglepetés ételcsomagok formájában adják el, ami megmaradt, 40-70 százalékos, akciós áron.
Vidéken már több helyen megvetette a lábát a Munch
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2020-as felmérése szerint Magyarországon fejenként átlagosan 65 kg élelmiszert dobunk évente a kukába, aminek több mint fele nagyobb odafigyeléssel megmenthető lenne. A Munch szerint a kidobástól megmentett ételadagokkal több mint 80 tonna CO2-egyenértékű üvegházhatású gáz felesleges kibocsájtását előzte meg eddig az ételmentő közösség.
„A Munch alkalmazást már közel 30 000-en letöltötték, és öt magyarországi városban – Budapesten kívül Győrött, Szegeden, Sopronban és Debrecenben – vagyunk elérhetők. Célunk a hazai terjeszkedés, szeretnénk további éttermeket, boltokat bevonni a kezdeményezésbe és az általunk kínált szolgáltatással jelen lenni más városokban is. Emellett pedig a nemzetközi piacra lépésre is készülünk, valamint a Magyar Élelmiszerbankkal való együttműködésnek köszönhetően már nélkülözők számára is el tudunk juttatni ételadagokat” – mondta el Wettstein Albert, a Munch egyik alapítója.
Megmaradt az ebédmenü? Féláron eladja a magyar startup
A Vatera egyik befektetője és a cápák is beszálltak
A kezdeményezés nemcsak a felhasználók, de a befektetők körében is igen népszerű lett: a Cápák között üzleti showműsor történetében először esett meg, hogy az összes cápa beszállt egy csapat támogatásába.
A befektetők – vagyis Tomán Szabina, Balogh Petya, a cégével nemrég szintén befektetéshez jutó Moldován András, Balogh Levente és a legújabb cápa, Lakatos István – fejenként 3-3 millió forinttal szállt be 300 millió forintos cégérték mellett, vagyis összesen 5 százalékot kapnak a startupból. A Munch amúgy eleve ekkora cégérékkel érkezett a műsorba, amit a befektetőik is elfogadtak.
Tulajdonosi szemlélet, növekedés, no vacakolás – ez tetszik az új cápának, akit mindenki csak Focusnak hív
A startup azt közölte a Forbes.hu-val, hogy velük már elkezdődött a közös munka, különböző területeken segítik az üzletfejlesztést rendszeres mentorációval.
Wettstein Albert és Perepelica Kirill (Munch) a Cápák között című műsorban.
De vannak más befektetők is a színen! A műsorban ismertek mellett beszállt angyalbefektetőként az itthon évtizedek óta aktív Ieurope Capital alapító-vezetője is, Czirják László – az Ieurope egyik nagy sztorija volt, hogy beszálltak anno a Vaterába. Mellette még Torkel Fagrell, svéd kockázati angyalbefektető is fantáziát látott az ételpazarlás elleni küzdelemben.
A Munch így egy 100 ezer eurós befektetési kört zárt le, amiből az országos terjeszkedésen valamint a nemzetköziesedéshez szükséges következő tőkebevonáson dolgozik majd a csapat.
Borítókép: a Munch alapítói csapata. Fotó: Forbes archív / Sebestyén László