A világ leggazdagabb embere gyarapodott még pár milliárd dollárral, miután elindult az Amazon kasszamentes boltja, az Amazon Go.
Az amerikai online kereskedelmi óriás, az Amazon árfolyama kedd óta 2,5 százalékot emelkedett a New York-i tőzsdén a nyitás körüli médiafelhajtásnak köszönhetően. Megnyitották ugyanis a cég régóta várt, fizikai valóságban is létező boltját, az Amazon Gót, melynek lényege, hogy a lehető legjobban leegyszerűsíti a vásárlás folyamatát. Elég csak bemennünk az üzletbe zsebünkben a bankkártyánkkal és telefonunkkal, a vásártérben elhelyezett tucatnyi szenzor elvégez mindent, amit máshol emberek csinálnak: levesszük a polcról, ami kell és kisétálunk. A többit az Amazon elintézi, a vásárlás összegét levonja a kártyánkról. A vezérigazgató Jeff Bezos vagyona, aki a részvények 16%-ának a tulajdonosa, ezzel további 2,8 milliárd dollárral nőtt.
Az Amazon-vezér vagyona jelenleg 113,5 milliárd dollárnál jár az amerikai Forbes számítása szerint, és utcahosszal vezet a többi dobogós előtt. A második Bill Gates, ex-Microsoft vezér vagyonát 92,5 milliárd dollárra, a befektetési guru Warren Buffettét 92,3 milliárd dollárra taksálják.
Játsszunk el a gondolattal, és fordítsuk le hazai viszonyokra a számokat. Bezos vagyona a január 25-i középárfolyamon számolva 28 242 milliárd forintot ér, ez majdnem 96-szorosa Magyarország leggazdagabb embere, Csányi Sándor vagyonának. Sőt, a teljes magyar gazdaság kibocsátásával mérhető össze: 2016-ban a nominális GDP 35 420 milliárd forint volt a KSH számítása szerint, ami szinte karnyújtásnyira van.
Ha csak a számokat nézzük, Jeff Bezos ezzel a valaha volt legvagyonosabb ember, mióta a Forbes listát készít (1982 óta). Abban az esetben, ha korrigálunk az inflációval, azért Bill Gates a király: 1999-ben rövid időre átlépte a 100 milliárd dolláros álomhatárt. Ez mai árszínvonalon durván 150 milliárdot tenne ki
Először 2016 decemberében írtunk arról, hogy az Amazon kasszamentes boltot nyit, az Amazon Góra keresztelt projekt az eredeti tervekhez képest sokat csúszott. Nem ez az első próbálkozása az amerikai online kereskedelmet uraló óriásnak, hogy “offline” is megjelenjen. A cég terjeszkedési stratégiáját boncolgatva írtunk arról legutóbb, hogy pár kudarccal végződött próbálkozás után hogyan került mindehhez közelebb történetének legnagyobb cégfelvásárlása után.