Tegnap a visegrádi országok vezetői tárgyaltak a Budapesten tartózkodó Emmanuel Macron francia elnökkel. Az esti csúcs utáni sajtótájékoztatón a magyar miniszterelnök meglepő bejelentést tett.
Orbán Viktor azt mondta „egyelőre jól állunk”, de a költségvetési hiányra figyelni kell. Majd a ferihegyi repülőtér visszavásárlásáról közölte:
egyelőre úgy látja, hogy ezt az üzletet a választások előtt semmiképpen nem ésszerű nyélbe ütni tekintettel a magas inflációra és a nemzetközi pénzügyi helyzet bizonytalanságára.
„Tehát megvárjuk a választásokat, és majd utána döntünk erről” – mondta. A válaszból az is kiderül, a kormányfő nem számít arra, hogy áprilisban ne nyerne megint.
A repülőtér német főtulajdonosa novemberben azt közölte, megkezdték a cég átvilágítását, vagyis úgy tűnik, hajlanak a kiszállásra. A licit a hírek szerint elég magasan, 4,44 milliárd eurónál jár, és ahogy arról korábban írtuk, a németek kaptak magasabb égértékelést is, kérdés tovább nyomták-e a gázpedált.
Az biztos, hogy ekkora összeget csak az állam tud betenni, márpedig az Orbán-kormány nagyon szívesen látná újra magyar kézben Ferihegyet. A magyar konzorciumban ott van a Jellinek Dániel-féle Indotek, amely ha a repteret még nem is, de a volt Malév-székházat már megszerezte (amúgy az államtól), és a hírek szerint benne lehet a Mol is.
Úgy tűnt, sínen a dolog
Orbán Viktor korábban tényként beszélt, a Liszt Ferenc Nemzetközi reptér megszerzéséről, úgy tűnt, a kérdés csak az, év végéig vagy áprilisig jelentik be a megállapodást. Ezek szerint mindez későbbre várható, ami nem meglepetés, a nemzetközi környezet valóban romlik, de 2022 választási év is, a kormány pedig osztogat is rendesen (nyugdíjemelés, nyugdíjprémium, szja-visszatérítés), ráadásul az infláció miatt a korábban előirányzott nyugdíjemelésre is rá kellett még emelni.
Miközben Ferihegy visszaszerzése fontos stratégiai cél, könnyen lehet, hogy a légiirányítást szervező állami HungaroControlt (és még pár HM-céget) értékesít az állam, bár a kormánypártok szerint az ennek megágyazó törvénymódosítás csak ezen cégek átszervezését teszi lehetővé (eddig törvény tiltotta ezek értékesítését).
A kormány több reptér építésével, felújításával is számol az erre összeállított stratégiájában, így a piac nagy mozgásba lendülhet, több önkormányzati repülőtér is tulajdonost válthat. Vagy kormányközeli szereplők vagy maga az állam jelenhet meg vevői oldalon. A taszári repülőtér már el is kelt.