Belép a csehországi piacra a Munch: az ételpazarlás ellen küzdő startup egy cseh ételmentő szolgáltatással egyesül. Bő két éve alakult a magyar csapat, de már ők segítik külföldi kollégáikat a hatékony skálázódásban.
Nemzetközi terjeszkedésbe kezdett a Munch. Az ételpazarlás ellen küzdő magyar startup egyesült Csehország legnagyobb ételmentő platformjával, a Nesnězenoval. November óta így a két alkalmazás segítségével már több, mint kétezer partner és közel 700 ezer appletöltő tehet az élelmiszerpazarlás ellen – közölte a társaság a Forbes.hu-val.
Az alapítókat nem lehet skálázni
„Globális ambíciókkal rendelkezünk, és egy nemzetközi sikersztorit szeretnénk Magyarországról indulva felépíteni” – szögezte le a Forbes.hu-nak Perepelica Kirill, a Munch társalapítója és terjeszkedésért felelős vezetője. Kirill szerint a sikersztorik új generációja már itt van a Seon és a Bitrise révén, de a következő körben ők is ott szeretnének lenni a Munch-csal. Magyarországon ugyanakkor korlátos a piacméret, így az eddigi meredek növekedési pálya fenntartásához új piacokra kell belépniük.
Már a kezdetektől fogva tudatosan készültek arra, hogy nemzetközi vizekre evezzenek. „Komikusnak is tűnhetett külső szemlélők számára, hogy már néhány hónappal az indulás után elkezdtünk angolul csinálni belső dokumentumokat, elkezdtük arra felkészíteni az egész szervezetet, hogy nemzetközileg skálázhatóak legyünk” – tette hozzá Wettstein Albert társalapító, aki a kommunikációért felel a Munchban. A folyamatok kialakítása és hivatalos formába öntése ugyanakkor elengedhetetlen a növekedésnél.
„Rájöttünk, hogy négyünket, alapítókat nem lehet skálázni.”
Hogyan mondják csehül, hogy Munch?
Nem először kacsint az országhatáron túlra a Munch (tavaly egy ideig Kolozsváron és Marosvásárhelyen is lehetett találkozni a szolgáltatásukkal), de a tartós terjeszkedés ideje végül most jött el. A régión belül Csehországra esett a választásuk, mivel ott már eleve érett szakaszban jár az e-kereskedelem, valamint a vásárlóerő is magasabb.
Ételt mentenek
A négy egyetemista fiatal által alapított Munchról már több ízben is írtunk a Forbes.hu-n. A startup üzleti modellje az ételpazarlás csökkentésére irányul. Piacteret hoztak létre a vásárlók, valamint az élelmiszerüzletek, éttermek, kávézók, pékségek és nemzetközi élelmiszerláncok között: a nap végén megmaradt élelmiszert nem kell kidobni a vendéglátóhelyeknek, hanem kedvezményes, 40-70 százalékkal alacsonyabb áron eladhatják a „muncholóknak”. Így csökkentik a kukába kerülő étel mennyiségét és szereznek kis plusz bevételt is. A Munch weboldalon és applikációban is elérhető.
A cseheknél azonban már létezett egy jól működő ételmentő platform. A Nesnězeno (a név magyarul nagyjából azt jelenti, hogy „nincs elfogyasztva”) indulása kísértetiesen hasonlít a Munch történetéhez. 2018-ban egyetemistaként alapította Jakub Henni és alapítótársa. Először brünni (brnoi) éttermekben és kávézókban az élelmiszerpazarlás elleni küzdelmet segítette a Facebook-oldalon keresztül, majd 2019-ben piacra dobták a mobilalkalmazást is. A vállalkozást azóta gyakorlatilag „kétszemélyes hadseregként” működtette Jakub Henni és Veronika Konečná.
„Nagyon sok áldozatot hozott, hogy eljusson odáig, ahol tartott” – mesélte Kirill Jakubról.
- Volt, hogy egy vállalati versenyen nyert autót inkább eladott, hogy a vételárat a cégbe forgathassa vissza.
- Nehezebb időszakokban plusz futármunkákat vállalt be,
- vagy pedig egy co-working irodában aludt.
Verseny helyett egyesülés
Jakubot a Munch-alapítók keresték meg és csakhamar kiderült, hogy megvan köztük az összhang.
„Rájöttünk, hogy semmi értelme nem lenne, ha megpróbálnánk a cseh piacon egymással versenyezni, miközben ugyanaz az értékrendünk és a célunk”
– mondta Kirill. „Társadalmi vállalkozásokban úgy lehet előre menni, ha partnerségekben és win-win szituációkban gondolkozunk, nem pedig zéró összegű játszmákban.” A helyzet már csak azért is lehetett ismerős a munchosoknak, mert a Munch alapítói, Albert, Kirill, Botond és Bence is hasonlóképpen ismerkedett meg: külön utakon kezdték el ugyanazt a tevékenységet, majd közösen folytatták.
A Munch a cseh félhez képest két évvel később, 2020-ban indult, de még így is a magyar csapat számított nagyobbnak:
- közel húsz munkavállalóval működtek itthon és több mint 400 ezren töltötték le az applikációjukat,
- míg Csehországban ketten vitték a céget és közel 300 ezer letöltésnél jártak.
