Tavaly több mint hárommilliárd forintos bevételt ért el itthon a Packeta nevű, cseh tulajdonú cég leányvállalata – a logisztikai vállalkozás idén majdnem triplájára, 500 fölé növelné önkiszolgáló csomagautomatáinak számát, merthogy az e-kereskedelem felpörgésével újabb piac robbant nagyot: a csomagautomatáké.
Tavaly több mint 2 millió csomagot kézbesített Magyarországon a cseh tulajdonú Packeta, ami 2018 óta érhető el a hazai webáruházak számára. Csehország és Magyarország mellett Szlovákiában, Németországban és Lengyelországban, valamint Romániában is jelen vannak. Tavaly jelentek meg az Egyesült Arab Emírségekben, és a további európai, valamint keleti terjeszkedés továbbra is foglalkoztatja a céget – mondta Fagyas Szabolcs, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója a Forbes.hu-nak. Tavaly 195 millió eurós árbevételük volt, ami mögött 73,2 millió kézbesített csomag áll. Magyarországi árbevételük tavaly meghaladta a 3,3 milliárd forintot a 2020-as 1,7 milliárdot követően.
Fagyas Szabolcs elmondta: Magyarországon egyelőre jóval kedveltebb a házhozszállítás, miközben
az e-kereskedelemben nálunk kicsit előrébb járó országokban a fixpontos kiszállítás a népszerűbb. Ez pedig környezeti és emberi erőforrás szempontból is fenntarthatóbb alternatívája a házhozszállításnak.
Csehországban és Szlovákiában tavaly nyár óta van saját házhozszállításuk saját futárhálózattal, Magyarországon egyelőre csak vizsgálják ennek a lehetőségét. A fő üzleti láb azonban mindhárom országban az automatás és átvevőpontos kézbesítés, a három országban plusz Romániában összesen 11 ezer fixpontos átvevőhelyük van (Magyarországon több mint ezer). Itthon jelenleg 138, úgynevezett Z-BOX önkiszolgáló csomagautomatájuk is van és mobilappjukon keresztül a magánszemélyek közötti csomagküldés is elérhető.
Napelemmel
Fagyas Szabolcs elmondta, hogy az átvevőhelyeik számát 1500-ra, önkiszolgáló automatáikét pedig 500 darab fölé növelnék a Black Friday és a karácsony között jellemző év végi csúcsszezonra. A magyar piacon rendkívüli módon megnőtt az automaták iránti érdeklődés,
„az a webáruház vagy partner, aki ebbe nem vág bele, az lemaradhat. Ezt tudják a kereskedők is
– a fiatal korosztálynak ez egy nagyon vonzó kézbesítési módszer”.
Kültéri automatáik (ez az összes Packeta-automata 90 százalékát jelenti) napelemmel működnek, vagyis nem kell őket hálózatra kötni, kijelzőjük sincs, saját mobilappjukon keresztül lehet nyitni az automata szekrényeit. Vannak kis alapterületű, kevesebb mint egy négyzetméter helyigényű automatáik is. Az átvevőhelyekre és az automatákra nem csak a nagyvárosokból, hanem vidéki településekről is nagy érdeklődés mutatkozik.
Nagy szám: 1203 milliárd
Ennyi volt az online kiskereskedelmi forgalom tavaly Magyarországon. A koronavírus évében egyébként rekordot döntött itthon az online kiskereskedelem, és bár a teljes kiskereskedelmi forgalomból 10,4 százalékkal részesedő online piac tavaly már veszített a sebességéből, de még mindig kétszer gyorsabb volt a 2021-es bővülés, mint a covid előtti években. A növekedés motorja immár a vásárlási gyakoriság folyamatos emelkedése, közölte a GKI Digital.
Berobbantak az automaták
Magyarországon a 6,5 millió aktív internetező felnőtt 78,4 százaléka, mintegy 5,1 millió ember vásárol terméket és szolgáltatást online a GKI Digital adatai szerint. A legnépszerűbb átadási megoldás még mindig a házhozszállítás (10-ből 8 csomagot vesznek így át), de a futárszolgálatok és a kereskedők is egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a csomagautomatákra: 2021 eleje óta hatalmas bővülésen ment át ez az átvételi mód.
Egy év alatt több mint 800 új automatát üzemeltek be, mostanra a magyarországi csomagautomata-hálózat meghaladja az 1300 darabot.
Madar Norbert, a GKI Digital társalapítója és vezető tanácsadója a Forbes.hu-nak elmondta, hogy az automaták száma napról napra változik, Magyarországon hét csomagautomata-hálózat érhető el (az automaták száma szerinti sorrendben): Foxpost, Easybox, Alzabox, Packeta, GLS, MPL (Magyar Posta Logisztika), és DHL – az első helyezett Foxpostnak 500 automatája van. Kiemelte, az automata két legnagyobb előnye a gyorsaság és a kétirányúság: akár az aznapi rendelések is átvehetők benne, miközben a csomagküldés is jóval egyszerűbb, megkönnyítik a magánszemélyek közötti csomagküldést, és ez a funkció egyre inkább a posta alternatívájává léphet elő. Az adatokból az látszik, hogy a legnagyobb, ilyen irányú kihasználtsága a Foxpostnak van, mondta Madar Norbert. Felhívta a figyelmet arra is, hogy bár a logisztikai cégek kivétel nélkül ambiciózusak abban, hogy egyre több automatát telepítsenek, ez azért
nagyon beruházásigényes műfaj, és a vásárlói gondolkodásnak is sokat kell fejlődnie ahhoz, hogy ez az akár több ezer automata tele is legyen áruval.
Hozzátette: a kereskedőknek is nagy szerepük van abban, hogy ne csak marketinggel, hanem egyéb ösztönzőkkel (akár ingyenes, csomagautomatás átvételt ígérve) is efelé tereljék a vevőiket.
A magyar versenytárs
A 2015-ben alapított Foxpost Zrt. Magyarország legnagyobb automata csomagküldéssel foglalkozó vállalata, korábban felvásárolta – a vele egyidőben induló – közvetlen konkurensét, a Weboxot is. A Foxpostról többek között a 2015 októberi Forbes-ban írtunk.
Már a covid előtti üzleti évükben, 2019-ben átlépték az egymilliárdos árbevételt, 2020-ban pedig már az 1,7 milliárdot is (vagyis ez a fele a Packetáénak), ami jól mutatja a GKI által is detektált, covid alatti e-kereskedelmi robbanást. A Foxpost tavalyi árbevétele még nem nyilvános, de vélhetően növekedtek, mivel idén már több mint 160 alkalmazottuk van, míg két éve 11 volt.
A magyar piacra tavaly ősszel lépett be az addig csak az Emag-Edigital automatáit üzemeltető Easybox is.
Borítókép forrása: Packeta