Üzlet

Hiába a kánikula, kevesebb sört ittunk a nyáron

Forbes
2021. augusztus 31. 4 perc olvasás

Tavalyhoz képest javult, de a járvány előtti fogyasztási szintet nem érte el a söripar. Hiába ugyanis a forróság, ha a fesztiválok és nagyobb rendezvények nem pörgetik a forgalmat – derül ki az Agroinform kutatásából.

A tavalyi, covid által alaposan gyengített söripari forgalom alig haladta meg a 100 milliárd forintot, az idei évben javulni látszik a helyzet – azonban a 2019-es fogyasztástól idén is elmarad a a piac. 

A két évvel ezelőtti 114,9 milliárdos forgalom a fesztiválok hiányában nehezen elérhető mérföldkő, egyedül a foci Eb húzhatta magával a számokat.

„Bár 2021-ben a hazai sörtermelés az igények növekedésével folyamatosan nőtt, annak mértéke az első félévben továbbra is 4 százalékkal elmaradt a 2019 hasonló időszakában tapasztalt mennyiségtől” – tájékoztatta az Agroinform.hu-t dr. Kántor Sándor, a magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

A visszaesést elsősorban a hordós sörök mennyiségi kiesése okozza – még a teljes újranyitást követően is 24 százalékkal kevesebb fogyott a tavaly mért értéktől, ezt az értékesítést az év későbbi részében pedig már szinte biztosan nem tudja kompenzálni az ipar.

A prémiumszegmens és az alkoholmentes sörök forgalma azonban tovább erősödött,

utóbbi kategória termékválasztékának bővülése forgalomnövekedést hozhat.

A kézművesek fognak jól járni

Lassan évtizedes trend a kézműves sörök felfutása Magyarországon – a kis, újhullámos sörfőzdék az elmúlt években kifejezetten népszerűek a piacon, Budapesten a kézműves hamburgerekkel együtt lovagolták meg a valami különleges, új, minőségibb élményre vágyó fogyasztók igényeit. 

A hazai sörgyártás azonban még mindig nagyipari sörfőzdékben zajlik.

Pár éve gombamód nőttek ki Budapesten a kézműves hambizók, mellé a hasonló minőségű söröket keresték a fogyasztók. Fotó: Boros Bence

A kibocsátás 97 százaléka legalább 50 főt foglalkoztató sörgyárakból származott tavaly a KSH adatai szerint. A 80-90 kisüzemi sörfőzde azonban idén helyzetbe kerülhet,

a kereskedelmi törvény augusztustól hatályos módosítása javíthatja a pozíciójukat.

A törvény ugyanis visszaszorítja a kizárólagos italbeszerzési szerződéseket az éttermekben és vendéglátóhelyekben, ahol mostantól bizonyos italkategóriákban legalább két különböző gyártó termékeit kell kínálni – a készlet legfeljebb 80 százaléka érkezhet egy gyártótól. 

A csapolt sör kategóriájában ettől el lehet térni, ha az adott helyen biztosítják legalább egy kisüzemi sör folyamatos, csapon történő értékesítését.

Prémium? Szuper!

A hazai sörkínálat jelentős részben magyar termelőktől érkezik, az elmúlt tíz évben átlagban 20 százalék alatt alakult az import aránya. 

A prémium és az úgynevezett szuperprémium sörök kategóriája is jelentősen erősödött a piacon.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint már a teljes sörértékesítés 25 százalékát ez a két kategória adja, amit tovább hajt a világos és minőségi sörök közötti árkülönbség csökkenése:

2020-ban egy palack minőségi sör fogyasztói átlagára 255 forint volt, ami a világos sörök 222 forintos átlagáránál már alig magasabb.

A rövidek is jobban fogynak

Az égetett szeszesitalok is új löketet kaptak az alkoholtartalmú italok piacán. A Zwack Unicum Nyrt. augusztusban közzétett, idén április-júniusi periódusra vonatkozó negyedéves jelentésében

44,8 százalékos árbevétel-növekedésről számol be a tavalyi évhez képest.

Kávés Unicummal robbantott a Zwack. A sikeres termékbevezetés még a vállalat várakozásait is felülmúlta. Fotó: William Krause

A 6,3 milliárdos árbevételt itt is a prémium kategória pörgette, a részpiacuk közel 80 százalékkal emelkedett. Ez főként az új termékük, az Unicum Barista várakozáson felüli teljesítményének köszönhető.

A gasztronómia fokozatos visszatérése jelentős forgalmi emelkedést tudott eredményezni a vállalatnál,

de jelentősen nőni tudott a kiskereskedelmi értékesítés is a piacon.