November óta közös a platform
Az egyesüléssel a Nesnězeno olvadt be a Munchba. Jakub pedig ötödik alapítótársként és Csehországért felelős vezetőként csatlakozott a magyar startuphoz. Az üzlet maga nem járt így konkrét pénzmozgással, hanem a Nesnezeno legfőbb tulajdonosai és befektetői tulajdonrészt kaptak a Munchban. (A részesedések pontos értéke üzleti titok részét képezi.)
Az egyesülés jogi háttere szeptember elejére zárult le, a két platform pedig november közepétől kezdve működik együtt.
Jöttek a meglepetéscsomagok
Az értékrend és célok egyezősége ellenére volt néhány különbség is a cseh és a magyar fél működésében, amit az ősz folyamán össze kellett fésülni.
- Meglepetéscsomagok: a Munch-koncepció alapjához tartozik, hogy a megmentett ételcsomag pontos tartalma csak a helyszínen derül ki a vásárlónak. A Nesnězenóban ez eddig hiányzott, a vendéglátóhely maga adta meg előre a kosár tartalmát. Az egyesüléssel a cseh partnereknél is jönnek a meglepetéscsomagok, ez adminisztratív könnyítést jelent.
- Az ételekre adott kedvezmények mértéke kisebb volt a cseheknél, ezt azóta a Magyarországon megszokott szintekre emelték. „Nem volt egyszerű a folyamat, de a rendszer használatának egyszerűsítése mellett végül elfogadták a partnerek” – mondta Albert.
Az összeolvadással Csehországban is elérhető lesz már a partnerek számára fejlesztett Store Manager mobilalkalmazás, ami felgyorsítja az országos terjeszkedést és számos új funkciót kínál a Nesnězeno partnereinek. Emellett a brand is egyesül bizonyos mértékben: „a Nesnězeno és a Munch márkanév megmarad, de mindkét platform a munchos zöld színekben tündököl már” – magyarázta Kirill.
Az első eredmények pedig már látszódnak is, mivel a novemberi átállás óta eltelt hetekben jobban alakultak a csehországi számok, mint az összeolvadást megelőzően.
Eddig hobbi volt, ma már létkérdés
A nemzetközi terjeszkedés mellett a hazai piacon is volt tér növekedésre: az elmúlt négy hónapban megduplázódott a Munch magyarországi forgalma. Ráadásul ugyanez a dinamika látszódik a rendelések számában is, tehát a forgalomnövekedés nem elsősorban az inflációnak köszönhető.
Az emelkedő élelmiszerárak persze alapjaiban hatnak az üzleti környezetre, sokkal többen kezdtek el érdeklődni a kedvezményes lehetőségek iránt. „Üzletileg nagy momentum számunkra ez a helyzet. A vendéglátósoknál felértékelődik az a havi évi több százezer forint, amit mi veszteségből bevétellé tudunk alakítani. Ugyanígy a vásárlóknak is az, hogy egy háztartás havonta akár több tízezer forintot meg tud spórolni a Munch segítségével” – mondta Kirill.
„A pazarlásmentes életmód eddig egy hobbi volt a legtöbb ember számára. Mostantól létkérdéssé kezd válni.”
– tette hozzá Albert.
Jelenleg 750 partnerrel 35 magyarországi városban vannak jelen, nemrég indultak el Székesfehérváron. A vásárlók részéről szinte minden településen lenne kereslet a szolgáltatásaikra,
a Munchnak most az jelent kihívást, hogy a kereslet mellé a vendéglátóhelyek kínálatát is oda tudja tenni.
Az utóbbi időben a nagyobb üzletláncok behúzására mentek rá:
- Csatlakozott többet között már a CBA Príma több boltja,
- több tucat Lipóti pékség is aktívan használja a platformot
- novembertől pedig a SPAR-ral működnek együtt Szegeden, Hódmezővásárhelyen és Budapest XI. kerületében.
- Illetve megvan az első nemzetközi megállapodásuk is, a Starbucks ugyanis mostantól nemcsak Magyarországon, hanem Csehországban is kínál csomagokat a platformon keresztül.
Felkészülhet Szlovákia és Románia
A következő időszak a skálázódásról és a szervezetfejlesztésről fog szólni, főképp Csehországban, de itthon is keresnek új munkavállalókat. Kirill szerint most Csehországban kell átmenni azokon a lépcsőfokokon, amiket Magyarországon már át tudtak lépni és útközben sokat hibáztak benne. „Már eleve úgy szeretnénk építeni a cseh csapatot, hogy ott olyan profi folyamatok alakuljanak ki, amiket már leteszteltünk Magyarországon.”
Illetve a régiós terjeszkedéssel sem hagytak fel, Szlovákia és Románia felé tekintgetnek most. Csehország után már nem feltétlenül helyi szereplővel egyesülnének, az önálló piacralépés sem kizárt. A növekedés finanszírozásához pedig több befektetői megkeresés is érkezett.
Borítókép: Munch/Bodnár Patrícia