Az amerikai-orosz nyelvtoktató platform előző, 4,5 millió dolláros (1,4 milliárd forintos) befektetési körét alig egy évvel ezelőtt a magyar Portfolion vezette, majd egy 35 millió dolláros (10,6 milliárd forintos) Series B körig segítette a startupot. A Novakid évente 700 százalékos növekedést mutat, és nagyon úgy tűnik, hogy az online tanulás a járványhelyzet konszolidációja után sem veszti el a lendületét.
Nagy dobásnak ígérkező oktatási tech startupban érdekelt a magyar Portfolion kockázati alapkezelő. A Novakid 4,5 millió dolláros Series A körét 1,5 millió dollárral vezették 2020 decemberében, ezután a pénzügyi folyamatok és a szervezeti háttér megszilárdításán dolgoztak velük. A friss Series B kört már két szilícium-völgyi kockázati tőkealap, a főleg oktatási technológiákban érdekelt Owl Ventures és az elsősorban B2C tech cégekre fókuszáló Goodwater Capital vezeti. A mostani körben senki sem szállt ki, tehát mind a hét meglévő befektető továbbra is a céggel tart. Az új befektetők harminc, a korábbiak összesen ötmillió dollárt adtak a tőkeemeléshez,
a PortfoLionra eső rész ebből egymillió dollár volt.
A pontos tulajdonrészeket a felek nem szerették volna ismertetni.
A korosztályhoz igazítják az órák hangulatát
A Novakid már csak azért is érdekes, mert kivételesen orosz-amerikai együttműködést láthatunk benne, de hogy szigorúan a tevékenységüknél maradjunk, az online angolóráikat úgy próbálják személyre szabni, hogy a korosztály nevelési és lélektani sajátosságait is figyelembe veszik. Így a négyévesek például állatok közti különbségekkel tanulnak mellékneveket és kincskereső játékkal a növény-és állatvilág alapszókincsét, a mondókákat vele énekli az oktató. Az idősebb korosztálynak aztán jöhet a szókereső, a memóriakártyák és a hosszabb kvízek, de a világ híres múzeumaiba is elmehet a tanárral egy VR-túrára. A szülőnek pedig ehhez nem kell tankönyvet vennie vagy megoldani a napi fuvart a magántanárhoz, csak leültetni a gyereket a laptop elé, és kifizetni a havi 35-95 dollárt attól függően, hogy hány tanórát szeretne egy héten.
„Beszállásunk után elsősorban a pénzügyi folyamatokat kellett magasabb szintre emelni a cégben. A riporting rendszerek átszervezésével és a többféle számviteli szabályrendszerben is járatos pénzügyi kontroller felvételével megteremtettük a további gyors növekedés és későbbi tőkebevonások hátterét. Kezdeményezésünkre a Novakid elkezdett nemzetközi menedzsmentet építeni, például a cég általunk ajánlott termékmenedzsere magyar, ő korábban az EPAM-nál volt, és a már említett pénzügyi kontroller is Londonból csatlakozott a csapathoz” – mondta Pásztor Aurél, a Portfolion befektetésért felelős partnere a közös munkáról a Forbes.hu-nak. A felek még a járvány elején ismerték meg egymást egy befektetési platformon keresztül, azóta is kizárólag digitálisan tartják a kapcsolatot. A Portfolion azért szállt be, mert úgy látják,
a Novakid modellje a járványhelyzet normalizálódásával sem veszíti el létjogosultságát, és jól kiegészíti majd az offline oktatást.
Az első millióig három év volt eljutni, a másodikig hat hónap
A 2017-ben alapított amerikai-orosz gyökerű Novakid a 4-12 éves gyerekeket tanítja angolra; a technológiájában vegyítik a mesterséges intelligencia alapú játékokat és fejlesztő feladatokat angol anyanyelvű tanárok interaktív videós óráival, ezek arányának változtatásával próbálják a lehető legjobban személyre szabni a nyelvoktatást.
Előző, 2020 végi befektetésük óta az aktív felhasználóbázisuk 700 százalékkal nőtt havi 14,8 százalékos bontásban. Havonta 410 ezer órát tartanak a platformon, okleveles nyelvtanáraik száma 2021 végére el fogja érni a háromezret. 40 országban elérhető, a felhasználóik 80 százaléka európai, főleg Lengyelországból, Spanyolországból, Oroszországból, Törökországból, Olaszországból és arab országokból. 15 százaléka közel-keleti vagy észak-afrikai, 5 százaléka pedig ázsiai. Épp ezért nem meglepő, hogy az eddigi, kelet-közép-európai fókuszuk mellett tovább erősödnének az észak-afrikai piacokon, és Ázsiában. Az új finanszírozási kört is terjeszkedésre, skálázódásra, saját oktatóvideók gyártásra, új termékek bevezetésére, marketingre fordítják.
A Portfolionnak is mozgalmas éve van.
Az OTP csoporthoz tartozó társaság által kezelt vagyon az utóbbi időszakban közel 40 százalékkal, összesen 400 millió euróra, azaz 144,3 milliárd forintra emelkedett,
ezzel az egyik legnagyobb befektetési társasággá vált a hazai piacon. Az elmúlt bő fél évben két portfóliócégüket is felvásárolták, (Banzai Cloud, Tresorit), és részt vettek a Seon tízmillió eurós rekord körében.
A tinédzserek felé is nyitnának idővel
A J’Son & Partners befektetési tanácsadócég becslései szerint az online ESL-piac (english az a second language, azaz angol, mint második nyelv) 2021 végére eléri a 10 milliárd dolláros értékelést, ebből a gyerekeket célzó szegmens 3 milliárd dollár körül alakul.
Ezek az értékelések azonban 2030-ra 38 milliárd és 25 milliárd dollárra kúszhatnak.
Azt, hogy a 4-12 éves korosztállyal most nagyon kicsi célcsoportra lőnek, és ezzel a növekedésük felső plafonja is szűkös, fokozatos portfólióbővítéssel oldanák meg a jövőben. Maradna az angol fókusz, de
a tinédzserek felé is nyitnának idővel, hiszen az oktatási rendszer hiányosságai nem csak egy korosztályt érintenek
– nyilatkozta korábban Maxim Azarov a Techround-nak.
A Forbes.hu kérdésére Azarov elmondta, a nagyságrendekkel nagyobb Series B körre azért volt szükség ilyen hamar, alig egy évvel a Series A kör után, mert sikerült jó momentumot megcsípniük: az oktatástechnológiai szektor robbanásszerű növekedést tapasztal és a tőkepiac is kedvezően alakul. „Csaknem három évig tartott, hogy elérje az egymilliót a nálunk megtartott órák száma, ezzel szemben a második milliós mérföldkő hat hónap alatt jött el. Most havonta nagyjából félmillióval nő a megtartott órák száma” – részletezte Azarov.
Borítókép (balról jobbra): Amy Krolevetskaya, Dmitry Malin és Max Azarov, a Novakid alapítói. Fotó: Novakid