Ha ezt a streamingóriás meglépi, az hatalmas pálfordulás lenne. De valahol logikus is. Készen állunk a másfél hónapig nem netflixes Netflix-filmekre?
Volt már rá példa, hogy előbb moziban debütáltatta saját gyártású filmjét a Netflix, és csak utána a streamingplatformon, de ezt eddig maximum pár hetes eltéréssel tette, és főképp a díjszezonra időzített produkcióival.
Most viszont a Bloomberg értesülései szerint olyasmin tanakodnak a fejesek, ami évekkel ezelőtt abszolút elképzelhetetlen lett volna. És kicsit most is az, bár van mögötte logika: bizonyos filmjeit 45 nappal a streampremier előtt debütáltatná moziban a streamingcég.
Miért pont 45 nap?
Ez tűnik most a covid után az új iparági sztenderdnek: a Warner Bros. Discovery az HBO Max streamingszolgáltatón a mi piacunkon is 45 nappal a mozipremier után élesíti filmjeit, mint például a Batmannel is tette, valamint a versenytársak (Disney+, Paramount+) is ugyanilyen időablakkal kísérletezgettek korábban vagy kísérletezgetnek most is.
Részletesebben
- A Bloomberg szerint a Netflix két filmjénél fontolgatja, hogy több ezer amerikai moziban indítja útjának idő előtt: a 2019-es Tőrbe ejtve folytatásánál, valamint a többszörös Oscar-díjas rendező, Alejandro González Iñárritu (Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje), A visszatérő) régóta várt új filmjével, a Bardóval.
- Az értesülés jó eséllyel az amerikai piacra vonatkozik, de ne zárjuk ki, hogy más térségeken is kacérkodnak a gondolattal.
Meghökkentő vagy logikus?
Persze, első blikkre hatalmas pálfordulásnak tűnhet a 45 napos ablak, pláne egy olyan szolgáltatótól, aki előtte évekig látványosan határolódott el attól, hogy ilyen előnyt adjon a moziknak. Jegyezzük meg, most épp a reklámokhoz fűződő korábbi hozzáállásának felülírása okoz kisebbfajta megrökönyödést felhasználói és befektetői körökben is.
Csakhogy a Rian Johnson (Star Wars: Az utolsó Jedik, Looper – A jövő gyilkosa) írta és rendezte Tőrbe ejtve hatalmas mozis siker volt 2019-2020 fordulóján, 40 millió dolláros gyártási költségére közel félmilliárd dolláros bevételt hozott világszerte. A tavalyi év egyik legizgalmasabb streamingüzlete volt, hogy a Netflix csapott le a whodunit film folytatásaira, több mint 400 millió dollárért cserébe már hozzájuk készül a második és harmadik rész.
Egy fontos gondolat
„Ha biztosítanak hozzá megfelelő időablakot, mindig nyitottak leszünk a streamingcégek felé nagyobb mozis bemutatókörökre”
– mondta nemrég az Insidernek John Fithian, az amerikai mozitulajdonosok szövetségének vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a Netflix előtt is nyitva állnak a mozitermek ajtajai, ha esetleg nagyívűbb mozistratégiára váltanának.
Meglennének az előnyei
Az első rész eredményéből, a visszatérő főszereplő, Daniel Craig starpoweréből, és nem mellesleg a detektívfilmes műfaj közösségi élményéből kiindulva a Tőrbe ejtve folytatásában bizony ott lapulna egy újabb mozis siker.
Ahogy arra már a The Wrap egyik újságírója világít rá egy tweetben, első ízben moziba is bevinni egyes Netflix-premiereket még akár meg is érheti.
- Kipótolná a streamingszolgáltató hézagos bevételeit,
- az erre fordított extra marketing a streamingnézettségre is jó hatással lehet,
- illetve a Netflixszel dolgozó alkotók, tehetségek felé is szimpatikus hozzáállást tanúsítana.
Igen ám, de…
- Ezzel együtt a Netflixnek hosszabb, költségesebb marketingkampányokra kellene átállnia, márpedig a streaminglogika jellemzően rövidebb, online fajsúlyos kampányokat diktál,
- odébb helyezné a fókuszt saját előfizetőiről a mozilátogató közönségre,
- illetve komoly fejvakarást okozna az alkotóknak kijáró, szerződésbe foglalt kompenzációk, teljesítménybónuszok megszabásában is.
Bárhogy is legyen, a Netflix egyelőre nem reagált az értesülésekre. Viszont a trendeket, és különösen a Tőrbe ejtve franchise-erejét figyelembe véve mérget vehetünk rá, hogy rövidesen nemcsak a mobiljátékiparban vagy hirdetésekben, hanem az otthoni kijelzőkön túl is radikális lépésre szánja el magát.
Borítókép: jelenetkép a Tőrbe ejtve 2. (Knives Out 2) című filmből.