Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Kipróbáltuk a Narke elektrojetjét. Megy, nem is kicsit

Tapasztalt hajótervező dizájnerek, hajóépítő-mérnökök és profi menedzsment áll egy vadiúj fejlesztésű, elektromos meghajtású „nem-jetski”, egészen pontosan electrojet mögött, amelyet hamarosan bemutatnak a nagyközönségnek is – írtuk négy hónappal ezelőtt. Aztán múlt héten kaptunk egy meghívót, nem is volt kérdés, hogy ott a helyünk a Balatonon, a Narke nyergében.

Utoljára a szicíliai Catania macskaköves utcáin, Fabrizio barátom mögött ülve rettegtem járművön, pedig nincs bajom a száguldással. A 400-as Burgmannal tényleg hajmeresztő előzéseket mutatott be. Most is volt bennem némi gyötrődés, hogy kell-e ez nekem (meg egy kicsit, hogy kell-e ez a Balatonnak). Kétségeimet két pontban foglaltam össze.

Egyrészt a jetski nem a nyugdíjas matematikaprofesszorok hobbija, legyünk őszinték, a jetskitársadalom magját eddig irdatlan nagy suttyók alkották, akik tényleg azzal jaszkariztak, hogy strandoló gyerekektől néhány méterre száguldoztak a baromi idegesítő hangú játékukkal. Na jó, adjunk egy esélyt a dolognak, ez nem jetski, ez elektrojet, meg különben sem benzinnel működik.

Másrészt az elektrojet gyors, ráadásul csak kisgéphajós jogsival vezethető, nekem olyan nincs, szóval megint kapaszkodhatok valakibe. Többször írtam már erről a hajóról és azt tudtam, hogy szabályozás nélkül 67 kilométer/óra sebességre képes, de

a sorozatgyártott, elektronikusan leszabályozott modellek is 55 kilométer/órával száguldanak majd. Az pedig vízen nem kevés.

Félretettem a vívódásaimat, fölbalotelliztem magamra a mellényt és felszálltam.

 

A kormánynál Réder Ákos dizájner és Juhász György hajóépítő mérnök.

 

A szénszálas hajótest vákuuminjektálással, zárt technológiával készül. Így kevesebb a felesleg és kisebb a hajó tömege.

 

Nem használtuk ki a végsebességet, nagyjából 45 kilométer/órával haladtunk. A látszat csal, ekkor már erősen kell kapaszkodni egy-egy fordulónál.

 

A hajó és ez az eszköz kommunikál egymással, így ha véletlen leesik a vezető, a hajó ezt érzékeli. A teljes elektromos rendszer saját fejlesztésű.

 

Az elektromotorok ellenére azért van hangjuk az eszközöknek, de azért csendesebb és kevésbé idegesítő, mint egy benzines verzió, aminek a hangja leginkább a damilos fűkaszához hasonlítható.

 

Réder Ákos dizájner, Litkey Farkas világbajnok vitorlázó, Rádi Péter műszaki vezető és Németh Ferenc e-mobilitás stratégiai vezető, E.ON Hungária Zrt. Az olimpikon vitorlázó szerint a Narke hasonló szerepet tölthet be, mint az autózásban a Tesla, ez egyben kultúraváltást is jelent, szerinte a teslások előzékeny, normális vezetők.

 

Az akkumulátor a minden kikötőben megtalálható 220-ról is tölthető, így 8 óra alatt, gyorstöltővel 2 óra alatt éri el a teljes kapacitását.

 

Amikor a rendszer azt érzékeli, hogy csökken a töltöttség, automatikusan economy üzemmódba kapcsol és nem enged bizonyos sebesség fölé gyorsítani. Így a Balatonon biztosan elérjük a legközelebbi kikötőt.

 

Ami meglepő, hogy a sebesség ellenére a ruháink egyáltalán nem lettek vizesek.

 

Színes okoskijelző. A hajó ára 40 ezer euró plusz ÁFA-tól indul, ez extra szín, töltő vagy nyereg választásával még tovább nőhet, a fenntartási költségek a gyártó szerint viszont sokkal alacsonyabbak a benzines verzióhoz képest. Arra számítanak, hogy éppen ezért sok kölcsönző választja majd ezt a modellt, de az sem lenne meglepő, ha a rendőrség vagy a vízimentők is vásárolnának a gyors, három személy szállítására alkalmas hajókból.

 

Mennék még egy kört.

 

Fotók: Sebestén László / Forbes

Hogy pontosan kik a fejlesztők? Milyen gyors az új hajó? Hol készül? Mennyibe kerül majd? Mekkora szereplő Magyarország az elektromos hajók gyártása terén? Minderről írtunk a magazin májusi számában!

Magyar csodajárgány a vízre: mutatunk néhány új képet a világ első electrojetjéről

 

Mehettem volna akárhova a világon, és úgy döntöttem, hogy ide szeretnék jönni, Magyarországot választottam.